Karayolu geometrisinin trafik kazalarının olusumunda etkisinin oldugu bilinmektedir. Bu çalısmada, iki seritli sehirlerarası bölünmemis karayollarında trafik kazalarının olusumunda payı olan yatay kurba yarıçapının, karayolu güvenligine etkisi bulanık mantık (fuzzy) yaklasımı ile degerlendirilmektedir. Karayolu güvenligi denildiginde, içerisine birden fazla degiskenin katıldıgı karmasık bir kavram ortaya çıkmaktadır. Bu kavram üzerinde etkili olan degiskenlerin, ne kadar etkisinin oldugunu belirlemek de oldukça zordur. Trafik kazalarının olusumunda en önemli pay, sürücü hatalarına verilmektedir. Karayolu geometrisinin, karayolu üst yapısının, hava kosullarının, yolun çevresinin vb. kazalarda ne kadar paya sahip oldugunu tam olarak söylemek oldukça zordur. Karayolu güvenliginde etkili olan degiskenlerin etkisini sayısal olarak söyleyebilmek için daha önceki verilerden yararlanarak tahmin yapılabilmektedir. Örnegin, sehirlerarası bölünmemis bir karayolu yapımı planlanmaktadır. “Bu karayolunun güvenligi için en etkili degisken ya da degisken grupları ne olacaktır?”. “Yatay kurba yarıçapının hangi degerleri karayolu güvenliginde ne kadar etkili olacaktır?”. Tüm bunlar oldukça karmasık bir durumdur. Üstelik her ülkenin kendi kültürlerinin de karayolu güvenliginde etkili oldugu bilinmektedir. Karayolu güvenligi konusundaki karmasıklık ve belirsizlikler, bu konunun bulanık mantık ile çözümlenmesinin yarar saglayacagını düsündürmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 10 Sayı: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.