Art movements that developed with the eighteenth century led to the production of the object, which is the basic element of the works, in different disciplines and equipped with a different meaning. The production of data from different disciplines by equipping them with a new meaning in another discipline, apart from the original meaning, has ensured that the works have a fragmented and polyphonic (multi-meaningful) content. Thus, the exchanges (citations) between the studied works and the disciplines were placed on a theoretical basis with the methods of intertextuality. In this context, the concept of intertextuality is important in the theoretical analysis of the works produced in the process called postmodern. With this study, it has been concluded that the disciplines that the modern understanding has separated in the period we live in, which is called postmodern, are re-associated. Quoting methods performed with each other between different disciplines allow works to be produced in a polyphonic composition. From this point of view, the ability to use the language of art, which is one of the main purposes of art education, has brought interdisciplinary reading with it today. The perspectives of the artists, researchers and educators who take place and produce in this environment and their knowledge perspectives about their fields also spread over a wide range.
: Interdisciplinary arts education Intersymbolism Picture Music Architectural.
On sekizinci yüzyılla birlikte gelişen sanat akımları, yapıtların temel ögesi olan nesnenin, farklı disiplinlerde ve başka bir anlamla donatılarak üretilmesine yol açmıştır. Farklı disiplinlerin verilerinin, orijinal anlamı dışında başka bir disiplinde yeni bir anlamla donatılarak üretilmesi, yapıtların parçalı ve çoksesli (çok anlamlı) bir içeriğe sahip olmasını sağlamıştır. Böylelikle incelenen yapıtlar ile disiplinler arasındaki alışverişler (alıntılamalar), metinlerarasılığın yöntemleri ile kuramsal bir temele oturtulmuştur. Bu bağlamda metinlerarasılık kavramı, postmodern olarak adlandırılan süreçte üretilen yapıtların kuramsal açıdan incelenmesinde önem taşımaktadır. Bu çalışmayla, postmodern olarak adlandırılan içinde yaşadığımız dönemde modern anlayışın ayrıştırmış olduğu disiplinlerin yeniden ilişkilendirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Farklı disiplinler arasında birbirleriyle gerçekleştirilen alıntılama yöntemleri, eserlerin çoksesli bir kompozisyonda üretilmesine olanak sağlamaktadır. Bu bakış açısıyla sanat eğitiminin temel amaçlarından biri olan sanat dilini kullanabilme yetisi günümüzde disiplinlerarası okumayı da beraberinde getirmiştir. Bu ortamda yer alan ve üreten sanatçının, araştırmacıların ve eğitimcilerin de bakış açısı ve alanlarıyla ilgili bilgi perspektifleri de geniş bir yelpazeye yayılmaktadır.
Disiplinlerarası sanat eğitimi Göstergelerarasılık Resim Müzik Mimari.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 30 |