Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 89 - 107, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1078430

Öz

“1960 Sonrası Kadın Sanatçıların Baskıresimlerinde Beden İmgesi ” adlı bu araştırmada, Nancy Spero, Louis Bourgeous, Kiki Smith, Barbara Kruger, Maria Magdalena Campos Pons, Marilene Oliver’ın beden üzerine düşünüş biçimleri üzerine odaklanılmış ve baskıresim teknikleri ile oluşturdukları yapıtlarının teknik yaklaşımları incelenmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda söz konusu sanatçıların kadın olarak bedeni ele alış biçimleri ve baskıresim sanatı içindeki bulundukları konumlarına vurgu yapılmıştır. Baskıresim tarihinin başlangıcından bugüne farklı biçimlerde ele alan ve beden imgesini irdeleyen döneminin önemli kadın sanatçıların baskıresim eserlerinde kendine özgü teknik anlayışların da çeşitlilik olması bakımından bu araştırma önem taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada, konuya dair yazılı kaynakların yanı sıra elektronik ortamda da çeşitli kaynak taramaları yapılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler ışığında Nancy Spero, Louis Bourgeous, Kiki Smith, Barbara Kruger, Maria Magdalena Campos Pons ve Marilene Oliver’ın baskıresimlerindeki anlatımlarında yer bulan beden imgelerini baskıresmin teknik olanakları kapsamında da tercih biçimlerinde de oldukça sıra dışı yöntemlerle ele aldıkları görülmüştür

