Bu
çalışmada, reçine kolofan bitüm ile modifiye edilmiş ve bu modifikasyonun sıcak
karışım asfalt performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Genel olarak,
doğal reçine ağaç gövdesinden doğal yollarla elde edilmekte ve ayrıştırılmaktadır.
Daha sonra damıtılmakta ve uçucu terpenler doğal reçineden
uzaklaştırılmaktadır. Bu şekilde reçine kolofan elde edilmektedir. Çalışmada
kullanılan reçine kolofan sarı renkli, transparan bir malzemedir. Bitüm
ağırlıkça %2, %4, %6 ve %8 oranlarında modifiye edilmiştir. Bitüm
karakteristikleri bitüm testleri (dönel viskozimetre, penetrasyon, yumuşama noktası, düktilite, elastik geri
dönme ve penetrasyon indeksi) ile belirlenmiştir. Çalışmada bitüm performans
derecelendirme (Performance Grade – PG) sistemine göre sınıflandırılmış ve PG
64-22 olarak kullanılmıştır. Ayrıca ampirik yöntemle rijitlik modülü
hesaplanmıştır. Tüm modifiye bitümler için optimum bitüm içerikleri
belirlenmiştir. Optimum bitüm içeriği belirlendikten sonra bu içerikler
kullanılarak SuperpaveTM karışım tasarımına uygun olarak sıcak
karışım asfalt numuneleri hazırlanmıştır. Daha sonra, indirekt çekme dayanımı
ve nem hassasiyeti İndirekt Çekme Deneyi ile belirlenmiştir. Sonuçta, %2
reçine kolofan modifiye edilmiş bitüm diğer modifikasyonlara göre daha iyi
sonuç vermiştir. En yüksek nem dayanımı da bu numuneyle elde edilmiştir. Ve
indirekt çekme dayanımı sonuçları referans numuneden daha yüksek bulunmuştur.
Ayrıca, %6 reçine kolofan modifiye edilmiş bitüm ampirik modele göre en iyi
rijitlik modülü ve elastik modülü ile sonuçlanmıştır.
Reçine kolofan Bitüm modifikasyonu Rijitlik modülü Elastik modülü İndirekt çekme dayanımı Nem hassasiyeti
This
study investigated the effect of rosin on modification of bitumen and hot mix
asphalt performance. Generally, natural resin is obtained from the body of tree
naturally and fractionated and rosin which is distilled and volatile terpenes
have been removed from natural resin. It is light yellow and transparent
material. Bitumen is modified with rosin in 2%, 4%, 6% and 8% by weight of
bitumen in mixture. Characteristics of bitumen after modification is determined
with bitumen tests (rotational viscometer, penetration, softening point, ductility, elastic recovery, and
penetration index). In this study, bitumen was graded according to Performance
Grading (PG) system and PG 64-22 bitumen was used. Also, stiffness modulus was
calculated by empirical model. Optimum bitumen contents of modified bitumen for
all percentages were determined. After optimum bitumen percentage is determined
hot mix asphalt samples were prepared with these percentages according to
SuperpaveTM mix design. After all, tensile strength and moisture
susceptibility is determined with Indirect Tensile Strength test. The results
showed that 2% rosin modified bitumen showed good results among the other
modifications. It has highest moisture resistance. And the indirect tensile
strength results of rosin modified Hot Mix Asphalt (HMA) were higher
than the reference sample. Also, 6% rosin modified bitumen showed best
stiffness modulus and elastic modulus according to the empirical model.
Rosin Bitumen modification Stiffness modulus Elastic modulus Indirect tensile strength Moisture susceptibility
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 1 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.