Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Dergilerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 54, 29.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler 6 ve 7.
sınıf öğretim programında yer alan ve öğrencilere kazandırılması hedeflenen
bilimsellik, doğal çevreye duyarlılık, sorumluluk, yardımseverlik, kültürel
mirasa duyarlılık, hak ve özgürlüklere saygı, çalışkanlık, farklılıklara saygı,
vatanseverlik, estetik, dürüstlük, adil olma ve barış değerlerinin Eğitim
Bilişim Ağı (EBA) ortaokul e-dergilerinde yer alma durumlarını belirlemektir.
Bu çalışma EBA’da yer alan e-dergilerin sosyal bilgiler öğretim programında yer
alan değerler açısından incelendiği ilk çalışma olması nedeniyle önem
taşımaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada veri toplama
amacıyla doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın veri
toplama kaynağını 2006-2016 yılları arasında EBA’da yayımlanan ortaokul
kategorisindeki e-dergiler oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. EBA’daki e-degiler sosyal bilgiler 6 ve
7. sınıf öğretim programında yer alan doğrudan verilecek değerlere göre
belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda altıncı sınıfta en fazla doğal çevreye
duyarlılık en az sorumluluk değerinin, yedinci sınıfta ise en fazla
vatanseverlik en az adil olma değerinin e-dergilerde yer aldığı görülmüştür

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaş, O. (2005). Değer öğretiminde yeni yaklaşımlar. İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (6-7. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 2/1: 312-324. Doi Number: http: //dx.doi.org/10.16992/ ASOS.170
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri, Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aslan, A. (2016). Âşık Şeref Taşlıova’nın şiirlerindeki değer eğitimi unsurlarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Baydaş, Ö., Gedik, N. ve Göktaş, Y. (2013). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri kullanımı: 2005-2011 yıllarının karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 41-54.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni ( S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, S. (2016). Necdet Neydim’in çocuk edebiyatı eserlerinde değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Eğitim Bilişim Ağı [EBA]. (2012). 9 Şubat 2018 tarihinde http://www.eba.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Esmer, Y. (1999). Devrim, evrim, statüko: Türkiye’de sosyal, siyasal, ekonomik değerler. İstanbul: TESEV. Web:http://www.tesev.org.tr/Upload/Publication/ 9e4ae17d-57f5-40cd-a18d-b3ff01bc19cf/TESEV%20T%C3%9CRK%C4%B0- YE%20EKONO%C4%B0K %20VESOSYAL%20VAKIFLAR.pdf, adresinden 28 Ocak 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değer eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30(2). 169-202.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. İçinde, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed.), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 371-396.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, M. N. (2015). Orhun Abidelerinin Türkçe Öğretiminde Değer Aktarımı Açısından Önemi II: Kül Tigin Abidesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 133-149.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Kaya, M. (2012). Emine Işınsu’nun romanlarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Kılcan, B. (2016). Ignác Kúnos’un kırk dört Türk peri masalı adlı eserinin Değerler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-94. DOI: 10.19128/turje.17633
  • Kuçuradi, İ. (2013). İnsan ve değerleri (5. Baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kurtoğlu, F. S. (2017). Âşık Veysel’in şiirlerini değerler eğitimi açısından okumak, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 83, 101-123.
  • Küçük, B., Gedik, F.ve Akkuş, Z. (2014). Masal kitaplarının 6. sınıf sosyal bilgiler değerleri perspektifinden analizi, Turkish Studies, 9(2), 1071-1087.
  • Merriam, S. B. (2013). Araştırmanın desenlenmesi ve örneklem seçimi (Çev. S.Turan ve D.Yılmaz), S. Turan (Çev. Ed.), Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, Ankara. Nobel. ss.55-82.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6 - 7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Özensel, E. (2007). Liseli kız ve erkek öğrencilerin değer yargıları ve Türk toplumunun temel toplumsal kurumlarına bakış açıları. R. Kaymakcan, S. Kenan, H.
  • Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed.), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 743-769.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Ömer Seyfettin hikâyelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(8), 59-68.
  • Sever, E., Memiş, A. ve Sever, S. (2015). Pertev Naili Boratav’ın zaman zaman içinde masal kitabının değerler açısından incelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı, 246-263. Doi: 10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13214
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi, Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2), 101-115.
  • Sönmez, H. (2011). Reşat Ekrem Koçu’nun çocuklar için yazdığı eserlerde değer eğitimi ve Türkçe. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Şen, Ü. (2007). Millî eğitim bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler öğretimi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tahiroğlu, M., Kayabaşı, O. A. ve Kayabaşı, R. G. (2013). Türk halk masallarının öğrencilerin insani değerlere yönelik tutumlarına etkisi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6(4), 477-495. DOI number: http://dx.doi.org/10.5578/keg.551
  • Theodorsan, G.A. & Theodarsan, A. (1979). A modern dictionary of sociology. New York: Barnes & Noble.
  • TÜSİAD (1991). Türk toplumunun değerleri. İstanbul: Boyut.
  • Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values, Educational Review. 52(1), 37-46.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, M. ve Çalışkan, H. (2007). Tarihi bir olayın sosyal bilgiler dersinde değer öğretiminde kullanılmasına yönelik örnek bir uygulama. Kök Araştırmanlar, 9(2), 119-128.
  • Yılmaz, F. (2015). Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi’nin değer eğitimi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.

