Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım: Ekolojik Ambalaj Tasarımlarının Görsel Analizi

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 32, 916 - 930, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1388073

Öz

Küresel değişim altında bozulmaya meydan okuyan ekolojik adımlar, ekosistemin işlevini anlamak, biyolojik çeşitliliği korumak için etkili yönetim stratejileridir. Bu stratejilerden biri de sürdürülebilir üretim ve tüketim modellerinin endüstride yer almasıdır. Küreselleşmenin giderek yaygınlaştığı bir dünyada ambalaj endüstrisi, ürünlerin üreticiden tüketiciye küresel düzeyde taşınmasına ve ticarileştirilmesine olanak sağlamaktadır. Ambalaj tasarımı, ürünü korumak, taşımayı kolaylaştırmak, tüketiciye bilgi sağlamak ve ürünü rafta farklılaştırmaktadır. Ayrıca ambalaj tasarımı, görsel bir iletişim olarak markanın sürdürülebilirlik hedeflerini de yansıtmalıdır. Bu sebeple, ambalaj endüstrisinin, uluslararası kuruluşlar tarafından belirlenen sürdürülebilirlik hedefleri ile uyum sağlarken, her geçen gün büyüyen pazar taleplerine nasıl uyum sağladığını incelemek gerekmektedir. Çalışmanın amacı, ambalaj üreticilerinin eko-tasarım ve sürdürülebilirlik temasını görsel iletişim bağlamında nasıl ele aldıklarını incelemektir. Bu çalışmada sürdürülebilirlikle tasarım arasındaki ilişki açıklanmaya çalışılmaktadır. Aynı zamanda bu araştırmada eko-tasarımlı ürün ambalajlarının görsel olarak incelenmesi için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Bovea, M. D., Serrano, J., Bruscas, G. M., ve Gallardo, A. (2006). “Application of Life Cycle Assessment to Improve the Environmental Performance and Science”, Packaging Technology and Science, s. 83–95.
  • Cadarso, M., ve Silva, F. M. (2016). “The Importance of Sustainability in the Communication Design”, In D. B. Kaber ve G. Boy (Ed.), Advances in Cognitive Ergonomics, CRC Press, s. 250–259.
  • Ceylan, H. B. (2021). “Etiket Tasarımı ile “Maske–Mesafe–Hijyen” Kurallarının Çocuk Tüketicilere Hatırlatılmasına Yönelik Bir Öneri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Sayı 81, s.767–780. https://doi.org/10.7816/idil-10-81-05.
  • Chiang, W. S. (2019). “Lecturers’ understanding of integrating social responsibility dimensions into graphic design curriculum”, Journal of Arts and Social Sciences, 2(2), s. 12–26.
  • Chick, A. ve Micklethwaite, P. (2011). Design for Sustainable Change: How Design and Designers Can Drive the Sustainability Agenda, AVA Publishing.
  • Emblem, A. (2012). Packaging Technology: Fundamentals, Materials and Processes, Woodhead Publishing.
  • Garfield, S. ve S. G. (Ed.). (2021). Tam Benim Tipim, İstanbul: Domingo Yayınevi.
  • İlisulu, T. İ. (2019). “Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri”, Sanat Tasarım Dergisi, 10, https://doi.org/10.35333/sanat.2019.84, s. 16–23.
  • Klimchuk, M. R., ve Krasovec, S. A. (2012). Packaging Design: Successful Product Branding from Concept to Shelf, Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  • Koenig-Lewis, N., Palmer, A., Dermody, J., ve Urbye, A. (2014). “Consumers’ Evaluations of Ecological Packaging - Rational and Emotional Approaches”, Journal of Environmental Psychology, 37, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2013.11.009, s. 94–105. Magnier, L., ve Schoormans, J. (2015). “Consumer Reactions to Sustainable Packaging: The Interplay of Visual Appearance, Verbal Claim and Environmental Concern”, Journal of Environmental Psychology, Sayı 44, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.09.005, s. 53–62.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Sahip Ürün Satın Alma Niyeti, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Selamet, S. (2012). “Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15). s. 125-148.
  • Shaikh, D., ve Chaparro, B. (2016). “Perception of Fonts: Perceived Personality Traits and Appropriate Uses”, Digital Fonts and Reading, s.226–247.
  • Veral, E. S. (2018). “Döngüsel Ekonomiye Geçiş Doğrultusunda Yeni Tedbirler ve AB Üye Ülkelerinin Stratejileri”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 17(2), s. 463–488.

Sustainability and Graphic Design: Visual Analysis of Ecological Packaging Designs

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 32, 916 - 930, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1388073

Öz

Kaynakça

  • Bovea, M. D., Serrano, J., Bruscas, G. M., ve Gallardo, A. (2006). “Application of Life Cycle Assessment to Improve the Environmental Performance and Science”, Packaging Technology and Science, s. 83–95.
  • Cadarso, M., ve Silva, F. M. (2016). “The Importance of Sustainability in the Communication Design”, In D. B. Kaber ve G. Boy (Ed.), Advances in Cognitive Ergonomics, CRC Press, s. 250–259.
  • Ceylan, H. B. (2021). “Etiket Tasarımı ile “Maske–Mesafe–Hijyen” Kurallarının Çocuk Tüketicilere Hatırlatılmasına Yönelik Bir Öneri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Sayı 81, s.767–780. https://doi.org/10.7816/idil-10-81-05.
  • Chiang, W. S. (2019). “Lecturers’ understanding of integrating social responsibility dimensions into graphic design curriculum”, Journal of Arts and Social Sciences, 2(2), s. 12–26.
  • Chick, A. ve Micklethwaite, P. (2011). Design for Sustainable Change: How Design and Designers Can Drive the Sustainability Agenda, AVA Publishing.
  • Emblem, A. (2012). Packaging Technology: Fundamentals, Materials and Processes, Woodhead Publishing.
  • Garfield, S. ve S. G. (Ed.). (2021). Tam Benim Tipim, İstanbul: Domingo Yayınevi.
  • İlisulu, T. İ. (2019). “Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri”, Sanat Tasarım Dergisi, 10, https://doi.org/10.35333/sanat.2019.84, s. 16–23.
  • Klimchuk, M. R., ve Krasovec, S. A. (2012). Packaging Design: Successful Product Branding from Concept to Shelf, Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  • Koenig-Lewis, N., Palmer, A., Dermody, J., ve Urbye, A. (2014). “Consumers’ Evaluations of Ecological Packaging - Rational and Emotional Approaches”, Journal of Environmental Psychology, 37, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2013.11.009, s. 94–105. Magnier, L., ve Schoormans, J. (2015). “Consumer Reactions to Sustainable Packaging: The Interplay of Visual Appearance, Verbal Claim and Environmental Concern”, Journal of Environmental Psychology, Sayı 44, https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.09.005, s. 53–62.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Sahip Ürün Satın Alma Niyeti, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Selamet, S. (2012). “Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15). s. 125-148.
  • Shaikh, D., ve Chaparro, B. (2016). “Perception of Fonts: Perceived Personality Traits and Appropriate Uses”, Digital Fonts and Reading, s.226–247.
  • Veral, E. S. (2018). “Döngüsel Ekonomiye Geçiş Doğrultusunda Yeni Tedbirler ve AB Üye Ülkelerinin Stratejileri”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 17(2), s. 463–488.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe İri Öztürk 0000-0003-4621-3020

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2023
Kabul Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA İri Öztürk, A. (2024). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım: Ekolojik Ambalaj Tasarımlarının Görsel Analizi. Art-E Sanat Dergisi, 16(32), 916-930. https://doi.org/10.21602/sduarte.1388073
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.