Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 625 - 641, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1069715

Öz

“Doğa İle Sanat Arasındaki Köprü: Doğa Metaforları” başlıklı bu makalede doğa kavramının metafor ve sanat ile olan bağı açıklanmıştır. Bu çalışmada ayrıca; ressamın doğaya baktığında yarattığı “metafor” çıkarımları ile sanatı arasındaki ilişki incelenmiş; tabiattan direkt ilham alan İzlenimcilerin ışık ve renge önem vermesiyle etkileyecek olan bazı sanatçılarından da söz edilmiştir. Bu sanatçıların başında Eugene Delacroix ve izlenimci ressam Claude Monet gelmektedir. Bu çalışmada İzlenimcilik Sonrası süreçte ayrıca ele alınmış ve Paul Cezanne’ın çalışmaları da kavramsal açıdan incelenmiştir. Bu makalede metafor kavramı sürreal imgelerle açıklanmaya çalışılmış ve Gerçeküstücü sanatçı Salvador Dali ile başlayıp, günümüz sanatçılarından Viladimir Kush’un eserleri üzerine yoğunlaşılmıştır. Son olarak bu çalışmada anlamı pekiştirebilmek adına, metafor kavramı kendi çalışmalarım ile bütünleştirilerek açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, Ahu. (Ekim 2014). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarıyla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık, S.25
  • Atasağun, Y. D. D. G. (2000). Hıristiyanlığın Tanıtımı, Yorumu Ve Kurumsallaşmasında Sembollerin Yeri, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10.10 s.188.
  • Aydın, İrfan ve Zümrüt, Yeşim. (Haziran 2013). Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, s.53-65.
  • Boynukalın, A.Reva. (2017). Çağdaş Sanatta Doğanın Metaforik Dönüşümü, İdil Sanat ve Dil Dergisi , 6.32 s.1322 Burke, K. (1945). A Grammar of Motives and A Rhetoric of Motives. University of California Press. P.5
  • Eyüboğlu, Sabahattin ve Ş. İpşiroğlu, Mazhar. (2013). Avrupa Resminde Gerçek Duygusu. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. S. 177
  • Gombrich, Ernst, H. (Eylül 2004). Sanatın Öyküsü. Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran. İstanbul: Remzi Kitabevi. s.387-592.
  • Mergin, Arzu. (2018). Land Art ve Mekan Bağlamında Süre, Süreç, Temsiliyet Problematiğinin Dil ve Mekan İlişkisi: Sanatçının Varoluşsal Uzamı. Yüksek Lisans Tezi. Işık Üniversitesi, s.11
  • Taştan, Renkçi, Tuğba. (2016). Sanat, Doğa ve Teknoloji Ekseninde Sanatçılar ve Yapıtları, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5.19 s.169-179
  • https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi 09.01.2022).
  • Görsel 1. Cloude Monet, İzlenim, Gündoğumu, 1972, Tuval Üzerinde Yağlı Boya, 48x63cm Marmottan Monet Müzesi, Paris. Boyut Yayın Grubu, (2007). “Monet”, Haz. Mısra Öncel Erkaya, Nil Yüzbaşıoğlu ve Burçin Ünlü. bs.2. Taj Books Ltd. İstanbul:Boyut Yayıncılık. s.42
  • Görsel 2. Paul Cezanne, Yıkanan Kadınlar, 1900-05, Tuval Üzerinde Yağlı Boya, 50 x 61 cm, Chicago Enstitüsü, Chicago. Boyut Yayın Grubu, (2009). “Paul Cezanne”, Haz. Mısra Öncel Erkaya ve Nil Yüzbaşıoğlu. Giunti Publishing 2005. İstanbul:Boyut Yayıncılık. s.17
  • Görsel 3. Salvador Dali, Bir yüzün ve bir meyve kâsesinin kumsaldaki hayali, 1938, Tuval üstüne yağlıboya, 114.2 x 143.7cm; Wadsworth Atheneum, Hartford, Connecticut. Gombrich, Ernst, H. (Eylül 2004). Sanatın Öyküsü. Çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran. İstanbul: Remzi Kitabevi. s.593
  • Görsel 4. Vladimir Kush, Gizli Arzular, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 12 x 12 inç (30.48x 30.48cm), https://vladimirkush.com/hidden-desires, Erişim Tarihi: 08.01.2022.
  • Görsel 5. Vladimir Kush, Okyanusta Gün Doğumu, 1996, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 53 x 64 cm. https://vladimirkush.com/sunrise-by-the-ocean, Erişim Tarihi: 08.01.2022.
  • Görsel 6. Bilal Yazıcı, “ Sabır Taşı / Ufalama / Un ufak etme”, 2020, Tuval Üzerine Karışık Teknik, 30x40cm.
  • Görsel 7. Bilal Yazıcı, “Lotus Çiçeği Metaforu”, 2022, Tuval Üzerine Karışık Teknik, 80x60cm.
  • Görsel 8. Bilal Yazıcı, “Salda Metaforu”, 2022, Karışık Teknik, 10x10cm.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Yazıcı 0000-0002-7617-0108

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2022
Kabul Tarihi 26 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Yazıcı, B. (2022). DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 625-641. https://doi.org/10.21602/sduarte.1069715
AMA Yazıcı B. DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI. Art-e. Haziran 2022;15(29):625-641. doi:10.21602/sduarte.1069715
Chicago Yazıcı, Bilal. “DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI”. Art-E Sanat Dergisi 15, sy. 29 (Haziran 2022): 625-41. https://doi.org/10.21602/sduarte.1069715.
EndNote Yazıcı B (01 Haziran 2022) DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI. Art-e Sanat Dergisi 15 29 625–641.
IEEE B. Yazıcı, “DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI”, Art-e, c. 15, sy. 29, ss. 625–641, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1069715.
ISNAD Yazıcı, Bilal. “DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI”. Art-e Sanat Dergisi 15/29 (Haziran 2022), 625-641. https://doi.org/10.21602/sduarte.1069715.
JAMA Yazıcı B. DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI. Art-e. 2022;15:625–641.
MLA Yazıcı, Bilal. “DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI”. Art-E Sanat Dergisi, c. 15, sy. 29, 2022, ss. 625-41, doi:10.21602/sduarte.1069715.
Vancouver Yazıcı B. DOĞA İLE SANAT ARASINDAKİ KÖPRÜ: DOĞA METAFORLARI. Art-e. 2022;15(29):625-41.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.