Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ambalaj Tasarımında Tüketiciyi Yanıltan Görsellerin İncelenmesi ve Yeniden Tasarlanması

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 34, 668 - 690, 07.01.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1553016

Öz

Ambalajlama tarih boyunca kil kaplardan yüksek teknolojili ambalajlara kadar süren bir serüvendir. Ambalaj tüketici odaklı bir sektör olduğu için tüketicinin istek ve ihtiyaçları ön planda tutularak, doğru dürüst ambalaj tasarımlarının yapılması tüketicinin markaya olan güvenini arttırmaktadır. Tüketicinin aldatılması amaçlananın ve beklentinin sonucu olarak tüketiciyi olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmada da ambalaj yüzeylerindeki imgelerin tüketiciyi yanıltan görselleri üzerinde durularak araştırma kapsamında Türkiye’deki atıştırmalık gıda ambalajları incelenmiştir. Aldatıcı ambalajları belirleyerek bu yaklaşımın yanlış olduğunu, farklı yaklaşımlar sonucunda da tüketiciyi etkileyebilmenin yönleri olduğunu gösterebilmek bir ihtiyaç olarak görülmüştür. Araştırmada literatür taraması ve ürün incelemesi ile özgün tasarımların ortaya konulması yöntemleri kullanılmıştır. Genel olarak atıştırmalık gıda ambalajlarının tasarımları incelenmiş, abartılı ve yanıltıcı ifadelerin olduğu ambalaj tasarımları ile sınırlandırılmıştır. Yanıltıcı görsellerin olduğu ambalajlara örnek olması adına yeniden tasarlanan özgün ambalaj tasarımları hazırlanmıştır. Bu çalışma dürüstlük misyonuna sahip ambalaj tasarımları için yol gösterici olması bakımından önemlidir.

Kaynakça

  • Alamsyah, D. P., Othman, N. A. and Mohammed, H. A. (2020). “The Awareness of Environmentally Friendly Products: The Impact of Green Advertising and Green Brand Image”, Management Science Letters, 10, p.1961-1968.
  • Armstrong, H. (2012). Grafik Tasarım Kuramı/Tasarım Alanından Okumalar, çev. M. E. Uslu, İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı, 1. Basım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Eker, C. ve Kızgındemir, C. (2022). “Grafik Tasarım Alanındaki Etkileri Bağlamında 21.Yüzyılda Yeni Bir Tasarım Üslubu Olarak Maksimalizm”, Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 12, s.117-136.
  • İlisulu, T.İ. (2019). “Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri”, Sanat-Tasarım Dergisi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, Sayı 10, s.16-23.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Armutcı 0000-0002-1677-2916

Levent Mercin 0000-0001-5721-6054

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2024
Kabul Tarihi 3 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Armutcı, E., & Mercin, L. (2025). Ambalaj Tasarımında Tüketiciyi Yanıltan Görsellerin İncelenmesi ve Yeniden Tasarlanması. Art-E Sanat Dergisi, 17(34), 668-690. https://doi.org/10.21602/sduarte.1553016
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.