Discussions in Usûl al-Fiqh In the classical literature of Usul-al Fiqh, the problem of “whether the existence of naskh (abrogation) can be known by human mind in terms of religious provision” (Religious Law/Shariah) is argued with regards to the behaivor‟s value qualities (husn and kubh). When the approach of Ebu Muslim al-Isfahani, Mu‟tezili Kalam Scholar, is excepted, Naskh is accepted as to be known to human mind by all classical Muslim scholars. Because the value of behaivors are variable. Usul scholars who accept naskh, have put forward to two different ways about the validity of naskh. According to mu‟tezili and hanafi scholars, human behaivors or deeds of which values are stable, can not be subjected to naskh. However, those behaivors or deeds of which values are variable can be subjected. In the thoughts of ash‟ari scholars all religious provisions can be subjected to naskh. Because value of all behaivors or deeds can alter. In this article, arguments of the different muslim schools about “how naskh can be grounded” are analysed in the light of their value theory
Klasik fıkıh usûlü literatüründe, şer‟î hükümler bakımından neshin aklen mümkün olup olmadığı sorunu, hükme konu olan davranışların husn ve kubh vasıflarından hareketle ele alınmaktadır. Mu'tezilî kelâmcı Ebû Müslim elIsfahânî‟ye atfedilen görüş istisna edildiğinde, klasik dönemdeki tüm usûl bilginlerine göre, şer‟î hükümler bakımından nesh aklen mümkündür. Çünkü hükme konu olan davranışların husn ve kubh vasıfları değişken bir yapıdadır. Neshin aklen mümkün olduğu hususunda hemfikir olan klasik dönem usûl bilginleri, neshin geçerlilik alanıyla ilgili olarak iki farklı yaklaşım ortaya koymuşlardır. Hanefî ve mu‟tezilî usulcülere göre, Allah‟a iman ve küfür gibi, husn ve kubh vasfı hiçbir biçimde değişmeyen davranışlar neshe konu olamaz. Buna karşılık husn ve kubh vasfı değişken olan tüm davranışlar neshe konu olabilmektedir. Eş‟arî usûlcülere göre ise, şer‟î hükme konu olan tüm davranışlar bakımından nesh geçerlidir. Çünkü, Allah‟a iman ve küfür dâhil, şer‟î hükme konu olan tüm davranışların husn ve kubh vasfı değişken bir yapıdadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 27 |