Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INTERDISCIPLINARY ART EDUCATION: THE CASE OF P. MONDRIAN'S "BROADWAY BOOGIE WOOGIE"

Yıl 2022, , 788 - 804, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1174586

Öz

Art movements that developed with the eighteenth century led to the production of the object, which is the basic element of the works, in different disciplines and equipped with a different meaning. The production of data from different disciplines by equipping them with a new meaning in another discipline, apart from the original meaning, has ensured that the works have a fragmented and polyphonic (multi-meaningful) content. Thus, the exchanges (citations) between the studied works and the disciplines were placed on a theoretical basis with the methods of intertextuality. In this context, the concept of intertextuality is important in the theoretical analysis of the works produced in the process called postmodern. With this study, it has been concluded that the disciplines that the modern understanding has separated in the period we live in, which is called postmodern, are re-associated. Quoting methods performed with each other between different disciplines allow works to be produced in a polyphonic composition. From this point of view, the ability to use the language of art, which is one of the main purposes of art education, has brought interdisciplinary reading with it today. The perspectives of the artists, researchers and educators who take place and produce in this environment and their knowledge perspectives about their fields also spread over a wide range.

Kaynakça

  • Referans1 Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Öteki Yayınları.
  • Referans2 Aktulum, K. (2017). Müzik ve Metinlerarasılık. Çizgi Kitapevi.
  • Referans3 Bahadır, B. H. & Önal, M. A. (2022). Popüler Müzik Video Kliplerinde Göstergelerarası Alışverişler: Hadise’ nin Hay Hay Video Klip Örneği. ASR Journal. Cilt:7, Sayı:33. s. 1-6.
  • Referans4 Benjamin, W. (2012). Pasajlar. (çev. Ahmet Cemal). İstanbul: YKY.
  • Referans5 Dağtaşoğlu A. E. (2021). Modernizmden Postmodernizme Değişen Özne Anlayışının Sanata Etkileri. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi. 0. (15), s. 202 - 213.
  • Referans6 Duman, B. & Aybek B. (2003). Süreç-temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi. (11). s. 1-12.
  • Referans7 Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: An introduction. UK: Pearson.
  • Referans8 Jameson, F. (2005). Kültürel dönemeç. (çev. Kemal İnal). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Referans9 İlhan, A. Ç. (1994). Üniversitelerde sanat eğitiminin gerekliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 27. (1), 173-183.
  • Referans10 İpşiroğlu, N. (2006). Resimde Müziğin Etkisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans11 Kılıç S. (2011). Postmodernist Ortamın Sanatçı ve Sanat Üretimlerinin Değişim Ve Dönüşümü Üzerine Sosyo-Kültürel Etkileri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi. (9). 103 - 119.
  • Referans12 Önal, M. A. (2013). Metinlerarasılık Bağlamında Müzik Sanatında Alıntı ve Yenidenüretim, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.(17). 69-79.
  • Referans13 Önal, M. A. (2016). Paul Klee’nin Resimlerinde J. S. Bach Füg Formunun Yenidenüretimi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Referans14 Özdemir, A., Bölükoğlu, İ.H. & Şentürk, N. (2015). Temel Sanat Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşıma Dayalı (Müzik Destekli) Uygulamanın Öğrenci Tutum Düzeyine Etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 19 (63) 15-29
  • Referans15 Özsevgeç, Y. (2017) Postmodernizm Üzerine. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (54). 135-142.
  • Referans16 Rose, M. A. (2016). Parodi: antik, modern ve postmodern. (çev. Cansu Dikme). Ankara: Hece Yayınları.
  • Referans17 Sayın, Ö. & Bostancı E. G., (2013). Müziğin Toplumsal ve Göstergebilimsel Temelleri. Ege Eğitim Dergisi. 14 (2) s.106-117.
  • Referans18 Şahin, H. (2012). Postmodern Sanat. İdil Sanat ve Dil Dergisi (05). s. 90-111.
  • Referans19 Şahin, H. (2013). Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 36. s. 235-255.
  • Referans20 Uğur, U. & Yücel, A. (2020). Göstergelerarasılık Bağlamında Sinema, Tiyatro, Edebiyat ve Fotoğraf. ODU Journal of Social Sciences Research. 10. (2), s. 528-548.
  • Referans21 Yıldız, H. (2015). Postmodernizm Nedir?. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13
  • Referans22 Yamaner, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat. (1. Basım). İstanbul: Algı Yayınları.
  • Referans23 Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12). s. 89-94.
  • Referans24 Sciam, M. (1991). http://www.pietmondrian.info/an-explanation/an-explanation-of-the-work.html, adresinden Erişim tarihi: 11 05. 2021.
  • Referans25 https://www.youtube.com/watch?v=4b85UBqUy Erişim tarihi: 14.06.2021.
  • Referans26 https://www.designboom.com/design/vasily-klyukin-visualizes-extravagant-villas-09-13-2014 Erişim tarihi: 28.06.2021.
  • Referans27 İpşiroğlu, N. (2006). Resimde Müziğin Etkisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans28 https://www.youtube.com/watch?v=4b85UBqUy Erişim tarihi: 28 14.06.2021.
  • Referans29 https://bayaiyi.com/piet-mondrian-broadway-boogie-woogie/ Erişim tarihi: 27.05.2021.
  • Referans30 https://www.eastofeast.com/art/ Erişim tarihi: 27.05.2021.
  • Referans31https://www.eastofeast.com/art/ Erişim tarihi: 27.05. 2021.

