Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Digital Stories Prepared for Social Studies Course According to Reader-Response Theory

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 61 - 80, 30.06.2025

Öz

The aim of this study is to reveal students' responses to two different digital stories created for fifth grade middle school students according to reader response theory. In this study, we used a case study design, one of the qualitative research approaches. For this purpose, 42 middle school students selected from a public school in Ankara by convenience sampling method constituted the study group. The data were collected in the fall semester of the 2024-2025 academic year. Content analysis method was used to analyze the data obtained in the study. It was determined that middle school fifth grade students gave 'Audience-Centered Answers' to the first digital story at a rate of 75% and to the second digital story at a rate of 77%. The findings of the study showed that fifth grade students were able to give Audience-Centered written responses, to interact personally with digital stories, to want to participate in the events in the story, and to make connections between their own experiences and the story. Similar studies can be conducted not only with middle school students but also with appropriate digital story samples at preschool, primary, and secondary levels. In this way, how students' responses to digital stories are shaped in different age groups can be examined more comprehensively. In future research, students' responses to different types of digital stories can also be investigated.

Kaynakça

  • Ateş, S., & Aktaş, N. (2020). Duygu durumlarının farklılaştığı resimli çocuk kitaplarına yönelik okuyucu tepkilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 726–745.
  • Bahşi, N., & Sis, N. (2023). Dijital hikâye anlatımının görme yetersizliği bulunan öğrencilerin dinleme becerisine etkisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 32, 212–227.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2019). “Vapurları Seven Çocuk” adlı kitabın okur-tepki teorisi ile değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 40–50.
  • Davis, A., & McGrail, E. (2009). 'Proof-revising' with podcasting: Keeping readers in mind as students listen to and rethink their writing. The Reading Teacher, 62(6), 522–529. https://doi.org/10.1598/RT.62.6.5
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri [Unpublished doctoral dissertation]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, B., & Robin, B. (2009, pp. 633–638). Educational uses of digital storytelling: Creating digital storytelling contests for K-12 students and teachers. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference [Oral presentation]. Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Fish, S. (1970). Literature in the reader: Affective stylistics. New Literary History, 2, 123–162.
  • Gürgil-Ulusoy, F., & Ulusoy, M. (2025). The effectiveness of students’ retellings of and responses to digital stories as a post-viewing activity on their reading attitudes and narrative comprehension. Education and Information Technologies, 30, 4217–4249. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12925-3
  • Hancock, M. R. (2008). A celebration of literature and response: Children, books, and teachers in K-8 classrooms (3rd ed.). Pearson.
  • Hess, M. E. (2014). A new culture of learning: digital storytelling and faith formation. Dialog: A Journal of Theology, 53(1), 12–22. https://doi.org/10.1111/dial.12084
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd ed.). Pearson.
  • Karagöz, B. (2018). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198–1218.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kavalcı, T. (2017). Üç önemli kuramcı üzerinden alımlama estetiğinin incelenmesi ve bir uygulama. Söylem Filoloji Dergisi, 2(1), 52–74.
  • Kocakaya, Y. (2022). Dijital öykülerle desteklenmiş sosyal bilgiler öğretimi sürecinin öğrenme çıktılarına göre değerlendirilmesi [Unpublished master's thesis]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köroğlu, Z., & Avgın, S. S. (2022). Dijital hikâye yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin "Hücre bölünmeleri" konusundaki kavram yanılgılarını gidermeye etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1087–1109.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
  • Küngerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33–45.
  • Leylek, B. Ş. (2018). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin gelişiminde ve okumaya yönelik tutumlarında dijital hikâyelerin etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Uludağ Üniversitesi.
  • Mello, R. (2001). The power of storytelling: How oral narrative influences children’s relationships in classrooms. International Journal of Education & the Arts 2(1). http://www.ijea.org/v2n1/index.html
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Sage.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2024). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Retrieved from https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/sosyal-bilgiler-dersi
  • Preradovic, N. M., Lesin, G., & Boras, D. (2016). Introduction of digital storytelling in preschool education: A case study from Croatia. Digital Education Review, 30, 94–105.
  • Robin, B. (2006, March, pp. 709–716). The educational uses of digital storytelling. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference [Oral presentation]. Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220–228.
  • Rosenblatt, L. M. (1978/1994). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Southern Illinois University Press.
  • Rosenblatt, L. M. (1988). Writing and reading: The transactional theory (Technical Report No. 416, pp. 4–6). University of Illinois at Urbana-Champaign, Center for the Study of Reading.
  • Rosenblatt, L. M. (1999). Literature as exploration (5th Ed.). The Modern Language Association of America.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrates approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506.
  • Serin, N. (2023). Sorun odaklı çocuk kitaplarının okur-tepki teorisine göre incelenmesi: “Sadako” örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Special Issue (Ö13), 624–641.
  • Theodosiadou, S. (2021). Digital storytelling as a means of teaching media to pre-schoolers. Journal of Comparative Literature and Aesthetics, 42(3), 114–124.
  • Totten, S. (1998) Using reader-response theory to study poetry about the holocaust with high school students. The Social Studies, 89(1), 30-34.
  • Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97–121.
  • Ulusoy, M. (2016). Resimli çocuk kitapları ve okur-tepki teorisi. İlköğretim Online, 15(2), 487–497.
  • Ulusoy, M. (2020). Pre-service teachers as creators and students as viewers of children’s literature-related digital stories: A formative experiment. International Journal of Progressive Education, 16(6), 142–156.
  • Uysal, P. K., & Ateş, S. (2020). Okur-Tepki teorisi: Küçük Kara Balık Örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 777–796. Wollman-Bonilla, J., & Werchadlo, B. (1995). Literature response journals in a first-grade classroom. Language Arts, 72, 562–570.
  • Yan, Y., Zheng, Y., & Xindong Y., X. (2024). The impact of IVR-ADDIE-based digital storytelling teaching mode on students’ self-regulation ability and self-efficacy. Education and Information Technologies. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.3390/app14167372
  • Yekeler, A. D., & Ulusoy, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin bilgi verici resimli çocuk kitaplarına yönelik tepkileri. Journal of Anatolian Cultural Research, 1(2), 20–39.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (Vol. 5). Sage.

