In this
study, the success in the university entrance exam has been observed in regard
to the number of schools in the provinces, the teachers, the graduates, the
students, rate of unemployment and employment rate. Evaluation has been made by
using R package Programme (pvclust library) with hierarchical clustering
analysis by years. A p- value used
for bootstrap sampling via multiple scaling has been calculated for each
cluster in hierarchical clustering. Calculated p-value shows how clustering is supported by the available
data. The clustering analysis results
which were done by using sampling methods have been obtained by 5000 bootstrap
samples and the average value has been used. In the study the success of the
high school students from 81 cities in the university entrance exam between the
years 2010 and 2013 is assessed by using the data taken from TUIK (Turkey
Statistical Institue) and OSYM (Student Selection and Placement Center). The
provinces are coded according to the license plate numbers and the variables
are shown on the graphics by abbreviations. As a result of the research, it is
understood that the included variables have significant effect on the success
in the university entrance exams. Hierarchical clustering results depicted that
the provinces within Eastern Anatolia clustered in the same cluster group.
Likewise, the provinces of Marmara, Western Eagen and Southern Mediterranean
regions clustered in the same cluster in term of similarities.
Bu
çalışmada ülkemizde üniversite giriş sınavlarındaki yerleşme başarısının;
illerdeki okul sayısı, öğretmen sayısı, öğrenci sayısı, üniversite mezunu
sayısı, işsizlik oranı, istihdam oranı gibi değişkenler yönünden incelenerek, R
paket programı aracılığıyla hiyerarşik kümeleme analizi ile değerlendirmesi
yapılmıştır. Hiyerarşik kümeleme içerisindeki her küme için çoklu ölçekleme
yoluyla bootstrap örneklemesi için kullanılan bir p- değeri hesaplanmıştır. Bootstrap örnekleme yöntemi kullanılarak
yapılan kümeleme analizi sonuçları 5000 bootstrap örnekleminden elde edilmiş
olup ortalama değer kullanılmıştır. Çalışmada; 2010-2013 yılları arasında
Türkiye'de 81 ilden lise öğrencilerinin üniversite sınavında yerleşme başarısı,
TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) ve ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi)
arşivinden alınan verilere göre değerlendirilmiştir. İller ile değişkenler
birlikte hiyerarşik kümelemede konumlanmıştır. İller plaka numaralarına göre
kodlanmış, değişkenler de kısaltılarak kodlanarak grafik üzerinde
gösterilmiştir. Araştırma sonucunda, ele alınan değişkenlerin üniversite
başarısı üzerinde etkili olduğu anlaşılmış, özellikle Doğu Anadolu Bölgesinde
yer alan illerin başarı oranları bakımdan kendi arasında, Marmara, Batı Ege ve
Batı Akdeniz'de yer alan illerin ise kendi arasında gruplaşmış olduğu
görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.