BibTex RIS Kaynak Göster

AMULET EXAMPLES AS WRITTEN MAGIC IN KENZU’L- KHAVÂS

Yıl 2012, Sayı: 29, 211 - 236, 01.12.2012

Öz

The first examples of amulets found in during Ancient Egypt and Ancient Mesopotamia have maintain its function and used for magic practices at the present. In the Seyyid Süleyman el-Hüseyni’s Kenzu'l-Khavâs book are still found amulet examples used for both good and evil. The prospective the names of gin, gods and angels compressed between examples have draws attention and these texts given as pray are directed to the application the remains of the ancient without becoming aware of a fact and to the begging for help from their gods the people who read the book. It was pointed out to detected and analyzed of magical elements by examples in this kind of the books and the secular elements in samples and to reveal reflection in the Kenzu'l-Khavas and to the origin of amulets which is a type of writing spell and passive magic

Kaynakça

  • AKINCI, Ahmet. Kabala, Sınırsıza Yolculuk, Dharma, İstanbul 2005.
  • BUCKLAND, Raymond. İşaretler, Semboller ve Alametler (Maji ve Ruhsal Semboller Rehberi), Çev: Derya Engin, Kozmik Kitaplar, İstanbul 2005.
  • BURTON, Dan.- Grandy, David. Büyü, Gizem ve Bilim, Batı Uygarlığında Okült, Varlık Yay., Çev: Yasemin Tokatlı, İstanbul 2004.
  • CAVENDİSH, Richard. The Black Arts, Pan Books, London 1967.
  • COLİN D. Campbell. The Magic Seal of John Dee, The Sigillium Dei Aemeth, The Teitan Press, 2009.
  • COX, Leslie Cornelius. “The Artistic Use of the Love Charm, in Greek and Latin Literature”, PhD. Thesis, Johns Hopkins University 1917. ÇAKAR, Yusuf. Gizli İlimler, Yedirenk, İstanbul 2005.
  • ÇELEBİ, İdris. Usülül Bast fi Sirril Evfak vel Havâs, ( y.y.), 2004. DEVELLİOĞLU, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2003.
  • …………Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Doğuş Matbaası, Ankara 1978.
  • DOALİTTLE, Justus. Social Life of the Chinese, New York 1865, Vol.II.
  • GELLER, Jay. “Fetishism” Encyclopedia of Religion, Editör: Lindsay Jones, USA 2005, Vol.V.
  • GREER, John Michael. Circles of Power Ritual Magic in the Western Tradition, Llewellyn Publications, St. Paul, Minnesota, USA 1997.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. “Eski Harran’da Sihir ve Büyü Ritüeli Olarak Kurban”, Milel ve Nihal, İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisisayı 1, Aralık 2004, C. 2.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Vadi Yayınları, Ankara 1998.
  • HALL, Manly. P. Tüm Çağların Gizli Öğretileri, Mitra Yayınları, Ter: Murat Sağlam, İstanbul 2008.
  • EL-HÜSEYNÎ, Seyyid Süleyman. Kenzü’l-Havâs ve Keyfiyet-i Celb ve Teshir, Cemiyet Kütübhanesi, İstanbul 1332.
  • İBN MANZUR, Ebü'l-Fazl Muhammed b. Mükerrem b. Ali el-Ensârî, Lisanü’l-Arab, “Sihr” Md., Dasü’s-Sadır, Beyrut, 1979, C.4.
  • İlmihal I, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2004.
  • İlyas Çelebi, “Muska” Mad.,Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2006, C.31.
  • İNAN, Abdülkadir. Hurafeler ve Menşeleri, DİB Yayınları, Ankara 1968.
  • KAPLAN, Aryeh. Sefer Yetzirah, The Book of Creation, Samuel Weiser, York Beach Maine, 1997.
  • KASAK, Enn- Veede, Raul. “Understanding Planets in Ancient Mesopotamia,” Electronic Journal of Folklore, Tartu 2001, pp. 7-33, Vol. 16.
  • KISA, Bülent. Havâss’ın Derinlikleri, Açıklanamayan Yönleriyle İslâmî Büyü, Vefkler, Esmaül Hüsna, II. Kitap, y.y., t.y.
  • KORKMAZ, Esat. Şeytan Tasarım Terimleri Sözlüğü, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul 2006.
  • DEMİRCİ, Kürşat. “Muska” Mad., Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2006. C.31.
  • LİMMER, Abigail Susan. The Social Functions and Ritual Significance of Jewelry in the Iron Age II Southern Levant, by P.H.d, The University of Arizona, USA, 2007.
  • MATHERS, Mac Gregor. S. L. The Greater Key of Solomon, Emperor Norton Books, Cincinnati, Ohio, 1999.
  • MESS, Lester J. “Astrology and Judaism is Late Antiquity,” PhD. Thesis, Miami University, Oxford, Ohio 1990.
  • HOWES, Michael. Amulets, St. Martin's Press, Newyork 1976.
  • MONTGOMERY, James A. Aramaic Incantation Texts from Nippur, Published by the University Museum, Philaderphia 1913.
  • ÖNSÖZ, Ayşegül-Gürbüz, Metin Enginer. Elemterefiş, Anadolu’da Büyü ve İnanışlar, Proje Koordinatörü: Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2003.
  • ÖRNEK, Sedak Veyis. Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Batıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1966.
  • ÖZKARSLI, Şirin Yılmaz. Türk Kültüründe Tılsımlı Objeler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2000.
  • PETROPOULOS, J. C. B. Greek Magic, Ancient, Medieval and Modern, Routledge, London and New York, 2008.
  • SARIKÇIOĞLU, Ekrem. Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2008.
  • SCHIMMEL, Annemarie. Dinler Tarihi, Kırkambar Kitaplığı, İstanbul, 2007
  • ŞAH, İdris. Doğu Büyüsü, Çev: Osman Yener, Gizem Yay., İstanbul 1996.
  • TAVENNER, Eugene. Studies in Magic from Latin Literature, Columbia University Press, 1916.
  • TAYLOR, Jerry Lynn. Işık Habercileri, Çev: Jale Gizer Gürsoy, Akaşa Yay., İstanbul 1995.
  • TEZ, Zeki. Gizli İlimler Serüveni Büyüden Simyaya, Astrolojiden Fala Kara Sanatlar, Hayykitap, İstanbul 2011.
  • TRACHTENBARG, Joshua. Jewish Magic and Superstition (A Study in Folk Religion), A Temple Book, New York 1979.
  • ULLMANN, Manfred. İslâm Açısından Sihir, İslâm Kültür Tarihinde Maji, Çev: Yusuf Özbek, İz Yayınları, İstanbul 1994.
  • WERNER, Helmut. Ezoterik Sözlük, Çev: Bülent Atatanır, Murat Batmankaya, Derya Demirbaş, Uğur Önver, Omega Yayınları, İstanbul, 2005.
  • YAMAUCHI, Edwin M. “Magic in the Biblical World,” Tyndale Bulletin 34 (1983), pp. 169-200.
  • ………….. “Mandaean Incantation Texts”, PhD. Thesis, Brandeis University, April 1964.
  • ZBINDEN, Ernst. İslâm’da ve Eski Ortadoğuda Cin ve Ruh İnançları (İslâm), Ter: Ekrem Sarıkçıoğlu, Yeni Ufuklar Neşriyat, Samsun 1994.

YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ

Yıl 2012, Sayı: 29, 211 - 236, 01.12.2012

Öz

İlk örneklerine Eski Mısır ve Eski Mezopotamya dönemlerinde rastlanan muska, günümüzde de işlevini devam ettirmekte ve büyüsel amaçla kullanılmaktadır. Seyyîd Süleyman el-Hüseyni’nin Kenzü’l-Havâs kitabında da muskaların hem iyi hem de kötü amaçla kullanıldıklarını gösteren çokça örneğine rastlanmaktadır. Bu metinlerin içine serpiştirilmiş muhtemel cin, tanrı ve uydurma melek isimleri dikkatleri çekmekte ve dua görünümünde okunması tavsiye edilen bu metinler, okuyanlara fark ettirmeden antik dönem putperestlik kalıntılarını uygulamaya ve onların tanrılarından yardım beklemeye yönlendirmektedir Makalede bu tür kitaplardaki büyüsel unsurlar, örneklerden hareketle tespit edilerek tahlil edilmeye, büyünün bir çeşidi olan ve pasif büyüye giren, yazılı bir büyü türü olan muskanın kökeni ve Kenzü’l-Havâs’taki yansıması ortaya çıkarılmaya çalışılarak, örneklerdeki dindışı unsurlara dikkat çekilmiştir.

