The redoubtable goal of art today means in some sense relies on the possibility of freeing ones being. The features of fundamental conflicts of the society in which the theatre exists and its meeting with the audience with over these problems may make it kind of organic structure directly related to life itself. Theatre should aim to point a possibility of life in which the given conditions of ones being are nullified, a life in which one is free to choose things related to their own lives and also associated with humanly characteristics. Moreover, theatre should provide individuals who feel his position indispensible in life with the chance of realizing the possibilities. Above of all theatre should allow the individuals to tell the true story of ones by liberating from the things told to paralyze one’s self even for a little while because one needs to realize oneself more than ever. Therefore man will find the opportunity to look at life from different perspective so that one can realize the reasons that Öğr. Gör., Anadolu Ü. Devlet Konservatuvarı, Sahne Sanatları Bölümü, Tiyatro Oyunculuğu Anabilim Dalı, uaydogdu@anadolu.edu.tr limits themselves, thus this realization will allow disturbance in self. After all disturbances is a healthier condition than to be accustomed to live in a disturbing world.
Günümüzde sanatın zorlu hedefi; bireyi özgürleştirme olasılığında yatmaktadır. Tiyatronun varolduğu toplumun temel çelişkilerini barındıran niteliği, bu problemler üzerinden seyircisi ile karşılaşması, onu yaşamla doğrudan bağlı organik bir yapı haline getirebilir. Tiyatro, insanın yaşadığı verili koşulların geçersiz kılındığı ve kendine dair kimi şeyleri özgürce seçebildiği, insanca ilişkilenebildiği bir dünya olasılığını işaret etmelidir. Durduğu yeri kaçınılmaz olarak gören insana olasılıkları fark etme olanağı sağlamalıdır. Onu, benliğini felce uğratmak için anlatılanlardan bir an için bile olsa kurtarıp, gerçek hikâyesini anlatmasına izin vermelidir. Çünkü onun şimdi her zamankinden çok kendini anlamaya ihtiyacı vardır. Böylece insan, yaşantısının sınırları dışından bakarak onu kıskacına alan nedenleri fark edebilecek, bu farkındalık onda bir rahatsızlık yaratabilecektir. Ve rahatsızlık, rahatsız edici bir dünyada kanıksamışlıktan daha sağlıklı bir ruh durumudur.
Anahtar Sözcükler: Modernizm, Seyirci, Tiyatro, Toplum.
ABSTRACT
The redoubtable goal of art today means in some sense relies on the possibility of freeing ones being. The features of fundamental conflicts of the society in which the theatre exists and its meeting with the audience with over these problems may make it kind of organic structure directly related to life itself. Theatre should aim to point a possibility of life in which the given conditions of ones being are nullified, a life in which one is free to choose things related to their own lives and also associated with humanly characteristics. Moreover, theatre should provide individuals who feel his position indispensible in life with the chance of realizing the possibilities. Above of all theatre should allow the individuals to tell the true story of ones by liberating from the things told to paralyze one’s self even for a little while because one needs to realize oneself more than ever. Therefore man will find the opportunity to look at life from different perspective so that one can realize the reasons that limits themselves, thus this realization will allow disturbance in self. After all disturbances is a healthier condition than to be accustomed to live in a disturbing world.
Keywords: Modernism, Audience, Theatre, Society.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 13 |