Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 265 - 283, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1063577

Öz

Kaynakça

  • AÇIKGÖZ, S. (2007). Sanat Eğitiminde İllüstrasyon. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • ALIM, M. (2006). Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Çevre Ve İlköğretimde Çevre Eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14 No:2, s. 599-616.
  • BERGER, J. (1986). Görme Biçimleri (20. Baskı). Metis Yayınları.
  • DAVİS, J. M. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal, 26(2), s. 117-123.
  • Gezer, Ö. (2006). İlköğretim 2. Kademede Sanat Eğitiminde Sınıf Yönetimine ilişkin Bir Durum Çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • GÜLER T. (2009). Ekoloji Temelli Bir Çevre Eğitiminin Öğretmenlerin Çevre Eğitimine Karşı Görüşlerine Etkileri. Eğitim ve Bilim, Cilt 34, Sayı 151, s. 30-43.
  • GÜLPINAR, F. (2010). Görsel Kavramlar, İllüstrasyon Ve Çocuk Kitapları. Haliç Üniversitesi.
  • İŞLER, A. (2017). Resimli Çocuk Kitaplarında Suluboya Tekniği İle Yapılan İllüstrasyonlar Ve Betimsel Özellikleri. Görsel İletişim Tasarımı ve Animasyon, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • KARADAĞ, Ö. (2013). Okuma Kültürüne Katkıları Bakımından Türkçe Ders Kitaplarının Resimlemeleri (İllüstrasyonları). Eğitimde Kuram ve Uygulama, s. 84-93.
  • MAMUR, N. (2017). Sanat Eğitiminde Sürdürülebilirlik ve Çevre Eğitimi Üzerine Bir Çalışma. Ege Eğitim Dergisi, s. 774-794.
  • MUSA, B. B. (2020a). Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020b). Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020c). Geri Dönüşüm Atölyesi-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020d). Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • ÖREN, N. Ç. (2019). Görsel Sanatlar Eğitiminde Sürdürülebilirlik Bağlamında Ecoprınt Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • SARI, N. (2006). Çocuk Kitapları İllüstrasyonları Üzerine Bir Araştırma ve Bir Örnekleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • SELAMET, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15.
  • Smith, K.U. (1960). The scientifiic principles of textbook design and illustration. Audio Visual Communication Review, 8(1), s. 27-49.
  • ŞİMŞEKLİ, Y. (2004). Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (1), s. 83-92.
  • TAN Z. (2009), İlköğretim Birinci Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Müze Bilinci Öğrenme Alanında Materyal Kullanımının Etkisi ve Uygulanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Görsel 1.David Morichon, “Atık mı? Hiç Dert Değil”, 2007, Suluboya.
  • Görsel 2.Songül Üngüt Taşkın, “Balık Bubbalo ve Yedinci Kıta Macerası”, 2020, Dijital.
  • Görsel 3.Bilge Buhan Musa, “Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 4.Bilge Buhan Musa, “Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 5. Bilge Buhan Musa, “Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 6. Bilge Buhan Musa, “Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 7. Bilge Buhan Musa, “Geri Dönüşüm Atölyesi-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 8. Bilge Buhan Musa, “Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 9. Bilge Buhan Musa, “Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık

SÜRDÜRÜLEBİLİR EĞİTİM MATERYALLERİNDE İLLÜSTRATİF YAKLAŞIMLAR VE BİR ÖNERİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 265 - 283, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1063577

