Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Function of Fashion to Create Joy of Life: Le Théâtre De La Mode and Le Mythe Dior

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 26, 664 - 687, 31.12.2020
https://doi.org/10.21602/sduarte.795123

Öz

This study is based on the relationship of fashion with art. In the difficult conditions of the time when they were created designed to regain the joy of life to the society two haute couture projects are examined. The symbol of the period after the Second World War, the “Théâtre de la Mode” Exhibition (1945 - 1946) and the Dior 2020 - 2021 Autumn / Winter Haute Couture collection, presented digitally with the movie "Le Mythe Dior" during the Covid-19 Pandemic of 2020, are evaluated in the context of examples after discussing the conceptual position of Haute Couture between industry and art. These projects in the study using descriptive research method; It is analyzed in terms of exhibiting the fashion creations in an artistic quality that emerged as a result of the social, economic, technological and cultural dynamics of the periods in which they were applied. These collections and fashion presentation's collaborations with Visual (Plastic) Arts, Phonetic (Auditory) Arts, Rhythmic (Dramatic) Arts are explained by considering the stage, set, film design processes. The mentioned fashion creations which are created in their times when hope is needed in societies; The findings that their designs and original display forms create an artistic value that will bring aesthetic pleasure are included in the text. It has been tried to be revealed in the conclusion part of that research, another function of fashion design which is to give hope for the future, to show people the beauties of life and to bring people joy to life just like art.

Kaynakça

  • Kaynakça: Buxbaum Gerda, (2006). Icons of Fashion The 20th Century, London: Prestel.
  • Crane, D., (2003). Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, çev: Çelik, Ö., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuspit, Donald (2010). Sanatın Sonu, çev: Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kochno Boris, (1945). The Exhibition Le Theatre de la Mode Album, Paris: Aljanvic Publicitè.
  • Mendes & De La Haye, (1999). 20th Century Fashion, Thames & Hudson.
  • Ribeiro Aileen, (2002). Dress in Eighteenth-Century Europe 1715-1789, Yale University Press.
  • Roux Edmond Charles, Lottman Herbert R., Garfinkel Stanley, Gasc Nadine, Seidner David (2002). Théâtre de la Mode: Fashion Dolls: The Survival of Haute Couture, Palmer/Pletsch Publishing.
  • Saillard O., Zazzo, A., (2012). Paris Haute Couture, France: Skira Flammarion.
  • Secrest Meryle, (2014). Elsa Schiaparelli: A Biography, Knopf.
  • Theimer, François, (2006). Les Poupées Royales de la Cour de Louis XVI, Editions Polichinelle.
  • Veillon, Dominique, (1990). “Le Théâtre de la Mode Ou le Renouveau de la Couture Création À la Libération in:Vingtième Siècle”. Revue D'histoire. No:28, Octobre-Décembre.
  • Weber, Caroline, (2006). Queen of Fashion: What Marie Antoinette Wore to The Revolution, USA: Macmillan.
  • Worsley, Harriet., (2011). Decades of Fashion, H.F.Ullmann Publishing.

Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 26, 664 - 687, 31.12.2020
https://doi.org/10.21602/sduarte.795123

Öz

Modanın sanat ve sanatçılarla kurduğu ilişkiyi temel alan çalışma kapsamında; yaratıldıkları dönemin zorlu koşullarında toplumlara yaşama sevincini yeniden kazandırmaya yönelik tasarlanmış iki haute couture projesi incelenmektedir. Haute Couture’nin endüstri ve sanat arasındaki kavramsal konumu tartışıldıktan sonra moda-sanat iş birliği; İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki dönemin sembolü “Théâtre de la Mode” Sergisi (1945 - 1946) ve 2020 yılının Covid-19 Pandemisi sürecinde dijital ortamda “Le Mythe Dior” filmi ile sunulan Dior 2020-2021 Sonbahar/Kış Haute Couture koleksiyonu örnekleri bağlamında değerlendirilmektedir. Betimsel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada bu projeler; moda kreasyonlarının uygulandıkları dönemlerin sosyal, ekonomik, teknolojik, kültürel dinamikleri neticesinde ortaya çıkan sanatsal nitelikteki sergilenme biçimleri açısından analiz edilmektedir. Bu koleksiyonlar ve moda sunumlarında kullanılan sahne, dekor, set, film tasarımları ele alınarak; görsel (plastik) sanatlar, fonetik (işitsel) sanatlar, ritmik (dramatik) sanatlarla olan iş birlikleri açıklanmaktadır. Toplumlarda umuda ihtiyaç duyulan zamanlarda yaratılan söz konusu moda kreasyonlarının, tasarımları ve özgün sergilenme biçimlerinin estetik haz uyandıracak güzellikte sanatsal bir değer oluşturduğu bulgularına metin içinde yer verilmektedir. Yapılan araştırmada moda tasarımının giyim ihtiyacını karşılamasının ötesinde, tıpkı sanat gibi modanın da sergileri ile geleceğe dair umut verebilme gücü, hayatın güzelliklerini gösterebilme ve insanlara yaşama sevinci kazandırabilme işlevi sonuç olarak ortaya koyulmaya çalışılmaktadır.

