Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Aile Birliği Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 352 - 366, 30.12.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1211017

Öz

Değişen ve gelişen dünyada her alanda olduğu gibi eğitim öğretim faaliyetlerinde de hızlı ve etkili bir değişim/gelişim gözlenmektedir. Bu konuda özellikle eğitim/öğretim faaliyetlerinin değişkenlerinin zamanın şartlarına göre güncellenmesinin gerekliliğinin de önem taşıdığı söylenebilir. Özellikle eğitim öğretim kademelerinin, öğretmen yetiştirmenin, uygulanan müfredat programlarının ve kullanılan ders araç-gereçlerinin de bu yönde bir değişim içinde olması gerekmektedir. Sistematik yapı içerisinde belirtilen hususlar dışında öğretim faaliyetlerinin önemli unsurlarından biri de aile (veli) unsurudur. Eğitim/öğretim çalışmalarında belirtilen bu değişkenlerin senkronize ve etkili bir şekilde, iş birliği içinde olmasının da yapılan faaliyetlerinin başarısını artıracağı söylenebilir. Yapılan bu çalışmada özellikle öğrenci, öğretmen ve müfredat dışında veli unsurunun okullara yansımasının okul idarecileri tarafından nasıl değerlendirildiği ve işlevinin durumu hakkında tespit yapılmaya çalışılmıştır. Çalışma bilimsel araştırma yöntemlerinden nitel araştırma deseni ile şekillendirilmiştir. Araştırma Mersin ili merkez Yenişehir, Mezitli, Toroslar ve Akdeniz ilçelerinde görevli 22 okul idarecisi ile araştırmacılar tarafından geliştirilen açık-uçlu soru formu ile yapılmıştır. Araştırmanın ölçme aracının hazırlanmasında araştırmanın teması hakkında literatür taraması yapılmış, ardından 7 okul idarecisinden okul aile birliği konusunda bir kompozisyon yazmaları istenmiştir. Gerek literatür taraması gerekse kompozisyonların içeriklerinden elde edilen bulgular ile 7 soruluk açık uçlu soru formu oluşturulmuştur. Hazırlanan ölçme aracı 2 alan uzmanı tarafından değerlendirilerek 5 soruya düşürülmüş ve son hâli çalışma gurubunda yer alan katılımcılara uygulanmıştır. Okul yöneticileri okul aile birliği faaliyetlerini, Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği çerçevesinde yürüttüğü ve öğretim açısından son derece önemli olduğu, bu konuda okullarda aktif olarak okul aile birliklerinin işlevsel hâle getirilmesi konusunda görüş bildirmişlerdir

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Akal, Ş. (2010). İlköğretim okullarında, okul aile birliği görevlerine verilen önem derecesi ve bu görevlerin gerçekleşme düzeyi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Akbaşlı, S. & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 1-21.
  • Akbaşlı, S., Tura, B. (2019). Okul aile birlikleri okullara ne getirdi? Neyi değiştirdi? Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 20(14), 1747-1768.
  • Alisinanoğlu, F., Bay, N., Şimşek, Ö. (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(15), 1-13.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı bir tarama çalışması. Sosyal Bilgiler Dergisi, 18, 119-135.
  • Balkar, B. (2009). Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 105-123.
  • Çalışkan, N. & Ayık, A. (2015). Okul aile birliği ve velilerle iletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Çelik, N. (2005). Okul aile ilişkilerinde yaşanan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219-245.
  • Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 399-431.
  • Gay, L. R., & Mills, G. E., & Airasian, P. (2006). Educational research: competencies for analysis and applications (8th edition). Pearson.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi. Pamukkale University Journal of Education, 7(7), 204-209.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde okul başarısı için okul-aile işbirliği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • İçtin, A. (2013). Okul aile birliğinin yönetsel işlevlerine ilişkin anadolu ve genel lise yönetici, oab başkanı ve öğretmen görüşleri (Islahiye örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep, Türkiye.
  • Kebeci, S. (2006). Okul aile birliğinin okul performansı üzerindeki etkisi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Koç, M. H. (2012). İlköğretim kurumlarının finansmanında okul aile birliği modelinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kuş, E. (2007). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Özgan, H. & Aydın, Z. (2010). Okul aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 802-811.
  • Resmî Gazete. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1532.pdf
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Examination of School iırectors' Opinions About School Family Unity