An Analysis of Digital Stories Prepared for Social Studies Course According to Reader-Response Theory

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 61 - 80, 30.06.2025

Öz

The aim of this study is to reveal students' responses to two different digital stories created for fifth grade middle school students according to reader response theory. In this study, we used a case study design, one of the qualitative research approaches. For this purpose, 42 middle school students selected from a public school in Ankara by convenience sampling method constituted the study group. The data were collected in the fall semester of the 2024-2025 academic year. Content analysis method was used to analyze the data obtained in the study. It was determined that middle school fifth grade students gave 'Audience-Centered Answers' to the first digital story at a rate of 75% and to the second digital story at a rate of 77%. The findings of the study showed that fifth grade students were able to give Audience-Centered written responses, to interact personally with digital stories, to want to participate in the events in the story, and to make connections between their own experiences and the story. Similar studies can be conducted not only with middle school students but also with appropriate digital story samples at preschool, primary, and secondary levels. In this way, how students' responses to digital stories are shaped in different age groups can be examined more comprehensively. In future research, students' responses to different types of digital stories can also be investigated.

Kaynakça

  • Ateş, S., & Aktaş, N. (2020). Duygu durumlarının farklılaştığı resimli çocuk kitaplarına yönelik okuyucu tepkilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 726–745.
  • Bahşi, N., & Sis, N. (2023). Dijital hikâye anlatımının görme yetersizliği bulunan öğrencilerin dinleme becerisine etkisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 32, 212–227.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2019). “Vapurları Seven Çocuk” adlı kitabın okur-tepki teorisi ile değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 40–50.
  • Davis, A., & McGrail, E. (2009). 'Proof-revising' with podcasting: Keeping readers in mind as students listen to and rethink their writing. The Reading Teacher, 62(6), 522–529. https://doi.org/10.1598/RT.62.6.5
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri [Unpublished doctoral dissertation]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, B., & Robin, B. (2009, pp. 633–638). Educational uses of digital storytelling: Creating digital storytelling contests for K-12 students and teachers. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference [Oral presentation]. Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Fish, S. (1970). Literature in the reader: Affective stylistics. New Literary History, 2, 123–162.
  • Gürgil-Ulusoy, F., & Ulusoy, M. (2025). The effectiveness of students’ retellings of and responses to digital stories as a post-viewing activity on their reading attitudes and narrative comprehension. Education and Information Technologies, 30, 4217–4249. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12925-3
  • Hancock, M. R. (2008). A celebration of literature and response: Children, books, and teachers in K-8 classrooms (3rd ed.). Pearson.
  • Hess, M. E. (2014). A new culture of learning: digital storytelling and faith formation. Dialog: A Journal of Theology, 53(1), 12–22. https://doi.org/10.1111/dial.12084
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd ed.). Pearson.
  • Karagöz, B. (2018). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin resimli çocuk kitaplarına ilişkin tepkileri üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1198–1218.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kavalcı, T. (2017). Üç önemli kuramcı üzerinden alımlama estetiğinin incelenmesi ve bir uygulama. Söylem Filoloji Dergisi, 2(1), 52–74.
