Bu araştırmada, otantik öğrenme yaklaşımı çerçevesinde geçmişten günümüze sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynaklarını, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 1968 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 1998 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve 2023 Güncellenmiş Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı oluşturmaktadır. Araştırma tamamlandığında 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim program henüz yayım sürecinde ve taslak halde olduğu için çalışmaya dahil edilmemiştir. Veriler toplandıktan sonra içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Literatür taraması ile kavramın sınırları belirlenmiş daha sonra uzman görüşleri doğrultusunda, otantik öğrenme kavramıyla doğrudan ilişkili kavramlar ile otantik öğrenmeye yardımcı kavramlar belirlenmiştir. Bu süreçte, otantik öğrenme ile doğrudan ilişkili 13 kavram ve yardımcı 11 kavram tespit edilmiştir. Güvenirlik uyum yüzdesi %94 olarak tespit edilmiştir. Araştırma bulguları uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenerek, son şekli verilen tablolar halinde ve programlardan doğrudan alıntılarla desteklenerek bulgular bölümünde sunulmuştur. Sonuç olarak, 1968 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve 1998 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim programında otantik öğrenme yaklaşımının sınırlı düzeyde yansıtıldığı, 2005 programının ise otantik öğrenme açısından en kapsamlı program olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, 2018 programında da otantik öğrenme yaklaşımlarından yararlanıldığı görülmüştür. Sosyal bilgiler öğretim programları ile otantik öğrenme yaklaşımlarının doğası gereği yakın ilişkili olduğu anlaşılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the social studies course curricula from past to present within the framework of authentic learning approach. In this direction, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The data sources of the study consist of the 1968 Social Studies Curriculum, 1998 Social Studies Curriculum, 2005 Social Studies Curriculum, 2018 Social Studies Curriculum and 2023 Updated Social Studies Curriculum prepared by the Ministry of National Education. When the research was completed, the 2024 Social Studies Curriculum was not included in the study because it was still in the publication process and in draft form. After the data were collected, they were analysed by content analysis method. The boundaries of the concept were determined by literature review, and then, in line with expert opinions, concepts directly related to the concept of authentic learning and concepts that help authentic learning were determined. In this process, 13 concepts directly related to authentic learning and 11 auxiliary concepts were identified. Reliability was determined as 94%. The findings of the research were arranged in line with the expert opinions and presented in the findings section as finalised tables and supported by direct quotations from the programmes. As a result, it was determined that the 1968 Social Studies Curriculum and the 1998 Social Studies Curriculum reflected the authentic learning approach at a limited level, while the 2005 curriculum was the most comprehensive curriculum in terms of authentic learning. In addition, it was observed that authentic learning approaches were also used in the 2018 curriculum. It is understood that social studies curricula and authentic learning approaches are closely related in nature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |