BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE MALİYETLERİ

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 3, 313 - 332, 01.09.2014

Öz

Hastanelerin ve tüm sağlık kuruluşlarının, varlıklarını sürdürebilmek için sundukları hizmetin kalite düzeyine ve hastaların ihtiyaçlarının eksiksiz biçimde karşılanmasına özen göstermeleri gerekmektedir. Sağlık hizmetlerinde kalitenin iyileştirilmesi, günden güne birçok ülkede daha çok önem kazanmaktadır. Söz konusu iyileştirme de, ancak kalite maliyetlerinin sağlıklı bir biçimde ölçülmesi ve analiz edilmesi ile mümkündür. Sunulan hizmette kalite artırılması, özellikle yüksek maliyetli hastane gereçleri ve hizmetleri düşünüldüğünde, mümkün olduğunca ciddi ve dikkatli biçimde ele alınması gereken bir kavramdır. Kaliteye yönelik yapılan harcamaların yeterli olup olmadığı ise, hem personel hem de hastalar açısından bir başka tartışma konusudur

Kaynakça

  • AKALIN, H.E. (2010). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Temel Kavramlar, Sorunlar ve Çözüm Yolları”, Sağlık Ekonomisi, http://www.sağlıkekonomisi.com/sed/index.php/online-makaleler/159-sağlık-hizmetlerinde-kalitetemel-kavramlar-sorunlar-ve-coezuem-yollar, 20.01.2013.
  • ANDEL, C., DAVIDOW, S.L., HOLLANDER, M. ve MORENO, D.A. (2012). The Economics of Health Care Quality and Medical Errors, Journal of Health Care Finance, 39(1).
  • AYDIN, S., DEMĠR, M., GÜLER, H., DEMĠR, B. ve YORGANCILAR, S. (2008). Sağlık Sistemi YaklaĢımı ile Kalite ve Güvenlik Stratejileri GeliĢtirme Kılavuzu, Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite GeliĢtirme Daire BaĢkanlığı.
  • BAġARA, B.B., GÜLER, C., ERYILMAZ, Z., YENTÜR, G.K. ve PULGAT, E. (2012). Sağlık Ġstatistikleri Yıllığı, Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara: Semih Ofset.
  • BEKÇĠ, Ġ. ve TORAMAN, A. (2010). “Kalite Maliyetleri ve Bir Hastanede Hesaplanması”, Süleyman Demirel Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • BOZKURT, R. (2003). Kalite Maliyetleri, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No: 641.
  • BYRNES, J. ve FIFER, J. (2010). “Moving Quality and Cost to the Top of the Hospital Agenda”, Journal of Healthcare Financial Management, August.
  • DEMĠRCĠOĞLU, E.N. ve KÜÇÜKSAVAġ, N. (2009). “Kalite Maliyetleri”, Çukurova Üniversitesi ĠĠBF Dergisi, 13(1).
  • DONABEDIAN, A. (1980). Exploration In Quality Assessment and Monitoring. Ann Arbor, Michigan: Health Administration Press.
  • DRUMMOND, M.F., STODART, G.L. ve TORRANCE, G.W. (1987). Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes, Oxford: Medical Publications. ERGĠNEL, N. (2006). “Kalite Maliyetleri Ders Notları Sunumu”,
  • http://www.endustri.anadolu.edu.tr/DersDuyuru.aspx?dersId=82&duyuruId=839, 29.01.2013.
  • FEIGENBAUM, A.V. (1956). Total Quality Control, Harvard Business Review.
  • GERAEDTS, H.P.A., MONTENARIE, R. ve RIJK, P.P. (2001). The Benefits of Total Quality Management, Computerized Medical Imaging and Graphics, 25.
  • GÖKTAġ, P. (2012). “SUT fiyatları nasıl oluĢuyor? Yeterli midir?”, http://www.saglikaktuel.com/yazi/sut-fiyatlari-nasil-olusuyor-yeterli-midir- 6735.htm, 30.01.2013.
  • HATZELL, T., BROWN, L.D., RAFEH, N.R. ve FRANCO, L.M. (1993), “Quality Assurance of Health Care in Developing Countries”, Quality Assurance Methodology Refinement Series, Quality Assurance Project.
  • HAYRAN, O. ve UZ, H. (1998). “Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi”, http://www.merih.net/m1/whulkuz11.htm, 20.01.2013.
  • JAMES, P.T.J. (1996). Total Quality Management: An Introductory Text, London: Prentice Hall Inc.
