Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REDISCOVERY OF ARTWORKS IN DIFFERENT DISCIPLINES; EXAMPLES OF HITCHCOCK AND SHERMAN

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 36, 620 - 646
https://doi.org/10.21602/sduarte.1659969

Öz

In this study, which examines the process of reproduction between cinema and photography, it is explained how Cindy Sherman was inspired by Alfred Hitchcock's films in her Untitled Film Stills series, created from a feminist perspective. The focal point of the study is how Hitchcock’s films are reproduced in Sherman’s photographs and what kind of impact this creates. Additionally, the study makes observations on Sherman’s critique of the patriarchal order in Hitchcock’s cinema. The study approaches reproduction not as appropriation but as a different and new product. In this context, the study argues that through reproduction, art gains new possibilities and liberates itself from the boundaries of traditional art. In the study, Sherman’s Untitled Film Stills series and Hitchcock’s films are examined through comparative visual analysis and a feminist art criticism perspective. The aim of this study is to demonstrate that reproduction is possible between two different fields of art. As a result of the research, it has been observed that while reinterpreting Hitchcock’s cinema, Sherman adopts an approach that critiques the male gaze. These findings reveal that feminist reproduction can be a critical tool that examines not only the aesthetic elements of art but also gender roles.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). Sanat Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Barrett, T. (2017). Why is That Art: Aesthetics and Criticism of Contemporary Art, New York: Oxford University Press.
  • Beauvoir, de S. (2019). İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Acar Savran, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2011). Fotoğrafın Kısa Tarihi, çev. Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Berger, J. (1986). Görme Biçimleri, çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bordo, S. (1993). Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body, Berkeley: University of California Press.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2018). Postproduction Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York: Sternberg Press.
  • Butler, J. (1999). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Can, Ş. G. (2018). “Postmodern Süreçte Temellük Sanatı”, International Journal of Social Science, 65: 267-269.
  • Danto, A. C. (1997). Sanatın Sonundan Sonra: Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dimock, M. (1986). “Creativity”, Public Administration Review, 46(1): 3-7.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ersoy, M. ve Eker, M. (2023). “Sanatta Yaratıcılık ve Temellük: Yineleme ve Yenilemenin Sanatsal-Yasal Müşterekleri”, Sanat Yazıları, 49: 369-381.
  • Göztepe, E. (1996). “Kadının ve Kadın Yurttaşın Haklar Bildirgesi- Olympe De Gouges -7 Eylül 1791”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 45(1-4): 185-193.
  • Hooks, B. (2000). Feminism is for Everybody, London: Pluto Press.
  • Jones, A. (1997). “Tracing the Subject with Cindy Sherman”, Cindy Sherman: Retrospective içinde, 33-53. London: Thames & Hudson.
  • Koca, B. (2017). “Kavramsal Sanat”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2): 97-103.
  • Krauss, R. (1985). The Originality of the Avant Garde and Other Modernist Myths, MIT Press.
  • Krauss, R. (1993). Cindy Sherman: 1975-1993, New York: Rizzoli.
  • Lupton, C. (2005). Chris Marker: Memories of the Future, London: Reaktion Books.
  • Mulvey, L. (1975). “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen, 16(3): 6-18.
  • Nochlin, L. (2022). Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok, çev. Ahu Antmen, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Notz, G. (2012). Feminizm. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Okpaluba, J. (2002). “Appropriation Art: Fair Use or Foul?” Dear Images: Art, Copyright and Culture içinde, editörler D. McClean & K. Schubert, 196-226. England: Riding House.
  • Özdemir, Ş. (2020). “Post-Panoptikon çağı: Gözetimin dijitalleşmesi ve çevrimiçi kimliğin gizliliği üzerine bir analiz”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 203–218.
  • Öztürk, S. (2020). Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Teori ve Araştırmalar, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş, çev. Emrah Suat Onat, Ankara: De Ki Yayınları.
  • Selvi, Y. ve Koca, B. (2017). “Modernizm ve Postmodernizm Sürecinde Bir Alıntılama Biçimi Olarak Temellük”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31,50.
  • Wollstonecraft, M. (2012). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi, çev. Deniz Hakyemez, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Wood, R. (1989). Hitchcock's Films Revisited, New York: Columbia University Press.
  • Yaşartürk, G. (2013). Ve Sinema, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Zizek, S. (1992). Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture, Cambridge: MIT Press.