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 352 - 366, 30.12.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1211017

Öz

In the changing and developing world, a rapid and effective change/development is observed in education and training activities, as in every field. In this regard, it can be said that the necessity of updating the variables of education/training activities according to the conditions of the time is also important. In particular, educational levels, teacher training, curriculum programs and course materials used should also undergo a change in this direction. Apart from the issues specified in the systematic structure, one of the important elements of teaching activities is undoubtedly the family (parent) element. It can be said that the synchronous and effective cooperation of these variables mentioned in the education/training studies will increase the success of the activities. In this study, it has been tried to determine how the reflection of the parent factor on the schools, apart from the students, teachers and curriculum, is evaluated by the school administrators and the state of its function. The study was shaped by qualitative research design, one of the scientific research methods. The research was conducted with an open-ended question form developed by 22 school administrators and researchers in the central Yenişehir, Mezitli, Toroslar and Akdeniz districts of Mersin. In the preparation of the measurement tool of the research, a literature review was made about the theme of the research, and then 7 school administrators were asked to write an essay on school-parent union. An open-ended question form with 7 questions was created with the findings obtained from both the literature review and the contents of the compositions. The prepared measurement tool was evaluated by 2 field experts and reduced to 5 questions and the final version was applied to the participants in the study group. School administrators expressed their views on the fact that parent-teacher association activities are carried out within the framework of the Ministry of National Education's School-Parent Association Regulation and that it is extremely important in terms of teaching, and that parent-teacher associations should be made functional in schools actively.

Kaynakça

  • Akal, Ş. (2010). İlköğretim okullarında, okul aile birliği görevlerine verilen önem derecesi ve bu görevlerin gerçekleşme düzeyi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Akbaşlı, S. & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 1-21.
  • Akbaşlı, S., Tura, B. (2019). Okul aile birlikleri okullara ne getirdi? Neyi değiştirdi? Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 20(14), 1747-1768.
  • Alisinanoğlu, F., Bay, N., Şimşek, Ö. (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(15), 1-13.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı bir tarama çalışması. Sosyal Bilgiler Dergisi, 18, 119-135.
  • Balkar, B. (2009). Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 105-123.
  • Çalışkan, N. & Ayık, A. (2015). Okul aile birliği ve velilerle iletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Çelik, N. (2005). Okul aile ilişkilerinde yaşanan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219-245.
  • Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 399-431.
  • Gay, L. R., & Mills, G. E., & Airasian, P. (2006). Educational research: competencies for analysis and applications (8th edition). Pearson.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi. Pamukkale University Journal of Education, 7(7), 204-209.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde okul başarısı için okul-aile işbirliği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • İçtin, A. (2013). Okul aile birliğinin yönetsel işlevlerine ilişkin anadolu ve genel lise yönetici, oab başkanı ve öğretmen görüşleri (Islahiye örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep, Türkiye.
  • Kebeci, S. (2006). Okul aile birliğinin okul performansı üzerindeki etkisi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Koç, M. H. (2012). İlköğretim kurumlarının finansmanında okul aile birliği modelinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kuş, E. (2007). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Özgan, H. & Aydın, Z. (2010). Okul aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 20-22 Mayıs, Elazığ, TÜBİTAK Desteği ile Basılmış, Cantekin Matbaası, 802-811.
  • Resmî Gazete. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1532.pdf
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Atar 0000-0001-7672-736X

Mehmet Kesen 0000-0003-3423-6604

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atar, İ., & Kesen, M. (2022). Okul Aile Birliği Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(2), 352-366. https://doi.org/10.38015/sbyy.1211017

Flag Counter