Investigation of Education Informatic Network (EIN) Journals in Terms of Values Education

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 54, 29.06.2018

Öz

The aim of this study is to identify partaking of values in Social
Studies 6th and 7th grade education programme such as scientificness,
sensibility to natural environment, responsibility, helpfulness, sensibility to
cultural heritage, respect to rightsand independence, diligence, respect to
differences, patriotism, esthetics, honesty, being fair and peace targetted to
gain students, in Education Informatics Network (EIN) secondary school e-journals.
This study is important as it was the first study in which e-journals part a
king in EIN are examined in terms of values in social studies teaching
programme. In this study that qualitative method was used, document analysis
technique was benefitted in order to collect data. E-journals in secondary
school category published in EIN between years 2006-2016 formed the data source
of research. In analysis of obtained datas descriptive analysis technique was
used. The journals in EIN were determined according to values that are in
social studies 6th and 7th education programme and will be given directly. As a
result of study it was seen that in 6th grades sensible to natural environment
is the most value, responsibility is the least value whereas in 7th grade
patriotism is the most value and being fair is the least value in e-journals. 

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaş, O. (2005). Değer öğretiminde yeni yaklaşımlar. İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (6-7. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 2/1: 312-324. Doi Number: http: //dx.doi.org/10.16992/ ASOS.170
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri, Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aslan, A. (2016). Âşık Şeref Taşlıova’nın şiirlerindeki değer eğitimi unsurlarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Baydaş, Ö., Gedik, N. ve Göktaş, Y. (2013). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri kullanımı: 2005-2011 yıllarının karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 41-54.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni ( S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, S. (2016). Necdet Neydim’in çocuk edebiyatı eserlerinde değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Eğitim Bilişim Ağı [EBA]. (2012). 9 Şubat 2018 tarihinde http://www.eba.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Esmer, Y. (1999). Devrim, evrim, statüko: Türkiye’de sosyal, siyasal, ekonomik değerler. İstanbul: TESEV. Web:http://www.tesev.org.tr/Upload/Publication/ 9e4ae17d-57f5-40cd-a18d-b3ff01bc19cf/TESEV%20T%C3%9CRK%C4%B0- YE%20EKONO%C4%B0K %20VESOSYAL%20VAKIFLAR.pdf, adresinden 28 Ocak 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değer eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30(2). 169-202.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. İçinde, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed.), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 371-396.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, M. N. (2015). Orhun Abidelerinin Türkçe Öğretiminde Değer Aktarımı Açısından Önemi II: Kül Tigin Abidesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 133-149.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
  • Kaya, M. (2012). Emine Işınsu’nun romanlarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Kılcan, B. (2016). Ignác Kúnos’un kırk dört Türk peri masalı adlı eserinin Değerler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-94. DOI: 10.19128/turje.17633
  • Kuçuradi, İ. (2013). İnsan ve değerleri (5. Baskı). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kurtoğlu, F. S. (2017). Âşık Veysel’in şiirlerini değerler eğitimi açısından okumak, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 83, 101-123.
  • Küçük, B., Gedik, F.ve Akkuş, Z. (2014). Masal kitaplarının 6. sınıf sosyal bilgiler değerleri perspektifinden analizi, Turkish Studies, 9(2), 1071-1087.
  • Merriam, S. B. (2013). Araştırmanın desenlenmesi ve örneklem seçimi (Çev. S.Turan ve D.Yılmaz), S. Turan (Çev. Ed.), Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, Ankara. Nobel. ss.55-82.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6 - 7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Özensel, E. (2007). Liseli kız ve erkek öğrencilerin değer yargıları ve Türk toplumunun temel toplumsal kurumlarına bakış açıları. R. Kaymakcan, S. Kenan, H.
  • Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed.), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 743-769.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Ömer Seyfettin hikâyelerinin Türkçe öğretiminde değer aktarımı bakımından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(8), 59-68.
  • Sever, E., Memiş, A. ve Sever, S. (2015). Pertev Naili Boratav’ın zaman zaman içinde masal kitabının değerler açısından incelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı, 246-263. Doi: 10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13214
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi, Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2), 101-115.
  • Sönmez, H. (2011). Reşat Ekrem Koçu’nun çocuklar için yazdığı eserlerde değer eğitimi ve Türkçe. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Şen, Ü. (2007). Millî eğitim bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler öğretimi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tahiroğlu, M., Kayabaşı, O. A. ve Kayabaşı, R. G. (2013). Türk halk masallarının öğrencilerin insani değerlere yönelik tutumlarına etkisi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6(4), 477-495. DOI number: http://dx.doi.org/10.5578/keg.551
  • Theodorsan, G.A. & Theodarsan, A. (1979). A modern dictionary of sociology. New York: Barnes & Noble.
  • TÜSİAD (1991). Türk toplumunun değerleri. İstanbul: Boyut.
  • Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values, Educational Review. 52(1), 37-46.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, M. ve Çalışkan, H. (2007). Tarihi bir olayın sosyal bilgiler dersinde değer öğretiminde kullanılmasına yönelik örnek bir uygulama. Kök Araştırmanlar, 9(2), 119-128.
  • Yılmaz, F. (2015). Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi’nin değer eğitimi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahadır Kılcan 0000-0003-0646-1804

Esra Üçarkuş

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılcan, B., & Üçarkuş, E. (2018). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Dergilerinin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 42-54.

Flag Counter