BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 13, 213 - 232, 03.07.2014

Öz

 The  redoubtable  goal  of  art  today  means  in  some  sense  relies  on  the  possibility  of  freeing  ones  being.  The  features  of  fundamental  conflicts  of  the  society  in  which  the  theatre  exists  and   its   meeting   with   the   audience   with   over   these   problems   may   make   it   kind   of   organic  structure   directly   related   to   life   itself.       Theatre   should   aim   to   point   a   possibility   of   life   in  which  the  given  conditions  of  ones  being  are  nullified,  a  life  in  which  one  is  free  to  choose  things  related  to  their  own  lives  and  also  associated  with  humanly  characteristics.  Moreover,  theatre  should  provide  individuals  who  feel  his  position  indispensible  in  life  with  the  chance  of  realizing  the  possibilities.  Above  of  all  theatre  should  allow  the  individuals  to  tell  the  true  story  of  ones  by  liberating  from  the  things  told  to  paralyze  one’s  self  even  for  a  little  while  because   one   needs   to   realize   oneself   more   than   ever.   Therefore   man   will   find   the  opportunity  to  look  at  life  from  different  perspective  so  that  one  can  realize  the  reasons  that      Öğr.  Gör.,  Anadolu  Ü.  Devlet  Konservatuvarı,  Sahne  Sanatları  Bölümü,  Tiyatro  Oyunculuğu  Anabilim  Dalı,  uaydogdu@anadolu.edu.tr    limits  themselves,  thus  this  realization  will  allow  disturbance  in  self.  After  all  disturbances  is  a  healthier  condition  than  to  be  accustomed  to  live  in  a  disturbing  world.                

Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 13, 213 - 232, 03.07.2014

Öz

Günümüzde sanatın zorlu hedefi; bireyi özgürleştirme olasılığında yatmaktadır. Tiyatronun varolduğu toplumun temel çelişkilerini barındıran niteliği, bu problemler üzerinden seyircisi ile karşılaşması, onu yaşamla doğrudan bağlı organik bir yapı haline getirebilir. Tiyatro, insanın yaşadığı verili koşulların geçersiz kılındığı ve kendine dair kimi şeyleri özgürce seçebildiği, insanca ilişkilenebildiği bir dünya olasılığını işaret etmelidir. Durduğu yeri kaçınılmaz olarak gören insana olasılıkları fark etme olanağı sağlamalıdır. Onu, benliğini felce uğratmak için anlatılanlardan bir an için bile olsa kurtarıp, gerçek hikâyesini anlatmasına izin vermelidir. Çünkü onun şimdi her zamankinden çok kendini anlamaya ihtiyacı vardır. Böylece insan, yaşantısının sınırları dışından bakarak onu kıskacına alan nedenleri fark edebilecek, bu farkındalık onda bir rahatsızlık yaratabilecektir. Ve rahatsızlık, rahatsız edici bir dünyada kanıksamışlıktan daha sağlıklı bir ruh durumudur.
Anahtar Sözcükler: Modernizm, Seyirci, Tiyatro, Toplum.


ABSTRACT
The redoubtable goal of art today means in some sense relies on the possibility of freeing ones being. The features of fundamental conflicts of the society in which the theatre exists and its meeting with the audience with over these problems may make it kind of organic structure directly related to life itself. Theatre should aim to point a possibility of life in which the given conditions of ones being are nullified, a life in which one is free to choose things related to their own lives and also associated with humanly characteristics. Moreover, theatre should provide individuals who feel his position indispensible in life with the chance of realizing the possibilities. Above of all theatre should allow the individuals to tell the true story of ones by liberating from the things told to paralyze one’s self even for a little while because one needs to realize oneself more than ever. Therefore man will find the opportunity to look at life from different perspective so that one can realize the reasons that limits themselves, thus this realization will allow disturbance in self. After all disturbances is a healthier condition than to be accustomed to live in a disturbing world.
Keywords: Modernism, Audience, Theatre, Society.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Aydoğdu

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, Ü. (2014). Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi. Art-E Sanat Dergisi, 7(13), 213-232. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.65708
AMA Aydoğdu Ü. Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi. Art-e. Temmuz 2014;7(13):213-232. doi:10.21602/sgsfsd.65708
Chicago Aydoğdu, Ümit. “Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi”. Art-E Sanat Dergisi 7, sy. 13 (Temmuz 2014): 213-32. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.65708.
EndNote Aydoğdu Ü (01 Temmuz 2014) Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi. Art-e Sanat Dergisi 7 13 213–232.
IEEE Ü. Aydoğdu, “Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi”, Art-e, c. 7, sy. 13, ss. 213–232, 2014, doi: 10.21602/sgsfsd.65708.
ISNAD Aydoğdu, Ümit. “Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi”. Art-e Sanat Dergisi 7/13 (Temmuz 2014), 213-232. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.65708.
JAMA Aydoğdu Ü. Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi. Art-e. 2014;7:213–232.
MLA Aydoğdu, Ümit. “Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi”. Art-E Sanat Dergisi, c. 7, sy. 13, 2014, ss. 213-32, doi:10.21602/sgsfsd.65708.
Vancouver Aydoğdu Ü. Rahatsız Ruhların Çağında Tiyatronun Önemi. Art-e. 2014;7(13):213-32.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.