BibTex RIS Kaynak Göster

Online (Çevrim İçi) Alışverişte Akademisyen Davranışları ve Alışverişe Yönelten Etkenler

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 4, 65 - 76, 01.12.2014

Öz

The use of Internet has been increasing in the world and Turkey day by day, there has been an increase in online shopping. The aim of this study is to investigate the online shopping behaviors and tendencies of academic staff. For this aim, data was collected via Internet from 300 academicians selected through using easily accessible sampling technique. Of the questionnaire, 287 were found to be valid and then evaluated. As a result of analyzing the data, it was found out that shopping via Internet among academic staff was very common and the most preferred shopping type was “discounted sales days”. Besides, various differences have been detected in terms of gender on the products preferred in online shopping. The factors encouraging online shopping were “price advantage”, “time management” and “diversity of the goods”

Kaynakça

  • ALGÜR, S. ve CENGĠZ, F. (2011).“Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) AlıĢveriĢin Riskleri ve Yararları”, Journal of YaĢar University, 22(6): 3666–3680.
  • BANKALARARASI KART MERKEZĠ (2014). “AlıĢveriĢlerde Nakit Kullanımı Azalmaya Devam Ediyor”, http://www.bkm.com.tr/donemsel-bilgiler.aspx, 05.02.2014.
  • BENSGHIR, T. K. (1996). Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel DeğiĢim, TODAĠE Yayın No: 274,Ankara.
  • BOZKURT, V. (2000). Elektronik Ticaret, Alfa Yayınları:771, Birinci Baskı, Ġstanbul.
  • CHILDERS, T.L., CARR, C.L., PECK, J., CARSON, S.(2001). “Hedonicand Utilitarian Motivations for Online Retail Shopping Behavior”, Journal Of Retailing, 77: 511- 535.
  • DOĞAN, Z. ve HAġĠMOĞLU, A. B. (2002).“2002 Yılına Doğru Yeni Ekonomi Kavramı Üzerine Genel Bir Değerlendirme ve Elektronik Ticaret Kavramı”, I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Sayfa: 886, Kocaeli.
  • DAHA (2010). “E-ticaret nedir? Faydaları nelerdir”, http://www.daha.net/blog/e-ticaretnedir-faydalari-nelerdir/ 2010, 10.06.2013.
  • DOĞRUL, Ü.(2012).“Elektronik AlıĢveriĢ DavranıĢında Faydacı ve Hedonik Güdülerin Etkisi”, Sosyal ve BeĢeri Bilimler Dergisi, Cilt 4, No 1: 321-331.
  • EKONOMĠ BAKANLIĞI (2013). “Elektronik Ticaret”, http://www.ekonomi.gov.tr/etk/ index.cfm?sayfa=462F4C0B-D8D3-8566-45201828CD2025F2, 09.08.2013.
  • ENE, S.(2007). Ġnternet Üzerinden AlıĢveriĢte Tüketici DavranıĢını Etkileyen Faktörler: Güdülenme Üzerine Bir Uygulama, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ĠĢletme Anabilim Dalı, s169, Ġstanbul.
  • EMARKETER (2013). “Coverage of a Changıng World”, http://www.emarketer.com/ Corporate/coverage.aspx, 18.07.2013.
  • ĠġCAN, H., ÜLKER, E., ve FINDIK, O. (2007).“Özel Amaçlı E-Ticaret Sitesi OluĢturulması”, Akademik BiliĢim. Kütahya.
  • ĠNTERNET WORLD STATS (2013). “Ġnternet Usage Statistics”, http://www. Ġnternetworldstats.com/stats.htm, 07.07.2013.
  • KAYABAġI, A. (2010). “Elektronik (online) AlıĢveriĢte Lojistik Faaliyetlere Yönelik MüĢteri ġikayetlerinin Analizi ve Bir Alan AraĢtırması”, ĠĢletme AraĢtırmaları Dergisi 2/2, 21-42.
  • KMK (2010). “E-Ticaretin Faydaları”, http://www.kmkbilisim.com.tr/bilgibankasi.39.ETicaretin-Faydalari, 10.06.2013.
  • MODAHL, M. (2001). Nowornever: how companies must change to day to winthe battle for Ġnternet consumers. Harper Collins 10 East Third Street, 1st ed,New York.
  • MOORE,R., SHOW, J., CHIPP, K.. (2005). “Eight Years On : An Extended Model of Online Consumer Behavior” , S.Afr. J.Business Mangement, 36(2).
  • PAVLOU, P. A. (2003). “Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trustand Risk With The Technology Acceptance Model”, International Journal of Electronic Commerce. 7(3): 69-103.
  • PAYPAL, (2013). “The Cultural Impact and Economic Opportunity of Cross-Border Shopping”, https://www.paypal.com.au/lead_gen/SpiceRoutes/, 12.07.2013.
  • SĠLKÜ H. A., (2009).“ĠletiĢim Fakültesi Öğrencilerinin Ġnternetten AlıĢveriĢe Yönelik Tutumları”, Journal of Yasar University, 4(15): 2281-2301.
  • SORCE, P., PEROTTI, V., WIDRICK, S. (2005). “Attitude and Age Differences in Online Buying” International Journal of Retail& Distribution Management.; 33, 2/3, ABI/INFORM Global pp.122-132.
  • TURAN, A.H.,(2008). “Ġnternet AlıĢveriĢi Tüketici DavranıĢını Belirleyen Etkenler: GeliĢtirilmiĢ Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) ile Bir Model Önerisi”, Akademik BiliĢim, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale, 30 Ocak-01 ġubat, pp.723- 731.
  • TURAN A. H., (2011).“Ġnternet AlıĢveriĢi Tüketici DavranıĢını Belirleyen Etmenler: Planlı DavranıĢ Teorisi (Tpb) Ġle Ampirik Bir Test”, DoğuĢ Üniversitesi Dergisi, 12 (1): 128-143.
  • VENTURA, K. (2002). Tüketicilerin Süpermarket/ Hipermarketlerden Ġnternet Üzerinden AlıĢveriĢ Yapma Eğilimleri: Ġzmir örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Ġzmir.
  • YAYAR R. ve SADAKLIOĞLU H.,(2012).“Kamu ÇalıĢanlarının Ġnternetten Ürün Satın Alma DavranıĢları Üzerine Bir AraĢtırma”, Business andEconomicsResearchJournal Volume 3 Number 3: 145-157.
  • WANG S., (2000). “Managing the Organizational Aspects of Electronic Commerce”, Human Systems Management, Vol 19.Number1:49-59.
  • WOOD, S.L. (2002). “FutureFantasies: A Social Change Perspective of Retailing In The 21st Century”, Journal of Retailing, 78(1): 77-83.

