Servant leadership is a modern leadership approach that is subject to increasing number of research in recent years. This study examines the servant leadership behaviors of department heads and its relationship with leader-member exchange at a state university in Turkey. The dimensions of servant leadership adopted for the study are love, humility, altruism, vision, trust, empowerment and service. The dimensions of leader-member exchange are effect, loyalty, contribution and professional respect. The data has been collected from 20 department heads and 210 academic personnel. The research uses Servant Leadership Assessment Instrument of Robert Steven Dennis (2004) and Leader-Member Exchange Instrument of Liden and Maslyn (1998). Since the data set is not normally distributed, non-parametric Spearman Correlation Analysis is used to test hypotheses. The research findings indicate that there’s a positive and linear relationship between the servant leadership and the leader member exchange as well as the servant leadership and the dimensions of leader-member exchange
Hizmetkâr liderlik, son yıllarda artan sayıda araştırmaya konu olan modern bir liderlik yaklaşımıdır. Bu çalışma, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde bölüm başkanlarının hizmetkâr liderlik davranışlarını ve bu davranışların lider-üye etkileşimiyle ilişkisini araştırmaktadır. Araştırmaya konu hizmetkar liderlik boyutları, sosyal ve ahlaki sevgi, alçakgönüllülük, fedakarlık, vizyon, güven, güçlendirme, hizmet; lider-üye etkileşimi boyutları ise etki, sadakat, katkı ve profesyonel saygıdır. Araştırma, çalışmaya esas veriyi 20 bölüm başkanı ve 210 öğretim elemanından toplamıştır. Veri toplama aracı olarak, Robert Steven Dennis (2004) tarafından geliştirilen Hizmetkâr Liderlik Ölçeği ile Liden ve Maslyn (1998) tarafından geliştirilen Lider-Üye Etkileşimi Ölçekleri kullanılmıştır. Veri setinin normal dağılım göstermediği araştırmada, Spearman Korelâsyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, hizmetkâr liderlik ile gerek lider-üye etkileşimi gerekse lider üye etkileşimi boyutları arasında anlamlı, pozitif ve doğrusal ilişkinin olduğunu göstermektedir
Hizmetkâr Liderlik Lider-Üye Etkileşimi Üniversite Akademik Personel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 4 |