Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi

Yıl 2024, , 115 - 125, 23.08.2024
https://doi.org/10.19113/sdufenbed.1327602

Öz

Tez çalışmasında ortaokul öğrencilerinin matematik başarısını ve problemi yansıtıcı düşünce ile ifadesini etkileyen faktörlerden duyuşsal özelliklerinin, problem pratiği yapmanın ve devamsızlıklarının etkisi incelenecektir. Öğrencilerin derse olan azim, hazır bulunuşluluk, öz disiplin, genel olarak okula yönelik tutumları, ilgisi ve okula gitme isteği gibi duyuşsal özellikler, eğitimin temelini oluşturan önemli etmenlerdir , matematik eğitiminde de ve düşünce yapısının oluşmasında önemli bir yere sahiptir. Matematiğe yönelik ilgi, matematiğe yönelik motivasyon, matematiğe ilişkin kaygı, matematikte kendini yeterli görme, matematikte özgüven, okula ait olma duygusu ve matematik derslerindeki sınıf disiplini ve ortamı da öğrencinin matematikteki duyuşsal özelliklerindendir. Derste gördükleri konular ile ilgili problem pratiği yapmaları da problemi günlük hayata aksettirmelerine faydalı olacaktır. Problem çözme sadece karşılaşılan belirli bir zorluğun ya da güçlüğün üstesinden gelmek için değil oluşabilecek yeni problemler karşısında ileri çalışmaların yapılması ve buluşların gerçekleştirilmesi için de önemli bir gereksinimdir. Matematik öğrenirken farklı ve çeşitli problem türleri ile uğraşmak, onları çözmek için yaklaşım ve stratejiler geliştirmek gerekmektedir. Derslere karşı devamsızlık azaldıkça da, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri ilişkilendirmeleri kolaylaşacak ve konulara daha adapte olmasını sağlayacaktır. Konuya, derse , okula adapte olmaları da öğrencilerin dersi daha iyi anlamalarını, problemi kendilerine has bir şekilde ifade etmelerini ve haliyle de matematik başarılarını etkileyecektir.
Bu üç önemli faktörün matematik başarısına ve probleme yönelik yansıtıcı düşünceye etki ettiği öngörülmektedir. Bu etkinin büyüklüğü bulanık mantık modelleme aracılığıyla belirlenecektir.

Destekleyen Kurum

Süleyman Demirel Üniversitesi

Kaynakça

  • [1] Uz,M.,2022, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı,Yüksek Lisans Tezi,1-7s, Adana.
  • [2] Altunbaş,M.,2023, Devamlılık, Duyuşsal Özellikler Ve Problem Pratiğinin Matematik Başarısı Ve Yansıtıcı Düşünceye Etkisinin Fuzzy Logic İle Modellenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1-50s, Isparta
  • [3] Zadeh,L.A.,1965, FuzzySets.Information and Control, 8 ,338-353s
  • [4] Altınörs, A.,2007, Tip-II bulanık mantık ve kayma kipli kontrol yöntemleri ile servo sistemlerin dayanıklı kontrolü/Robust control of servo systems using type-2 fuzzy logic and sliding mode control methods.
  • [5] Ballı S., Karasulu B., Uğur A., ve Korukoğlu S., 2009, Basketbolda Oyuncu Seçimi için Sinirsel – Bulanık Karar Destek Sistemi. İTÜ Dergisi, Şubat, 8 (1), 15- 25s
  • [6] Passino, K. M., Yurkovich, S.,ve Reinfrank, M. ,1998,Fuzzy control (Vol. 42, pp. 15-21). Reading, MA: Addison-wesley.
  • [7] Mamdani, E.H., 1974, “Application of Fuzzy Algorithms for Control of Simple Dynamic Plant” Proceedings of the IEEE, 121(12), 1585-1588s
Yıl 2024, , 115 - 125, 23.08.2024
https://doi.org/10.19113/sdufenbed.1327602

Öz

Kaynakça

  • [1] Uz,M.,2022, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı,Yüksek Lisans Tezi,1-7s, Adana.
  • [2] Altunbaş,M.,2023, Devamlılık, Duyuşsal Özellikler Ve Problem Pratiğinin Matematik Başarısı Ve Yansıtıcı Düşünceye Etkisinin Fuzzy Logic İle Modellenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1-50s, Isparta
  • [3] Zadeh,L.A.,1965, FuzzySets.Information and Control, 8 ,338-353s
  • [4] Altınörs, A.,2007, Tip-II bulanık mantık ve kayma kipli kontrol yöntemleri ile servo sistemlerin dayanıklı kontrolü/Robust control of servo systems using type-2 fuzzy logic and sliding mode control methods.
  • [5] Ballı S., Karasulu B., Uğur A., ve Korukoğlu S., 2009, Basketbolda Oyuncu Seçimi için Sinirsel – Bulanık Karar Destek Sistemi. İTÜ Dergisi, Şubat, 8 (1), 15- 25s
  • [6] Passino, K. M., Yurkovich, S.,ve Reinfrank, M. ,1998,Fuzzy control (Vol. 42, pp. 15-21). Reading, MA: Addison-wesley.
  • [7] Mamdani, E.H., 1974, “Application of Fuzzy Algorithms for Control of Simple Dynamic Plant” Proceedings of the IEEE, 121(12), 1585-1588s
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sayısal ve Hesaplamalı Matematik (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Altunbaş 0000-0003-2200-5729

Ramazan Uyhan 0000-0001-5517-0363

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Altunbaş, M., & Uyhan, R. (2024). Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(2), 115-125. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.1327602
AMA Altunbaş M, Uyhan R. Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. Ağustos 2024;28(2):115-125. doi:10.19113/sdufenbed.1327602
Chicago Altunbaş, Melek, ve Ramazan Uyhan. “Matematik Başarısı Ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 28, sy. 2 (Ağustos 2024): 115-25. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.1327602.
EndNote Altunbaş M, Uyhan R (01 Ağustos 2024) Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 28 2 115–125.
IEEE M. Altunbaş ve R. Uyhan, “Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi”, Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg., c. 28, sy. 2, ss. 115–125, 2024, doi: 10.19113/sdufenbed.1327602.
ISNAD Altunbaş, Melek - Uyhan, Ramazan. “Matematik Başarısı Ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 28/2 (Ağustos 2024), 115-125. https://doi.org/10.19113/sdufenbed.1327602.
JAMA Altunbaş M, Uyhan R. Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. 2024;28:115–125.
MLA Altunbaş, Melek ve Ramazan Uyhan. “Matematik Başarısı Ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 28, sy. 2, 2024, ss. 115-2, doi:10.19113/sdufenbed.1327602.
Vancouver Altunbaş M, Uyhan R. Matematik Başarısı ve Yansıtıcı Düşünce Bulanık Modellemesi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. 2024;28(2):115-2.

Cited By

e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688

Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.