Disiplinlerarası Sanat Eğitimi: P.Mondrian "Broadway Boogie Woogie" Örneği.

Yıl 2022, , 788 - 804, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1174586

Öz

On sekizinci yüzyılla birlikte gelişen sanat akımları, yapıtların temel ögesi olan nesnenin, farklı disiplinlerde ve başka bir anlamla donatılarak üretilmesine yol açmıştır. Farklı disiplinlerin verilerinin, orijinal anlamı dışında başka bir disiplinde yeni bir anlamla donatılarak üretilmesi, yapıtların parçalı ve çoksesli (çok anlamlı) bir içeriğe sahip olmasını sağlamıştır. Böylelikle incelenen yapıtlar ile disiplinler arasındaki alışverişler (alıntılamalar), metinlerarasılığın yöntemleri ile kuramsal bir temele oturtulmuştur. Bu bağlamda metinlerarasılık kavramı, postmodern olarak adlandırılan süreçte üretilen yapıtların kuramsal açıdan incelenmesinde önem taşımaktadır. Bu çalışmayla, postmodern olarak adlandırılan içinde yaşadığımız dönemde modern anlayışın ayrıştırmış olduğu disiplinlerin yeniden ilişkilendirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Farklı disiplinler arasında birbirleriyle gerçekleştirilen alıntılama yöntemleri, eserlerin çoksesli bir kompozisyonda üretilmesine olanak sağlamaktadır. Bu bakış açısıyla sanat eğitiminin temel amaçlarından biri olan sanat dilini kullanabilme yetisi günümüzde disiplinlerarası okumayı da beraberinde getirmiştir. Bu ortamda yer alan ve üreten sanatçının, araştırmacıların ve eğitimcilerin de bakış açısı ve alanlarıyla ilgili bilgi perspektifleri de geniş bir yelpazeye yayılmaktadır.