Kaynakça

  • Antmen, A. (2012). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Antmen, A. (2013 ). Kimlikli Bedenler * Sanat, Kimlik, Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Benhabib, S. (2017). Çatışan Feminizmler, çev. Feride Evren Sezer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası, Feminizm ve Kimliğin Alt Üst Edilmesi, çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coldwell, P. (2010). Printmaking: A Contemporary Perspective, London: Black Dog Pub.
  • Danto, A. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı, çev. Özge Ejder, Esin Berktaş, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ersoy, A. (1983). Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Esmer, H. (2005). Baskıresim tarihi ders notları.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. çev. Simber Atay Eskier,İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Grovier, K. (2018). Bu Çağdan Geleceğe 100 Yapıt. Akbank Sanat, İstanbul: Mega Basım Yayın. Owens, C.& Bryson, S. (1994). Beyond Recognition: Representation, Power, and Culture, USA: University of California Press.
  • Perez, L. (2000). Cuban Studies 31, Pittsburg: The University of Pittsburg Press.
  • Perrella, C. (2009). Nancy Spero, Milano: Charta Books Ltd.
  • Saunders G.& Miles R. (2006). Prints Now: Directions and Definitions, London: V&A Publications.
  • Tala, A. (2009). Installations and Experimental Printmaking, London: A&C Black Publishers Limited.
  • Wye, D. (1996). Thinking print: books to billboards, 1980-95, New York: Museum of Modern Art.
  • Wye, D. (2004). Artists&prints. The Museum of Modern Art. Yapı Kredi Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ütopya Yayınevi.
  • e-skop (2013). Mağara resimlerinin izinde: ilk sanatçı bir kadın mıydı? https://www.e-skop.com/skopbulten/magara-resimlerinin-izinde-ilk-sanatci-bir-kadin-miydi/1580 Erişim tarihi: 20.01.2021.
  • Esmer, H. (2014). Baskıresimde Deneysel Arayışlar. https://hayriesmer.com/makale/baskiresimde-deneysel-arayislar/53?ln=tr Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • Knight, C. (2007). Los Angeles Times https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2007-jun-29-et-venice29-story.html Erişim tarihi: 10.01.2021.
  • Madra, B. (2006). Sanatta İmge Olarak Kadın. Radikal Kültür Sanat. https://www.beralmadra.net/articles/radikal-gazetesi/sanatta-imge-olarak-kadin/ Erişim tarihi: 25.04.2021.
  • Matt, G. (2004). Louis Bourgeois, The complete Prints&Books https://www.moma.org/s/lb/collection_lb/object/object_objid-59480.html Erişim tarihi: 15.07.2021.
  • Wye, D.&Smith, C. (1994). The prints of Louis Bpugeois. Museum of Modern Art. https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/louise_bourgeois/lb_essay.pdf Erişim tarihi: 19.10.2021.
  • Görsel 1. Nancy Spero, “Devrim XI’e ”, 1986, Çizim ve elle baskı, 47,8x245,8cm, Moma. (t.y.). https://www.moma.org/collection/works/64250 Erişim tarihi: 12.11.2021.
  • Görsel 2. Nancy Spero, “Mayıs Direği/Tutsak Almayın”,2007, Karışık teknik, Withers, R. (2009). Nancy Spero: dissidances [Baskıresim]. http://www.rachelwithers.com/nancy-spero-dissidances/ Erişim tarihi: 12.01.2021.
  • Görsel 3 Louis Bourgeois, “Ev Kadını”, 1947, Foto gravür, 24x30 cm Moma. (t.y.). https://www.moma.org/s/lb/collection_lb/compositions/compositions_id-4358_sov.html Erişim tarihi: 22.01.2021.
  • Görsel 4. Louis Bourgeois, “Large Sainte Sébastienne”, 1993, Kuru kazıma, 98,9x78,4 cm, Moma (t.y.). https://www.moma.org/s/lb/collection_lb/object/object_objid-59480.html Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Görsel 5. Barbara Kruger,” İsimsiz(Biz hareket etmeme emri aldık)”,1982, Vinil üzerine serigrafi, 177,17x120,65cm, Art Blart (2017). Krugerhttps://artblart.com/tag/barbara-kruger-we-have-received-orders-not-to-move/ Erişim tarihi: 10.04.2021.
  • Görsel 6. Barbara Kruger, “İsimsiz (Bedeniniz bir savaş alanıdır)”, 1989, Vinil üzerine serigrafi, 284,48x284,48 cm, The Broad. (2021). https://www.thebroad.org/art/barbara-kruger/untitled-your-body-battleground Erişim tarihi: 09.03.2021.
  • Görsel 7. Kiki Smith, “Pembe Göğüsler”, Guaj ilaveli serigrafi, 52,5x83 cm, 1990 (Moma (2021). https://www.moma.org/collection/works/90036 Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Görsel 8. Kiki Smith, “Sueno”,1992, Gravür, 59,6x125,1 cm, (2004). Artists&prints [Baskıresim]. The Museum of Modern Art. Yapı Kredi Yayınları, s.256.
  • Görsel 9. Maria Magdalena Campos Pons, “İsimsiz”,1991, El yapımı kâğıt üzerine stencil ve litografi, Saunders G.&Miles R. (2006). Prints now: directions and definitions [Baskıresim]. V&A Publications, s.74.
  • Görsel 10. Maria Magdalena Campos Pons, “Özgürlük Tuzağı”, 2013, Üç renkli dijital baskı https://www.uab.edu/news/arts/item/7297-uab-s-aeiva-presents-cuban-artist-maria-magdalena-campos-pons-in-picturing-performing-the-self-june-3-aug-20 Erişim tarihi: 04.01.2021.
  • Görsel 11. Marilene Oliver, “Seni İçten Tanıyorum”, 2001, Akrilik plaka üzerine serigrafi, 70x50x200 cm, 2001 Beaux Art. (t.y.). http://www.beauxartslondon.uk/artists-2/marilene-oliver/ 2016 Marilene Oliver Erişim tarihi: 12.03.2021.
  • Görsel 12. Marilene Oliver, “Ophelia”, 2003, Işık kutusuna monte edilmiş, 3mm cam üzeri serigrafi, 150x100x25 cm, Tala, A. (2009). Installations and Experimental Printmaking A&C Black Publishers Limited, s.76.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçe Aysun Kılıç 0000-0003-2078-6621

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2022
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Kılıç, G. A. (2022). 1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 89-107. https://doi.org/10.21602/sduarte.1078430
AMA Kılıç GA. 1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ. Art-e. Haziran 2022;15(29):89-107. doi:10.21602/sduarte.1078430
Chicago Kılıç, Gökçe Aysun. “1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ”. Art-E Sanat Dergisi 15, sy. 29 (Haziran 2022): 89-107. https://doi.org/10.21602/sduarte.1078430.
EndNote Kılıç GA (01 Haziran 2022) 1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ. Art-e Sanat Dergisi 15 29 89–107.
IEEE G. A. Kılıç, “1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ”, Art-e, c. 15, sy. 29, ss. 89–107, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1078430.
ISNAD Kılıç, Gökçe Aysun. “1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ”. Art-e Sanat Dergisi 15/29 (Haziran 2022), 89-107. https://doi.org/10.21602/sduarte.1078430.
JAMA Kılıç GA. 1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ. Art-e. 2022;15:89–107.
MLA Kılıç, Gökçe Aysun. “1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ”. Art-E Sanat Dergisi, c. 15, sy. 29, 2022, ss. 89-107, doi:10.21602/sduarte.1078430.
Vancouver Kılıç GA. 1960 SONRASI KADIN SANATÇILARIN BASKIRESİMLERİNDE BEDEN İMGESİ. Art-e. 2022;15(29):89-107.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.