Recently, road freight transportation dominates the freight sector in many countries including Turkey, which is causing a growing concern about environmental and sustainability issues. To develop better policies, road freight emissions have to be determined. Such evaluations are very challenging in the absence of disaggregate commodity flow data, which is the case in Turkey. As a solution, to calculate truck freight transportation emissions a model that combines national level national freight transportation statistics with detailed information collected from roadside axle surveys is proposed. As the roadside axle load surveys are performed on intercity roads, the proposed model can provide emission for intercity truck transportation. Emissions are estimated for the period of 2000 to 2009 using COPERT 4 software. Besides, the level of CO2 emissions is almost same in 2009 and 2000. This amount corresponded to the 25.9% of the national transportation sector emissions in 2009
Inter-city truck emissions Highway freight transportation Roadside axle surveys COPERT 4
Türkiye'nin de içinde bulunduğu birçok ülkede karayolu yük taşımacılığı sektörden çok fazla pay almaktadır; bu durum çevre ve sürdürülebilirlik konuları açısından giderek artan bir kaygı yaratmaktadır. Bu konuda daha iyi stratejilerin geliştirilebilmesi için öncellikle karayolu yük taşımacılığı emisyonlarının hesaplanması gerekmektedir. Türkiye'deki gibi yük akış verisi olmayan yerlerde bu hesapların sağlıklı yapılması çok zordur. Bu çalışmada bu soruna çözüm olarak, karayolu yük taşımacılığından kaynaklı emisyonların hesaplanmasında ulusal karayolu trafiği istatistiklerini yol kenarı dingil ağırlığı etütlerinden toplanan verilerle birleştiren bir yöntem önerilmiştir. Dingil ağırlığı etütleri devlet yollarında gerçekleştirildiği için önerilen yöntem “şehirlerarası” yük trafiği emisyonlarını hesaplamaktadır. Bu yöntem ile 2000-2009 yılları arasındaki emisyonlar COPERT 4 programı kullanılarak hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar incelenen dönemde şehirlerarası devlet yollarındaki yük taşımacılığından kaynaklı emisyonların nerdeyse sabit kaldığını ve en son 2009 yılında 12.076 kiloton CO2 ürettiğini göstermektedir. Bu değer 2009 yılı ulusal ulaşım sektörü emisyonlarının %25,9'una karşılık gelmektedir.
Şehirlerarası kamyon emisyonları Karayolu yük taşımacılığı Yol kenarı dingil ağırlığı etütleri COPERT 4
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 17 Sayı: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.