Kaynakça

  • AKINCI, Ahmet. Kabala, Sınırsıza Yolculuk, Dharma, İstanbul 2005.
  • BUCKLAND, Raymond. İşaretler, Semboller ve Alametler (Maji ve Ruhsal Semboller Rehberi), Çev: Derya Engin, Kozmik Kitaplar, İstanbul 2005.
  • BURTON, Dan.- Grandy, David. Büyü, Gizem ve Bilim, Batı Uygarlığında Okült, Varlık Yay., Çev: Yasemin Tokatlı, İstanbul 2004.
  • CAVENDİSH, Richard. The Black Arts, Pan Books, London 1967.
  • COLİN D. Campbell. The Magic Seal of John Dee, The Sigillium Dei Aemeth, The Teitan Press, 2009.
  • COX, Leslie Cornelius. “The Artistic Use of the Love Charm, in Greek and Latin Literature”, PhD. Thesis, Johns Hopkins University 1917. ÇAKAR, Yusuf. Gizli İlimler, Yedirenk, İstanbul 2005.
  • ÇELEBİ, İdris. Usülül Bast fi Sirril Evfak vel Havâs, ( y.y.), 2004. DEVELLİOĞLU, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2003.
  • …………Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Doğuş Matbaası, Ankara 1978.
  • DOALİTTLE, Justus. Social Life of the Chinese, New York 1865, Vol.II.
  • GELLER, Jay. “Fetishism” Encyclopedia of Religion, Editör: Lindsay Jones, USA 2005, Vol.V.
  • GREER, John Michael. Circles of Power Ritual Magic in the Western Tradition, Llewellyn Publications, St. Paul, Minnesota, USA 1997.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. “Eski Harran’da Sihir ve Büyü Ritüeli Olarak Kurban”, Milel ve Nihal, İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisisayı 1, Aralık 2004, C. 2.
  • GÜNDÜZ, Şinasi. Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Vadi Yayınları, Ankara 1998.
  • HALL, Manly. P. Tüm Çağların Gizli Öğretileri, Mitra Yayınları, Ter: Murat Sağlam, İstanbul 2008.
  • EL-HÜSEYNÎ, Seyyid Süleyman. Kenzü’l-Havâs ve Keyfiyet-i Celb ve Teshir, Cemiyet Kütübhanesi, İstanbul 1332.
  • İBN MANZUR, Ebü'l-Fazl Muhammed b. Mükerrem b. Ali el-Ensârî, Lisanü’l-Arab, “Sihr” Md., Dasü’s-Sadır, Beyrut, 1979, C.4.
  • İlmihal I, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2004.
  • İlyas Çelebi, “Muska” Mad.,Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2006, C.31.
  • İNAN, Abdülkadir. Hurafeler ve Menşeleri, DİB Yayınları, Ankara 1968.
  • KAPLAN, Aryeh. Sefer Yetzirah, The Book of Creation, Samuel Weiser, York Beach Maine, 1997.
  • KASAK, Enn- Veede, Raul. “Understanding Planets in Ancient Mesopotamia,” Electronic Journal of Folklore, Tartu 2001, pp. 7-33, Vol. 16.
  • KISA, Bülent. Havâss’ın Derinlikleri, Açıklanamayan Yönleriyle İslâmî Büyü, Vefkler, Esmaül Hüsna, II. Kitap, y.y., t.y.
  • KORKMAZ, Esat. Şeytan Tasarım Terimleri Sözlüğü, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul 2006.
  • DEMİRCİ, Kürşat. “Muska” Mad., Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul 2006. C.31.
  • LİMMER, Abigail Susan. The Social Functions and Ritual Significance of Jewelry in the Iron Age II Southern Levant, by P.H.d, The University of Arizona, USA, 2007.
  • MATHERS, Mac Gregor. S. L. The Greater Key of Solomon, Emperor Norton Books, Cincinnati, Ohio, 1999.
  • MESS, Lester J. “Astrology and Judaism is Late Antiquity,” PhD. Thesis, Miami University, Oxford, Ohio 1990.
  • HOWES, Michael. Amulets, St. Martin's Press, Newyork 1976.
  • MONTGOMERY, James A. Aramaic Incantation Texts from Nippur, Published by the University Museum, Philaderphia 1913.
  • ÖNSÖZ, Ayşegül-Gürbüz, Metin Enginer. Elemterefiş, Anadolu’da Büyü ve İnanışlar, Proje Koordinatörü: Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2003.
  • ÖRNEK, Sedak Veyis. Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Batıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1966.
  • ÖZKARSLI, Şirin Yılmaz. Türk Kültüründe Tılsımlı Objeler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2000.
  • PETROPOULOS, J. C. B. Greek Magic, Ancient, Medieval and Modern, Routledge, London and New York, 2008.
  • SARIKÇIOĞLU, Ekrem. Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2008.
  • SCHIMMEL, Annemarie. Dinler Tarihi, Kırkambar Kitaplığı, İstanbul, 2007
  • ŞAH, İdris. Doğu Büyüsü, Çev: Osman Yener, Gizem Yay., İstanbul 1996.
  • TAVENNER, Eugene. Studies in Magic from Latin Literature, Columbia University Press, 1916.
  • TAYLOR, Jerry Lynn. Işık Habercileri, Çev: Jale Gizer Gürsoy, Akaşa Yay., İstanbul 1995.
  • TEZ, Zeki. Gizli İlimler Serüveni Büyüden Simyaya, Astrolojiden Fala Kara Sanatlar, Hayykitap, İstanbul 2011.
  • TRACHTENBARG, Joshua. Jewish Magic and Superstition (A Study in Folk Religion), A Temple Book, New York 1979.
  • ULLMANN, Manfred. İslâm Açısından Sihir, İslâm Kültür Tarihinde Maji, Çev: Yusuf Özbek, İz Yayınları, İstanbul 1994.
  • WERNER, Helmut. Ezoterik Sözlük, Çev: Bülent Atatanır, Murat Batmankaya, Derya Demirbaş, Uğur Önver, Omega Yayınları, İstanbul, 2005.
  • YAMAUCHI, Edwin M. “Magic in the Biblical World,” Tyndale Bulletin 34 (1983), pp. 169-200.
  • ………….. “Mandaean Incantation Texts”, PhD. Thesis, Brandeis University, April 1964.
  • ZBINDEN, Ernst. İslâm’da ve Eski Ortadoğuda Cin ve Ruh İnançları (İslâm), Ter: Ekrem Sarıkçıoğlu, Yeni Ufuklar Neşriyat, Samsun 1994.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Azize Uygun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Uygun, A. (2012). YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(29), 211-236.
AMA Uygun A. YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2012;(29):211-236.
Chicago Uygun, Azize. “YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 29 (Aralık 2012): 211-36.
EndNote Uygun A (01 Aralık 2012) YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 211–236.
IEEE A. Uygun, “YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 29, ss. 211–236, Aralık 2012.
ISNAD Uygun, Azize. “YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (Aralık 2012), 211-236.
JAMA Uygun A. YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2012;:211–236.
MLA Uygun, Azize. “YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 29, 2012, ss. 211-36.
Vancouver Uygun A. YAZILI BÜYÜ OLARAK MUSKA: KENZÜ’L-HAVÂS ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2012(29):211-36.