Öz

Bu çalışmada, ekosisteme zarar veren ve sürdürülebilirliğin de sorunlarını oluşturan başlıklardan yola çıkılmış, çocukların konu hakkında farkındalık edinerek bilinçlenmelerinin temel yöntemi olan Sürdürülebilir Eğitim ve gereçleri ele alınmıştır.
Sürdürülebilir Eğitim’in en önemli materyallerinden resimli kitaplar ve bunlardaki illüstratif yaklaşımlar araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu nedenle, yazıdan daha kalıcı bir öğrenme sağladığı bilinen görsellerin doğru tasarlanabilmesi adına, çeşitli illüstrasyon teknikleri incelenmiştir.
Kitaplarda karşılaşılan başlıca illüstratif yaklaşımlar saptanmaya çalışılmış ve geri dönüşüm malzemelerinden üretilen Bilge Buhan Musa’nın Sıfır Atıkla Yaşa serisini oluşturan kitaplar ele alınmıştır. Serinin kitapları; içerik ve görselleri bakımından önerdikleri çözümler nedeniyle seçilmiştir.
Çalışmada ele alınan örnekler, çevreye duyarlılık konusunda çocuklara olumlu davranışlar kazandırılmasında rol oynayan görsellerin, problemle doğrudan ilişkili malzemelerle farklı biçimde de üretilebileceklerini göstermeleri ve öğrenmelerini doğru yönlendirmeleri bakımından önemlidir.
Aynı zamanda, sorunu çözüm önerisine dönüştüren özgün yaklaşımıyla dikkate değer bir bakış açısı içeren bu resimleme biçimine yer verilerek, alanın tasarımcılarına ve araştırmacılarına alışılmışın dışında görselleştirme alternatifleri sunulması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • AÇIKGÖZ, S. (2007). Sanat Eğitiminde İllüstrasyon. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • ALIM, M. (2006). Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Çevre Ve İlköğretimde Çevre Eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14 No:2, s. 599-616.
  • BERGER, J. (1986). Görme Biçimleri (20. Baskı). Metis Yayınları.
  • DAVİS, J. M. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal, 26(2), s. 117-123.
  • Gezer, Ö. (2006). İlköğretim 2. Kademede Sanat Eğitiminde Sınıf Yönetimine ilişkin Bir Durum Çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • GÜLER T. (2009). Ekoloji Temelli Bir Çevre Eğitiminin Öğretmenlerin Çevre Eğitimine Karşı Görüşlerine Etkileri. Eğitim ve Bilim, Cilt 34, Sayı 151, s. 30-43.
  • GÜLPINAR, F. (2010). Görsel Kavramlar, İllüstrasyon Ve Çocuk Kitapları. Haliç Üniversitesi.
  • İŞLER, A. (2017). Resimli Çocuk Kitaplarında Suluboya Tekniği İle Yapılan İllüstrasyonlar Ve Betimsel Özellikleri. Görsel İletişim Tasarımı ve Animasyon, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • KARADAĞ, Ö. (2013). Okuma Kültürüne Katkıları Bakımından Türkçe Ders Kitaplarının Resimlemeleri (İllüstrasyonları). Eğitimde Kuram ve Uygulama, s. 84-93.
  • MAMUR, N. (2017). Sanat Eğitiminde Sürdürülebilirlik ve Çevre Eğitimi Üzerine Bir Çalışma. Ege Eğitim Dergisi, s. 774-794.
  • MUSA, B. B. (2020a). Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020b). Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020c). Geri Dönüşüm Atölyesi-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • MUSA, B. B. (2020d). Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa, 1.Basım, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • ÖREN, N. Ç. (2019). Görsel Sanatlar Eğitiminde Sürdürülebilirlik Bağlamında Ecoprınt Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • SARI, N. (2006). Çocuk Kitapları İllüstrasyonları Üzerine Bir Araştırma ve Bir Örnekleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • SELAMET, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15.
  • Smith, K.U. (1960). The scientifiic principles of textbook design and illustration. Audio Visual Communication Review, 8(1), s. 27-49.
  • ŞİMŞEKLİ, Y. (2004). Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (1), s. 83-92.
  • TAN Z. (2009), İlköğretim Birinci Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Müze Bilinci Öğrenme Alanında Materyal Kullanımının Etkisi ve Uygulanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Görsel 1.David Morichon, “Atık mı? Hiç Dert Değil”, 2007, Suluboya.
  • Görsel 2.Songül Üngüt Taşkın, “Balık Bubbalo ve Yedinci Kıta Macerası”, 2020, Dijital.
  • Görsel 3.Bilge Buhan Musa, “Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 4.Bilge Buhan Musa, “Meraklı Yeşil Şişe-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 5. Bilge Buhan Musa, “Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 6. Bilge Buhan Musa, “Beyaz Plastik Bardak-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 7. Bilge Buhan Musa, “Geri Dönüşüm Atölyesi-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 8. Bilge Buhan Musa, “Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık.
  • Görsel 9. Bilge Buhan Musa, “Yaşlı Çınar Ağacı-Sıfır Atıkla Yaşa”, 2020, Karışık
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Yurtkulu 0000-0002-0231-8149

Gözde Yavlak 0000-0002-6404-952X

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2022
Kabul Tarihi 16 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Yurtkulu, E., & Yavlak, G. (2022). SÜRDÜRÜLEBİLİR EĞİTİM MATERYALLERİNDE İLLÜSTRATİF YAKLAŞIMLAR VE BİR ÖNERİ. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 265-283. https://doi.org/10.21602/sduarte.1063577
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.