Kaynakça

  • Kaynakça: Buxbaum Gerda, (2006). Icons of Fashion The 20th Century, London: Prestel.
  • Crane, D., (2003). Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, çev: Çelik, Ö., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuspit, Donald (2010). Sanatın Sonu, çev: Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kochno Boris, (1945). The Exhibition Le Theatre de la Mode Album, Paris: Aljanvic Publicitè.
  • Mendes & De La Haye, (1999). 20th Century Fashion, Thames & Hudson.
  • Ribeiro Aileen, (2002). Dress in Eighteenth-Century Europe 1715-1789, Yale University Press.
  • Roux Edmond Charles, Lottman Herbert R., Garfinkel Stanley, Gasc Nadine, Seidner David (2002). Théâtre de la Mode: Fashion Dolls: The Survival of Haute Couture, Palmer/Pletsch Publishing.
  • Saillard O., Zazzo, A., (2012). Paris Haute Couture, France: Skira Flammarion.
  • Secrest Meryle, (2014). Elsa Schiaparelli: A Biography, Knopf.
  • Theimer, François, (2006). Les Poupées Royales de la Cour de Louis XVI, Editions Polichinelle.
  • Veillon, Dominique, (1990). “Le Théâtre de la Mode Ou le Renouveau de la Couture Création À la Libération in:Vingtième Siècle”. Revue D'histoire. No:28, Octobre-Décembre.
  • Weber, Caroline, (2006). Queen of Fashion: What Marie Antoinette Wore to The Revolution, USA: Macmillan.
  • Worsley, Harriet., (2011). Decades of Fashion, H.F.Ullmann Publishing.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gözde Yetmen 0000-0002-1087-9368

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2020
Kabul Tarihi 18 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Yetmen, G. (2020). Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior. Art-E Sanat Dergisi, 13(26), 664-687. https://doi.org/10.21602/sduarte.795123
AMA Yetmen G. Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior. Art-e. Aralık 2020;13(26):664-687. doi:10.21602/sduarte.795123
Chicago Yetmen, Gözde. “Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre De La Mode Ve Le Mythe Dior”. Art-E Sanat Dergisi 13, sy. 26 (Aralık 2020): 664-87. https://doi.org/10.21602/sduarte.795123.
EndNote Yetmen G (01 Aralık 2020) Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior. Art-e Sanat Dergisi 13 26 664–687.
IEEE G. Yetmen, “Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior”, Art-e, c. 13, sy. 26, ss. 664–687, 2020, doi: 10.21602/sduarte.795123.
ISNAD Yetmen, Gözde. “Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre De La Mode Ve Le Mythe Dior”. Art-e Sanat Dergisi 13/26 (Aralık 2020), 664-687. https://doi.org/10.21602/sduarte.795123.
JAMA Yetmen G. Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior. Art-e. 2020;13:664–687.
MLA Yetmen, Gözde. “Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre De La Mode Ve Le Mythe Dior”. Art-E Sanat Dergisi, c. 13, sy. 26, 2020, ss. 664-87, doi:10.21602/sduarte.795123.
Vancouver Yetmen G. Modanın Yaşama Sevinci Yaratma İşlevi: Théâtre de la Mode ve Le Mythe Dior. Art-e. 2020;13(26):664-87.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.