BibTex RIS Kaynak Göster

Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi

Yıl 2009, Cilt: 13 Sayı: 3, 237 - 244, 26.02.2014

Öz

Bu çalışmada, karayolu esnek üstyapı tabaka kalınlıklarındaki değişimin üstyapı yüzeyinde oluşan defleksiyonlar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada, eksenel simetrik sonlu eleman yazılımı olan SDUFEM kullanılmıştır. Üstyapının en temel tabaka karakteristiklerinden birisi olan tabaka kalınlığındaki değişimi defleksiyon oluşumu ile ilişkilendirilmiştir. Üstyapı yüzeyinde yük altında oluşan defleksiyon büyüklüğünün tabaka kalınlığındaki değişime ne kadar hassas olduğu gözlenmiştir. Yakın zamana kadar üstyapının yük altındaki tepkisi elastik çok tabakalı analizlerle tahmin edilmeye çalışılmıştır. Oysa bu tür bir analiz üstyapıyı oluşturan malzemelerin doğrusal elastik davranış gösterdiği kabulünü yapmayı gerektirmektedir. Bu bağlamda, karayolu esnek üstyapılarını analiz etmek için eksenel simetrik sonlu elemanlar programı kullanılmıştır. Çalışmada, viskoelastik, doğrusal olmayan elastik davranış modelleri gibi gerçek malzeme davranış modelleri kullanılmıştır. Yük büyüklükleri ve tabaka kalınlıkları değiştirilerek, bu değişikliklerin üstyapı yüzey defleksiyon davranışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Sonlu elemanlar yöntemi yapısal analiz problemlerinde yaygın bir kullanıma sahiptir. Özellikle düzgün şekilli olmayan ve farklı malzeme özellikleri gösteren tabakalı sistemlerde, sonlu elemanlar yöntemi büyük kolaylıklar sağlamaktadır. Özellikle doğrusal olmayan malzeme davranış modellerini sonlu elemanlar yöntemi içerisine adapte edebilmek yöntemi oldukça çekici hale getirmektedir. Karayolu esnek üstyapılarındaki tekerlek yükleri problemi eksenel simetrik hale getirdiğinden, çözüm kolaylaşmakta ve sadece radyal ve düşey yönlerdeki tepkileri hesaplamak yeterli olmaktadır. Anahtar Kelimeler: Esnek Üstyapı, Sonlu Elemanlar Yöntemi, Defleksiyon, Üstyapıların Analizi

Kaynakça

  • Almeida, J.R. de, Brunton, J.M., Brown, S.F. 1991. Structural Evaluation of Pavements. Technical report, Engineering, University of Nottingham, England, 49 p. of Civil
  • Almeida, J.R. de, Brunton, J.M., Brown, S.F. 1991. Structural Evaluation of Pavements. Technical report, Engineering, University of Nottingham, England, 65 p. of Civil of Dynamic and Static
  • Saltan, M. 1999. Analytical Evaluation of Flexible Pavements. PhD Thesis, S.Demirel University, Graduate School of Natural and Applied Sciences, in Turkish, 202 p.
  • Siddharthan, R., Sebaaly, P.E., Zafir, Z. 1996. Pavement Strains Induced by Spent-Fuel Transportation Trucks. Transportation Research Record, 1448, 8-15.
  • Siddharthan, R., Norris, G.M., Epps, J.A. 1991. Use of Fwd Characterization and Performance., Journal of Transportation Engineering, ASCE, 117 (6), 660- 678. Pavement Material
  • Westmann, R.A. 1968. Stress Analysis by Finite Elements. Highway Research Record, 228, 46- 58.
  • Zienkiewicz, O.C. 1975. The Finite Element Method in Engineering Science. McGraw Hill Book Co., Inc., New York, N.Y.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK BİLİMLERİ
Yazarlar

Mehmet Saltan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Saltan, M. (2014). Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(3), 237-244. https://doi.org/10.19113/sdufbed.27738
AMA Saltan M. Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. Şubat 2014;13(3):237-244. doi:10.19113/sdufbed.27738
Chicago Saltan, Mehmet. “Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13, sy. 3 (Şubat 2014): 237-44. https://doi.org/10.19113/sdufbed.27738.
EndNote Saltan M (01 Şubat 2014) Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13 3 237–244.
IEEE M. Saltan, “Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi”, Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg., c. 13, sy. 3, ss. 237–244, 2014, doi: 10.19113/sdufbed.27738.
ISNAD Saltan, Mehmet. “Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 13/3 (Şubat 2014), 237-244. https://doi.org/10.19113/sdufbed.27738.
JAMA Saltan M. Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. 2014;13:237–244.
MLA Saltan, Mehmet. “Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 3, 2014, ss. 237-44, doi:10.19113/sdufbed.27738.
Vancouver Saltan M. Esnek Üstyapılarda Farklı Yükler Altındaki Defleksiyon Oluşumu Üzerinde Tabaka Kalınlıklarının Etkisi. Süleyman Demirel Üniv. Fen Bilim. Enst. Derg. 2014;13(3):237-44.

e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688

Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.