  • KIRLIOĞLU, H. (1998). Kalite Maliyetleri Muhasebesi, Adapazarı: DeğiĢim Yayınları.
  • KISAKÜREK, M.M. (2010). Hastane ĠĢletmelerinde Bölüm Maliyet Analizi: Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Dergisi, 24(3).
  • KĠYMĠR, B. (1998). Hastane Yönetiminde Toplam Kalite Modeli, Sağlık Yönetiminde Devamlı Kalite ĠyileĢtirme, Ankara Haberal Eğitim Vakfı Yayınları.
  • MAYNARD, A. ve DIXON, A. (2002). “Private Health Insurance and Medical Savings Accounts: Theory and Experience”, Elias Mossialos et al. (eds.). Funding Health Care: Options for Europe, Buckingham & Philadelphia: Open University Press, 80-109
  • MURTHY, R.K., PINHO, H., RAVINDRAN, S.T.K. ve ROMERO, M. (2004). “Health Sector Reforms and Sexual Reproductive Health Services Lessons and Research Gaps Emerging from the Initiative for Sexual and Reproductive Rights in Health Reforms Paper”, World Health Organization.
  • OFFEI, A.K., BANNERMAN, C. ve KYEREMEH, K. (2004). Healthcare Quality Assurance Manual for Sub-Districts in Ghana, Ghana Health Service.
  • OVALI, F. (2010). Hasta Güvenliği YaklaĢımları, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları, 1: 33-43.
  • ÖMÜRGÖNÜLġEN, M. (2008). Kalite Maliyetlerinin Ölçümü: Gıda Sektöründe Bir AraĢtırma, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No: 703.
  • ÖZENCĠ, T.B. ve CUNBUL, Ö.L. (1993). Kalite Ekonomisi, Ġstanbul: Kalder Yayınları. ÖZKAN, A. (2003). Hastane ĠĢletmelerinde Maliyetleme YaklaĢımları, Uludağ Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2): 113-130.
  • PAKDĠL, F. (2007). “Hastanelerde Sürekli Performans ĠyileĢtirme Sürecinin Kalite Maliyetlerine Odaklanması ve Bir Ölçüm Modeli Önerisi”, Uludağ Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1): 35-54.
  • PONEMON, L.A. (1990). “Accounting for Quality Costs”, Journal of Cost Management, Vol: 4, Issue: 1.
  • RON, A. ve SCHEIL-ADLUNG, X. (2001). Recent Health Policy Innovations In Social Security, International Social Security Series, Volume 5, Transaction Publishers.
  • SCHWARTZ, Z.M. (2012). Healthcare Quality, Access, Cost, Workforce, and Surgical Education: The Ultimate Perfect Storm, Journal of Pediatric Surgery, 47.
  • ġALE, Ġ. (2001). Toplam Kalite Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TATAR, M. (2011). Sağlık Hizmetlerinin Finansman Modelleri: Sosyal Sağlık Sigortasının Türkiye’de GeliĢimi, Sosyal Güvenlik Dergisi, 2011/1, s. 103-133.
  • TEKĠN, M. (2004). Toplam Kalite Yönetimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • TIBBĠ LABORATUVARLAR YÖNETMELĠĞĠ (2011). T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Tıbbi Laboratuvar Hizmetleri Genel BaĢkanlığı.
  • TUTAR, F. ve KILINÇ, N. (2007). Türkiye’nin Sağlık Sektöründeki Ekonomik GeliĢmiĢlik Potansiyeli ve Farklı Ülke Örnekleriyle Mukayesesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi ĠĠBF Dergisi, 9(1).
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION (2002). “European Health Report”, World Health Organization, Regional Office for Europe.
  • YENERSOY, G. (1997). Toplam Kalite Yönetimi: Mükemmeli ArayıĢ Yolculuğuna Ġlk Adım, Ġstanbul: Rota Yayınları.
  • YĠĞĠT, V. ve AĞIRBAġ, Ġ. (2004). “Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi: Sağlık Bakanlığı Tokat Doğum ve Çocuk Bakımevi Hastanesinde Bir Uygulama”, Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi, Hacettepe Sağlık Ġdaresi Dergisi, 8.
  • YÜKÇÜ, S. (1999). Kalite Maliyetlerinin MuhasebeleĢtirilmesi, Ġzmir: Anadolu Matbaacılık.