Sanat Eserlerinin Farklı Alanlarda Yeniden Keşfi; Hitchcock ve Sherman Örnekleri

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 36, 620 - 646
https://doi.org/10.21602/sduarte.1659969

Öz

Sinema ve fotoğraf arasındaki yeniden üretim sürecinin ele alındığı bu çalışmada, Cindy Sherman’ın feminist bakış açısıyla oluşturduğu Untitled Film Stills serisinde, Alfred Hitchcock filmlerinden nasıl esinlendiği anlatılmıştır. Çalışmanın odak noktasını Hitchcock filmlerinin Sherman'ın fotoğraflarında nasıl yeniden üretildiği ve bu durumun nasıl bir etki yarattığı oluşturmaktadır. Ayrıca çalışmada, Cindy Sherman’ın, Hitchcock sinemasına getirdiği ataerkil düzen eleştirisi üzerine saptamalar yapılmıştır. Çalışma yeniden üretime aşırma değil, farklı ve yeni bir ürün olarak yaklaşmaktadır. Bu doğrultuda çalışma; yeniden üretim sayesinde, sanatın yeni olanaklar kazandığını ve geleneksel sanatın sınırlarından kurtulduğunu ileri sürer. Çalışmada, Sherman'ın Untitled Film Stills serisi ve Hitchcock filmleri karşılaştırmalı görsel analiz ve feminist sanat eleştirisi perspektifiyle incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı; iki farkı sanat alanı arasında yeniden üretimin mümkün olduğunu göstermektir. Araştırma sonucunda, Sherman'ın Hitchcock sinemasını yeniden yorumlarken, eril bakış açısını eleştiren bir yaklaşım benimsediği görülmüştür. Bu bulgular, feminist yeniden üretimin sanatın estetik unsurlarının yanı sıra toplumsal cinsiyet rollerini de inceleyen eleştirel bir araç olabileceğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). Sanat Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Barrett, T. (2017). Why is That Art: Aesthetics and Criticism of Contemporary Art, New York: Oxford University Press.
  • Beauvoir, de S. (2019). İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Acar Savran, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2011). Fotoğrafın Kısa Tarihi, çev. Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Berger, J. (1986). Görme Biçimleri, çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bordo, S. (1993). Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body, Berkeley: University of California Press.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2018). Postproduction Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York: Sternberg Press.
  • Butler, J. (1999). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Can, Ş. G. (2018). “Postmodern Süreçte Temellük Sanatı”, International Journal of Social Science, 65: 267-269.
  • Danto, A. C. (1997). Sanatın Sonundan Sonra: Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dimock, M. (1986). “Creativity”, Public Administration Review, 46(1): 3-7.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ersoy, M. ve Eker, M. (2023). “Sanatta Yaratıcılık ve Temellük: Yineleme ve Yenilemenin Sanatsal-Yasal Müşterekleri”, Sanat Yazıları, 49: 369-381.
  • Göztepe, E. (1996). “Kadının ve Kadın Yurttaşın Haklar Bildirgesi- Olympe De Gouges -7 Eylül 1791”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 45(1-4): 185-193.
  • Hooks, B. (2000). Feminism is for Everybody, London: Pluto Press.
  • Jones, A. (1997). “Tracing the Subject with Cindy Sherman”, Cindy Sherman: Retrospective içinde, 33-53. London: Thames & Hudson.
  • Koca, B. (2017). “Kavramsal Sanat”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2): 97-103.
  • Krauss, R. (1985). The Originality of the Avant Garde and Other Modernist Myths, MIT Press.
  • Krauss, R. (1993). Cindy Sherman: 1975-1993, New York: Rizzoli.
  • Lupton, C. (2005). Chris Marker: Memories of the Future, London: Reaktion Books.
  • Mulvey, L. (1975). “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen, 16(3): 6-18.
  • Nochlin, L. (2022). Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok, çev. Ahu Antmen, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Notz, G. (2012). Feminizm. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Okpaluba, J. (2002). “Appropriation Art: Fair Use or Foul?” Dear Images: Art, Copyright and Culture içinde, editörler D. McClean & K. Schubert, 196-226. England: Riding House.
  • Özdemir, Ş. (2020). “Post-Panoptikon çağı: Gözetimin dijitalleşmesi ve çevrimiçi kimliğin gizliliği üzerine bir analiz”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 203–218.
  • Öztürk, S. (2020). Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Teori ve Araştırmalar, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş, çev. Emrah Suat Onat, Ankara: De Ki Yayınları.
  • Selvi, Y. ve Koca, B. (2017). “Modernizm ve Postmodernizm Sürecinde Bir Alıntılama Biçimi Olarak Temellük”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31,50.
  • Wollstonecraft, M. (2012). Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi, çev. Deniz Hakyemez, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Wood, R. (1989). Hitchcock's Films Revisited, New York: Columbia University Press.
  • Yaşartürk, G. (2013). Ve Sinema, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Zizek, S. (1992). Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture, Cambridge: MIT Press.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fotoğraf, Video ve Lens Tabanlı Uygulama
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kaan Köse 0000-0002-7151-8099

Erken Görünüm Tarihi 21 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 10 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2025
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Köse, K. (2025). Sanat Eserlerinin Farklı Alanlarda Yeniden Keşfi; Hitchcock ve Sherman Örnekleri. Art-e Sanat Dergisi, 18(36), 620-646. https://doi.org/10.21602/sduarte.1659969
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.