Kaynakça

  • Referans1 Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Öteki Yayınları.
  • Referans2 Aktulum, K. (2017). Müzik ve Metinlerarasılık. Çizgi Kitapevi.
  • Referans3 Bahadır, B. H. & Önal, M. A. (2022). Popüler Müzik Video Kliplerinde Göstergelerarası Alışverişler: Hadise’ nin Hay Hay Video Klip Örneği. ASR Journal. Cilt:7, Sayı:33. s. 1-6.
  • Referans4 Benjamin, W. (2012). Pasajlar. (çev. Ahmet Cemal). İstanbul: YKY.
  • Referans5 Dağtaşoğlu A. E. (2021). Modernizmden Postmodernizme Değişen Özne Anlayışının Sanata Etkileri. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi. 0. (15), s. 202 - 213.
  • Referans6 Duman, B. & Aybek B. (2003). Süreç-temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi. (11). s. 1-12.
  • Referans7 Glesne, C. (2015). Becoming qualitative researchers: An introduction. UK: Pearson.
  • Referans8 Jameson, F. (2005). Kültürel dönemeç. (çev. Kemal İnal). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Referans9 İlhan, A. Ç. (1994). Üniversitelerde sanat eğitiminin gerekliliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 27. (1), 173-183.
  • Referans10 İpşiroğlu, N. (2006). Resimde Müziğin Etkisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans11 Kılıç S. (2011). Postmodernist Ortamın Sanatçı ve Sanat Üretimlerinin Değişim Ve Dönüşümü Üzerine Sosyo-Kültürel Etkileri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi. (9). 103 - 119.
  • Referans12 Önal, M. A. (2013). Metinlerarasılık Bağlamında Müzik Sanatında Alıntı ve Yenidenüretim, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.(17). 69-79.
  • Referans13 Önal, M. A. (2016). Paul Klee’nin Resimlerinde J. S. Bach Füg Formunun Yenidenüretimi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Referans14 Özdemir, A., Bölükoğlu, İ.H. & Şentürk, N. (2015). Temel Sanat Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşıma Dayalı (Müzik Destekli) Uygulamanın Öğrenci Tutum Düzeyine Etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 19 (63) 15-29
  • Referans15 Özsevgeç, Y. (2017) Postmodernizm Üzerine. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (54). 135-142.
  • Referans16 Rose, M. A. (2016). Parodi: antik, modern ve postmodern. (çev. Cansu Dikme). Ankara: Hece Yayınları.
  • Referans17 Sayın, Ö. & Bostancı E. G., (2013). Müziğin Toplumsal ve Göstergebilimsel Temelleri. Ege Eğitim Dergisi. 14 (2) s.106-117.
  • Referans18 Şahin, H. (2012). Postmodern Sanat. İdil Sanat ve Dil Dergisi (05). s. 90-111.
  • Referans19 Şahin, H. (2013). Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 36. s. 235-255.
  • Referans20 Uğur, U. & Yücel, A. (2020). Göstergelerarasılık Bağlamında Sinema, Tiyatro, Edebiyat ve Fotoğraf. ODU Journal of Social Sciences Research. 10. (2), s. 528-548.
  • Referans21 Yıldız, H. (2015). Postmodernizm Nedir?. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13
  • Referans22 Yamaner, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat. (1. Basım). İstanbul: Algı Yayınları.
  • Referans23 Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12). s. 89-94.
  • Referans24 Sciam, M. (1991). http://www.pietmondrian.info/an-explanation/an-explanation-of-the-work.html, adresinden Erişim tarihi: 11 05. 2021.
  • Referans25 https://www.youtube.com/watch?v=4b85UBqUy Erişim tarihi: 14.06.2021.
  • Referans26 https://www.designboom.com/design/vasily-klyukin-visualizes-extravagant-villas-09-13-2014 Erişim tarihi: 28.06.2021.
  • Referans27 İpşiroğlu, N. (2006). Resimde Müziğin Etkisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans28 https://www.youtube.com/watch?v=4b85UBqUy Erişim tarihi: 28 14.06.2021.
  • Referans29 https://bayaiyi.com/piet-mondrian-broadway-boogie-woogie/ Erişim tarihi: 27.05.2021.
  • Referans30 https://www.eastofeast.com/art/ Erişim tarihi: 27.05.2021.
  • Referans31https://www.eastofeast.com/art/ Erişim tarihi: 27.05. 2021.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Habib Bahadır 0000-0002-2390-9925

M. Ayça Önal 0000-0001-9225-8356

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2022
Kabul Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bahadır, B. H., & Önal, M. A. (2022). Disiplinlerarası Sanat Eğitimi: P.Mondrian "Broadway Boogie Woogie" Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 788-804. https://doi.org/10.21602/sduarte.1174586
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.