Bu
araştırmanın temel hedefi mekanın morfolojik özellikleri ile mekansal kalite
arasında ilişkinin irdelenmesidir. Böylece, farklı morfoljiye sahip kent
parçalarında mekansal kalitenin nasıl değiştiği irdelenecektir. İzmir İli, Foça
İlçesinde 4 çalışma alanı seçilmiştir; (A) kent merkezine komşu konut alanı /
yeni gelişme alanı, (B) kentin çeperinde konut alanı / yeni gelişme alanı, (C) karma
kullanım alanı / tarihi kent merkezi, (D) kent çeperinde sahil şeridine komşu
konut alanı / yeni gelişme alanı. Çalışma alanı olarak her bölgede Grafik
Teorisi ve Mekan dizimi parametreleri hesaplanmış, mekansal istatiksel
analizler yapılmış ve çalışma alanlarının sokak dokusu ve baskın arazi
kullanımı yönü ile morfolojik sınıfı tanımlanmaya çalışılmıştır. Daha sonra
mekanın yürünebilirliği ne ölçüde desteklediğini belirten parametreler
üzerinden her bölgede mekansal kalite ölçülmüştür; (1) yayayı korkutan
yapıların, (2) yayayı korkutan boşlukların, (3) yayayı çeken yeşil alanların,
(4) yayayı çeken ticari birimlerin oranları mekansal istatiksel analiz araçları
ile hesaplanmıştır. Son olarak, elde edilen bu veriler ışığında morfolojik
özellikler ile mekansal kalite arasında ilişki tartışılmıştır. Elde edilen
sonuçlar araştırmanın temel hipotezi olan “mekansal kalite morfolojik sınıflara
göre farklılık gösterir” savına destek sunmaktadır. Ancak daha genellenebilir
sonuçlar için bu konuda farklı örneklemleri kapsayan daha çok çalışma yapılması
gerekir.
Mekan dizimi Kent morfolojisi Kentsel desen Grafik teorisi Yürünebilirlik Mekansal kalite
This
study aims to compare morphological structure and physical environmental
qualities in different neighbourhoods of a small town and investigate whether
physical environmental qualities vary by urban morphology. Four neighborhoods
were selected in small town Foca, Izmir, Turkey : (A) residential area
next to the city center / new development area, (B) residential area at the
periophery / new development area, (C) a mixed use area / historical city
center, (D) residential area next to the seashore / new development area.
First, the spatial statistical analyses were run and indices of Graph Theory
and Space Syntax were calculated for each zone to define the morphological
characteristics, (the street network characteristics and the dominant urban
landuse). Then, the physical environmental qualities that relate to walkability:
(1) Proportion of buildings that pedestrians escape, (2) Proportion of parcels
that pedestrians escape, (3) Proportion of pop of cafes on the street, and (4)
proportion of green areas were measured by spatial statistical analyses.
Finally, the relation between morphological characteristics and physical
qualities was investigated. The results provide partial support to the main
hypothesis (physical environmental quality differs by environmental
morphological characteristics). More research are on call to expand the
findings for different size of cities.
Graph theory Space syntax Urban morphology Walkability Urban pattern Physical environmental qualities
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.