Bu çalışmanın amacı tüm grupların aynı anda eşit olmasına ve alternatif hipotez olarak en az birinin farklı olmasına ilişkin hipotez testinde ANOVA veya Kruskal Wallis yöntemine alternatif bir yaklaşım olarak Standart ANOM veya Parametrik Olmayan ANOM testinin kullanılabilir olduğunu göstermektir. Veriler YÖK resmi istatistik sayfasından alınmış olup, 6 fakülte arasında öğrenci, öğretim üyesi sayısı ve öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı açısından fark olup olmadığı hipotezleri R yazılımı ”ANOM” paketi kullanılarak test edilmiştir. Verilerin normal dağılıma uygun olmamasından dolayı, Parametrik Olmayan ANOM testi kullanılmıştır. Parametrik Olmayan ANOM’a göre Eğitim Bilimleri Fakültesi (p=0,023) ve Fen Edebiyat Fakültesindeki (p=0,033) öğrenci sayısı genel ortalamaya göre yüksek; Tıp Fakültesi ve Sağlık Bilimleri Fakültesi (p<0,001) ise genel ortalamaya göre düşük bulunmuştur. Tıp Fakültesi (p<0,001) ve Fen Edebiyat Fakültesindeki (p=0,004) öğretim üyesi sayısı genel ortalamaya göre yüksek; İktisadi-İdari Bilimler Fakültesi (p<0,001) ve Sağlık Bilimleri Fakültesi (p<0,001) ise genel ortalamaya göre düşük bulunmuştur. Eğitim Bilimleri Fakültesi (p=0,001) ve İktisadi-İdari Bilimler Fakültesindeki (p<0,001) öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı genel ortalamaya göre yüksek; Tıp Fakültesi (p<0,001) ise genel ortalamaya göre düşük bulunmuştur. Parametrik Olmayan ANOM sonuçları ile Kruskal Wallis sonuçları birbirinden farklı bulunmuştur.
The aim of this study is ANOM or Non Parametric ANOM test can be used approach as an alternative to ANOVA or Kruskal Wallis method in that all groups are equal and at least one alternative hypothesis is different. Data taken from the official statistics page of YÖK and 6 faculties were selected and hypothesis that there is difference in terms of number of students, number of academician and number of student for each academician between the faculties is tested using R software "ANOM" package. Because Data is non normal, Non Parametric ANOM test is used. According to Non Parametric ANOM, number of students in Faculty of Education (p=0.023) and Faculty of Arts and Science (p=0.033) were higher than sample mean; Faculty of Medicine and Faculty of Healthy Science (p<0.001) were lower than sample mean. Number of academician in Faculty of Medicine (p<0.001) and Faculty of Arts and Science (p=0.004) were higher than sample mean; Faculty of Economics and Administrative Science (p<0.001) and Faculty of Healthy Science (p<0.001) were lower than sample mean. Number of student for each academician in Faculty of Education (p=0.001) and Faculty of Economics and Administrative Science (p<0.001) were higher than sample mean; Faculty of Healthy Science (p<0.001) was lower than sample mean. Kruskal Wallis and Non Parametric ANOM results are different, which was found.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
Dergide yayımlanan tüm makalelere ücretiz olarak erişilebilinir ve Creative Commons CC BY-NC Atıf-GayriTicari lisansı ile açık erişime sunulur. Tüm yazarlar ve diğer dergi kullanıcıları bu durumu kabul etmiş sayılırlar. CC BY-NC lisansı hakkında detaylı bilgiye erişmek için tıklayınız.