  • Kocakaya, Y. (2022). Dijital öykülerle desteklenmiş sosyal bilgiler öğretimi sürecinin öğrenme çıktılarına göre değerlendirilmesi [Unpublished master's thesis]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köroğlu, Z., & Avgın, S. S. (2022). Dijital hikâye yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin "Hücre bölünmeleri" konusundaki kavram yanılgılarını gidermeye etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1087–1109.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
  • Küngerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33–45.
  • Leylek, B. Ş. (2018). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin gelişiminde ve okumaya yönelik tutumlarında dijital hikâyelerin etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Uludağ Üniversitesi.
  • Mello, R. (2001). The power of storytelling: How oral narrative influences children’s relationships in classrooms. International Journal of Education & the Arts 2(1). http://www.ijea.org/v2n1/index.html
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Sage.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2024). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Retrieved from https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/sosyal-bilgiler-dersi
  • Preradovic, N. M., Lesin, G., & Boras, D. (2016). Introduction of digital storytelling in preschool education: A case study from Croatia. Digital Education Review, 30, 94–105.
  • Robin, B. (2006, March, pp. 709–716). The educational uses of digital storytelling. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference [Oral presentation]. Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220–228.
  • Rosenblatt, L. M. (1978/1994). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Southern Illinois University Press.
  • Rosenblatt, L. M. (1988). Writing and reading: The transactional theory (Technical Report No. 416, pp. 4–6). University of Illinois at Urbana-Champaign, Center for the Study of Reading.
  • Rosenblatt, L. M. (1999). Literature as exploration (5th Ed.). The Modern Language Association of America.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrates approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506.
  • Serin, N. (2023). Sorun odaklı çocuk kitaplarının okur-tepki teorisine göre incelenmesi: “Sadako” örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Special Issue (Ö13), 624–641.
  • Theodosiadou, S. (2021). Digital storytelling as a means of teaching media to pre-schoolers. Journal of Comparative Literature and Aesthetics, 42(3), 114–124.
  • Totten, S. (1998) Using reader-response theory to study poetry about the holocaust with high school students. The Social Studies, 89(1), 30-34.
  • Turgut, G., & Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97–121.
  • Ulusoy, M. (2016). Resimli çocuk kitapları ve okur-tepki teorisi. İlköğretim Online, 15(2), 487–497.
  • Ulusoy, M. (2020). Pre-service teachers as creators and students as viewers of children’s literature-related digital stories: A formative experiment. International Journal of Progressive Education, 16(6), 142–156.
  • Uysal, P. K., & Ateş, S. (2020). Okur-Tepki teorisi: Küçük Kara Balık Örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 777–796. Wollman-Bonilla, J., & Werchadlo, B. (1995). Literature response journals in a first-grade classroom. Language Arts, 72, 562–570.
  • Yan, Y., Zheng, Y., & Xindong Y., X. (2024). The impact of IVR-ADDIE-based digital storytelling teaching mode on students’ self-regulation ability and self-efficacy. Education and Information Technologies. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.3390/app14167372
  • Yekeler, A. D., & Ulusoy, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin bilgi verici resimli çocuk kitaplarına yönelik tepkileri. Journal of Anatolian Cultural Research, 1(2), 20–39.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (Vol. 5). Sage.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fitnat Gürgil 0000-0002-3322-1438

Şeymanur Erdağı 0009-0007-9987-8153

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2025
Kabul Tarihi 26 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürgil, F., & Erdağı, Ş. (2025). An Analysis of Digital Stories Prepared for Social Studies Course According to Reader-Response Theory. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 9(1), 61-80. https://doi.org/10.38015/sbyy.1618017

Flag Counter