Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Çömlekçilikte Değişim ve Yüksek Pişirim Cazibesi

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 19, 242 - 251, 17.07.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.291020

Öz

ÖZ

 Anadolu’da
M.Ö. 4000 yıllarında kullanılmaya başlayan ve en eski el sanatlarından olan
çömlekçilik sanatı içinde bulunduğu toplumun kültürel yapısı ile birlikte
günümüze kadar varlığını sürdürmüştür.  Günümüzde
geleneksel çömlekçilik sanatının içinde bulunduğu duruma baktığımızda ise geleneksel
üretimden uzaklaşılarak bazı olumsuz değişimlerin olduğu görülmektedir. Bu
değişimler; çömlekçilik sanatında görülen sentetik malzemelerle boyama,
gelenekselin dışında basit form üretimi, ucuza maliyet için özensiz üretim,
kalitesiz hammadde ve düşük sıcaklıkta pişirim gibi etkenlerdir. Gelenekselde
görülen bu değişim üretimi yozlaştırmaktadır.

Geleneksel
değişmez değildir ve zaman içerisinde kültüre bağlı olarak yozlaşmadan
değişerek günümüz içerisinde varlığını sürdürmesi gerekmektedir. Bilim,
teknoloji, sanat ve kültürün gelenek üzerinde etkisi büyüktür. Bu etkiletişimin
dışında kalan değerler zamanla giderek kaybolurlar.

Geleneksel
çömlekçilik yenilenmeye ve çağdaş gelişmelere açık bir sanat dalımızdır. Seramik
sanatında ve endüstri de yaşanan gelişmeler kültürel değerlere bağlı olarak özünden
uzaklaşmadan çömlekçilik sanatına da yansımalıdır. Seramik sanatında ve
endüstrisinde olduğu gibi yüksek pişirim uygulaması bu sanat içinde önemlidir. Çömlekçilik
sanatımızın ilerleyebilmesi ve toplumumuzda hak ettiği yeri bulabilmesi için
üretim sürecinde yapılması gereken önemli uygulamaların başında ürün bünyesini
iyileştirmek ve yüksek pişirim tercih etmek olmalıdır. Bu makalede geleneksel
çömlekçilikte görülen bazı değişimler incelenerek yüksek pişirimin gerekliliği ve
sağlayacağı katkılar değerlendirilecektir.








Kaynakça

  • Çizer, Sevim. (2008). Pişirim Uygulama Notları, Goshogowara Woodfire Festival, Amori, Japonya
  • Sevim, Cemalettin. (2005). Günümüzde Torna Sanatı, Seramik Türkiye, Ser. Fed. Dergisi, 96, s.96-101.
  • Sevim, S. Sibel. (1999) “Toprak Sanatımızın Bir Dekorlama Yöntemi Daha Yok Oluyor. Kınık Çömlekçiliği” A.D.Art Decor, ,70, s. 64-69,
  • Dumansız Anagama Fırınında Kül Sırlı Seramik Pişirimi Çalıştayı. Erişim: 12.04.2016, www.nevsehir.edu.tr/iysdosya/2011/dumansiz.pdf
  • Sevim, Cemalettin. (2005). Günümüzde Torna Sanatı, Seramik Türkiye, Ser. Fed. Dergisi, 96, s.96-101.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemalettin Sevim

Yayımlanma Tarihi 17 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Sevim, C. (2017). Geleneksel Çömlekçilikte Değişim ve Yüksek Pişirim Cazibesi. Art-E Sanat Dergisi, 10(19), 242-251. https://doi.org/10.21602/sduarte.291020
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.