Sağlık Hizmetlerinde Kalite Maliyetleri

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 3, 313 - 332, 01.09.2014

Öz

Hospitals and all other healthcare organizations should give the required care and attention to their service quality and standards, and provide the needs of patients perfectly to continueown existence. Improvement of the quality in health services is gaining day by day importance in many countries. This improvement is of course possible by analyzing the related costs correctly. Considering the high cost of equipments and service charges, this analysis must be made very carefully. Another matter of discussion for staff and patients is about the adequateness of expenditures for quality

Kaynakça

  • AKALIN, H.E. (2010). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite: Temel Kavramlar, Sorunlar ve Çözüm Yolları”, Sağlık Ekonomisi, http://www.sağlıkekonomisi.com/sed/index.php/online-makaleler/159-sağlık-hizmetlerinde-kalitetemel-kavramlar-sorunlar-ve-coezuem-yollar, 20.01.2013.
  • ANDEL, C., DAVIDOW, S.L., HOLLANDER, M. ve MORENO, D.A. (2012). The Economics of Health Care Quality and Medical Errors, Journal of Health Care Finance, 39(1).
  • AYDIN, S., DEMĠR, M., GÜLER, H., DEMĠR, B. ve YORGANCILAR, S. (2008). Sağlık Sistemi YaklaĢımı ile Kalite ve Güvenlik Stratejileri GeliĢtirme Kılavuzu, Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite GeliĢtirme Daire BaĢkanlığı.
  • BAġARA, B.B., GÜLER, C., ERYILMAZ, Z., YENTÜR, G.K. ve PULGAT, E. (2012). Sağlık Ġstatistikleri Yıllığı, Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara: Semih Ofset.
  • BEKÇĠ, Ġ. ve TORAMAN, A. (2010). “Kalite Maliyetleri ve Bir Hastanede Hesaplanması”, Süleyman Demirel Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • BOZKURT, R. (2003). Kalite Maliyetleri, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No: 641.
  • BYRNES, J. ve FIFER, J. (2010). “Moving Quality and Cost to the Top of the Hospital Agenda”, Journal of Healthcare Financial Management, August.
  • DEMĠRCĠOĞLU, E.N. ve KÜÇÜKSAVAġ, N. (2009). “Kalite Maliyetleri”, Çukurova Üniversitesi ĠĠBF Dergisi, 13(1).
  • DONABEDIAN, A. (1980). Exploration In Quality Assessment and Monitoring. Ann Arbor, Michigan: Health Administration Press.
  • DRUMMOND, M.F., STODART, G.L. ve TORRANCE, G.W. (1987). Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes, Oxford: Medical Publications. ERGĠNEL, N. (2006). “Kalite Maliyetleri Ders Notları Sunumu”,
  • http://www.endustri.anadolu.edu.tr/DersDuyuru.aspx?dersId=82&duyuruId=839, 29.01.2013.
  • FEIGENBAUM, A.V. (1956). Total Quality Control, Harvard Business Review.
  • GERAEDTS, H.P.A., MONTENARIE, R. ve RIJK, P.P. (2001). The Benefits of Total Quality Management, Computerized Medical Imaging and Graphics, 25.
  • GÖKTAġ, P. (2012). “SUT fiyatları nasıl oluĢuyor? Yeterli midir?”, http://www.saglikaktuel.com/yazi/sut-fiyatlari-nasil-olusuyor-yeterli-midir- 6735.htm, 30.01.2013.