ONLINE (ÇEVRİM İÇİ) ALIŞVERİŞTE AKADEMİSYEN DAVRANIŞLARI VE ALIŞVERİŞE YÖNELTEN ETKENLER

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 4, 65 - 76, 01.12.2014

Öz

İnternet kullanımının her geçen gün arttığı dünyada ve Türkiye’de İnternet üzerinden yapılan alışveriş miktarında da artışlar yaşanmaktadır. Araştırmanın amacı İnternet alışverişinde akademisyenlerin nasıl bir davranış sergilediklerini ve alışverişe yönelten etkenleri tespit etmektir. Bu amaçla, Türkiye’de ki üniversitelerden kolay ulaşılabilir örneklem tekniği kullanılarak 300 akademisyenden İnternet aracılığıyla veri toplanmıştır. Toplanan anketlerden 287tanesi geçerli bulunarak değerlendirilmeye alınmıştır. Elde edilen verilere uygulanan analizler sonucunda, akademisyenlerde İnternet alışverişinin yaygın olduğu, en çok tercih edilen alışveriş türünün “indirimli günler” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, İnternetten alışverişte tercih edilen ürünlerde cinsiyet yönünden farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. İnternetten alışverişe yönelten etkenlerde ise “fiyat avantajı”, “zamandan tasarruf” ve “ürün çeşitliliği” ön plana çıkmıştır

