examine and analyze the work based on the visual production itself, the artist and the viewer. The theory of expressivity is based on the artist, the theory of formalism is based on the work itself and the theory of emotional interaction is based on the viewer. The pedagogical criticism method analyzes the work of art with the steps of definition, analysis, interpretation and judgment. The semiotic analysis method defines and gives meaning to the signs in the work of art. It reveals the plain meaning, connotation and deep meaning of each sign. In addition, it analyzes the view that each sign also refers to its opposite meaning with a scheme. If the work contains a story or narrative, it tries to analyze the signs in the work with the scheme of actors and semiotic quadrilateral schemes. In the visual analysis scheme put forward by Gillian Rose in her book “Visual Methodology”, both the artist, the viewer and the work-centered analysis are included together. In addition, in addition to the definition, analysis and interpretation steps of pedagogical criticism and semiotic analysis are also used together. In this study, Gillian Rose's visual methodology analysis scheme will be discussed and examined in detail.
Gillian Rose Visual Methodology Semiotics Art Criticism Artwork Analysis
Sanat eseri eleştirisinde ve çözümlenmesinde farklı yaklaşımlar ortaya koyulmuştur. Bütün yöntemler görsel üretimin kendisini, sanatçısını ve izleyicisini esas alarak eseri inceler ve çözümler. Anlatımcılık kuramı sanatçıyı, biçimcilik kuramı eserin kendisini ve duygusal etkileşim kuramı da izleyiciyi esas alır. Pedagojik eleştiri yöntemi sanat eserini tanımlama, çözümleme, yorumlama ve yargı basamakları ile analiz eder. Göstergebilim çözümleme yöntemi ise; sanat eserindeki göstergeleri tanımlar ve anlamlandırır. Her göstergenin düz anlamını, yan anlamını ve derin anlamını ortaya koyar. Ayrıca her gösterge, karşıt anlamına da gönderme yapar görüşünü de bir şema ile çözümler. Eğer eser bir kıssa ya da anlatı içeriyorsa eyleyenler şeması ve göstergebilimsel dörtgen şemaları ile de eserdeki göstergeleri çözümlemeye çalışır. Gillian Rose’in “Görsel Metodoloji” kitabında ortaya koyduğu görsel çözümleme şemasında ise hem sanatçı hem izleyici hem de eser merkezli çözümleme birlikte yer alır. Ayrıca pedagojik eleştirinin tanımlama, çözümleme, yorumlama basamakları yanı sıra ve göstergebilim çözümleme de bir arada kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Gillian Rose’in görsel metodoloji çözümleme şeması detaylı olarak ele alınacak ve incelenecektir.
Gillian Rose Görsel Metodoloji Göstergebilim Sanat Eleştirisi Sanat Eseri Analizi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Güzel Sanatlar |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35 |