Kaynakça

  • ALGÜR, S. ve CENGĠZ, F. (2011).“Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) AlıĢveriĢin Riskleri ve Yararları”, Journal of YaĢar University, 22(6): 3666–3680.
  • BANKALARARASI KART MERKEZĠ (2014). “AlıĢveriĢlerde Nakit Kullanımı Azalmaya Devam Ediyor”, http://www.bkm.com.tr/donemsel-bilgiler.aspx, 05.02.2014.
  • BENSGHIR, T. K. (1996). Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel DeğiĢim, TODAĠE Yayın No: 274,Ankara.
  • BOZKURT, V. (2000). Elektronik Ticaret, Alfa Yayınları:771, Birinci Baskı, Ġstanbul.
  • CHILDERS, T.L., CARR, C.L., PECK, J., CARSON, S.(2001). “Hedonicand Utilitarian Motivations for Online Retail Shopping Behavior”, Journal Of Retailing, 77: 511- 535.
  • DOĞAN, Z. ve HAġĠMOĞLU, A. B. (2002).“2002 Yılına Doğru Yeni Ekonomi Kavramı Üzerine Genel Bir Değerlendirme ve Elektronik Ticaret Kavramı”, I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Sayfa: 886, Kocaeli.
  • DAHA (2010). “E-ticaret nedir? Faydaları nelerdir”, http://www.daha.net/blog/e-ticaretnedir-faydalari-nelerdir/ 2010, 10.06.2013.
  • DOĞRUL, Ü.(2012).“Elektronik AlıĢveriĢ DavranıĢında Faydacı ve Hedonik Güdülerin Etkisi”, Sosyal ve BeĢeri Bilimler Dergisi, Cilt 4, No 1: 321-331.
  • EKONOMĠ BAKANLIĞI (2013). “Elektronik Ticaret”, http://www.ekonomi.gov.tr/etk/ index.cfm?sayfa=462F4C0B-D8D3-8566-45201828CD2025F2, 09.08.2013.
  • ENE, S.(2007). Ġnternet Üzerinden AlıĢveriĢte Tüketici DavranıĢını Etkileyen Faktörler: Güdülenme Üzerine Bir Uygulama, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ĠĢletme Anabilim Dalı, s169, Ġstanbul.
  • EMARKETER (2013). “Coverage of a Changıng World”, http://www.emarketer.com/ Corporate/coverage.aspx, 18.07.2013.
  • ĠġCAN, H., ÜLKER, E., ve FINDIK, O. (2007).“Özel Amaçlı E-Ticaret Sitesi OluĢturulması”, Akademik BiliĢim. Kütahya.
  • ĠNTERNET WORLD STATS (2013). “Ġnternet Usage Statistics”, http://www. Ġnternetworldstats.com/stats.htm, 07.07.2013.
  • KAYABAġI, A. (2010). “Elektronik (online) AlıĢveriĢte Lojistik Faaliyetlere Yönelik MüĢteri ġikayetlerinin Analizi ve Bir Alan AraĢtırması”, ĠĢletme AraĢtırmaları Dergisi 2/2, 21-42.
  • KMK (2010). “E-Ticaretin Faydaları”, http://www.kmkbilisim.com.tr/bilgibankasi.39.ETicaretin-Faydalari, 10.06.2013.
  • MODAHL, M. (2001). Nowornever: how companies must change to day to winthe battle for Ġnternet consumers. Harper Collins 10 East Third Street, 1st ed,New York.
  • MOORE,R., SHOW, J., CHIPP, K.. (2005). “Eight Years On : An Extended Model of Online Consumer Behavior” , S.Afr. J.Business Mangement, 36(2).
  • PAVLOU, P. A. (2003). “Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trustand Risk With The Technology Acceptance Model”, International Journal of Electronic Commerce. 7(3): 69-103.
  • PAYPAL, (2013). “The Cultural Impact and Economic Opportunity of Cross-Border Shopping”, https://www.paypal.com.au/lead_gen/SpiceRoutes/, 12.07.2013.
  • SĠLKÜ H. A., (2009).“ĠletiĢim Fakültesi Öğrencilerinin Ġnternetten AlıĢveriĢe Yönelik Tutumları”, Journal of Yasar University, 4(15): 2281-2301.
  • SORCE, P., PEROTTI, V., WIDRICK, S. (2005). “Attitude and Age Differences in Online Buying” International Journal of Retail& Distribution Management.; 33, 2/3, ABI/INFORM Global pp.122-132.
  • TURAN, A.H.,(2008). “Ġnternet AlıĢveriĢi Tüketici DavranıĢını Belirleyen Etkenler: GeliĢtirilmiĢ Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) ile Bir Model Önerisi”, Akademik BiliĢim, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale, 30 Ocak-01 ġubat, pp.723- 731.
  • TURAN A. H., (2011).“Ġnternet AlıĢveriĢi Tüketici DavranıĢını Belirleyen Etmenler: Planlı DavranıĢ Teorisi (Tpb) Ġle Ampirik Bir Test”, DoğuĢ Üniversitesi Dergisi, 12 (1): 128-143.
  • VENTURA, K. (2002). Tüketicilerin Süpermarket/ Hipermarketlerden Ġnternet Üzerinden AlıĢveriĢ Yapma Eğilimleri: Ġzmir örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Ġzmir.
  • YAYAR R. ve SADAKLIOĞLU H.,(2012).“Kamu ÇalıĢanlarının Ġnternetten Ürün Satın Alma DavranıĢları Üzerine Bir AraĢtırma”, Business andEconomicsResearchJournal Volume 3 Number 3: 145-157.
  • WANG S., (2000). “Managing the Organizational Aspects of Electronic Commerce”, Human Systems Management, Vol 19.Number1:49-59.
  • WOOD, S.L. (2002). “FutureFantasies: A Social Change Perspective of Retailing In The 21st Century”, Journal of Retailing, 78(1): 77-83.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  yrd.doç.dr.hakan Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çetin, . (2014). ONLINE (ÇEVRİM İÇİ) ALIŞVERİŞTE AKADEMİSYEN DAVRANIŞLARI VE ALIŞVERİŞE YÖNELTEN ETKENLER. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(4), 65-76.