  • HATZELL, T., BROWN, L.D., RAFEH, N.R. ve FRANCO, L.M. (1993), “Quality Assurance of Health Care in Developing Countries”, Quality Assurance Methodology Refinement Series, Quality Assurance Project.
  • HAYRAN, O. ve UZ, H. (1998). “Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi”, http://www.merih.net/m1/whulkuz11.htm, 20.01.2013.
  • JAMES, P.T.J. (1996). Total Quality Management: An Introductory Text, London: Prentice Hall Inc.
  • KIRLIOĞLU, H. (1998). Kalite Maliyetleri Muhasebesi, Adapazarı: DeğiĢim Yayınları.
  • KISAKÜREK, M.M. (2010). Hastane ĠĢletmelerinde Bölüm Maliyet Analizi: Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Dergisi, 24(3).
  • KĠYMĠR, B. (1998). Hastane Yönetiminde Toplam Kalite Modeli, Sağlık Yönetiminde Devamlı Kalite ĠyileĢtirme, Ankara Haberal Eğitim Vakfı Yayınları.
  • MAYNARD, A. ve DIXON, A. (2002). “Private Health Insurance and Medical Savings Accounts: Theory and Experience”, Elias Mossialos et al. (eds.). Funding Health Care: Options for Europe, Buckingham & Philadelphia: Open University Press, 80-109
  • MURTHY, R.K., PINHO, H., RAVINDRAN, S.T.K. ve ROMERO, M. (2004). “Health Sector Reforms and Sexual Reproductive Health Services Lessons and Research Gaps Emerging from the Initiative for Sexual and Reproductive Rights in Health Reforms Paper”, World Health Organization.
  • OFFEI, A.K., BANNERMAN, C. ve KYEREMEH, K. (2004). Healthcare Quality Assurance Manual for Sub-Districts in Ghana, Ghana Health Service.
  • OVALI, F. (2010). Hasta Güvenliği YaklaĢımları, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları, 1: 33-43.
  • ÖMÜRGÖNÜLġEN, M. (2008). Kalite Maliyetlerinin Ölçümü: Gıda Sektöründe Bir AraĢtırma, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No: 703.
  • ÖZENCĠ, T.B. ve CUNBUL, Ö.L. (1993). Kalite Ekonomisi, Ġstanbul: Kalder Yayınları. ÖZKAN, A. (2003). Hastane ĠĢletmelerinde Maliyetleme YaklaĢımları, Uludağ Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2): 113-130.
  • PAKDĠL, F. (2007). “Hastanelerde Sürekli Performans ĠyileĢtirme Sürecinin Kalite Maliyetlerine Odaklanması ve Bir Ölçüm Modeli Önerisi”, Uludağ Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1): 35-54.
  • PONEMON, L.A. (1990). “Accounting for Quality Costs”, Journal of Cost Management, Vol: 4, Issue: 1.
  • RON, A. ve SCHEIL-ADLUNG, X. (2001). Recent Health Policy Innovations In Social Security, International Social Security Series, Volume 5, Transaction Publishers.
  • SCHWARTZ, Z.M. (2012). Healthcare Quality, Access, Cost, Workforce, and Surgical Education: The Ultimate Perfect Storm, Journal of Pediatric Surgery, 47.
  • ġALE, Ġ. (2001). Toplam Kalite Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • TATAR, M. (2011). Sağlık Hizmetlerinin Finansman Modelleri: Sosyal Sağlık Sigortasının Türkiye’de GeliĢimi, Sosyal Güvenlik Dergisi, 2011/1, s. 103-133.
  • TEKĠN, M. (2004). Toplam Kalite Yönetimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • TIBBĠ LABORATUVARLAR YÖNETMELĠĞĠ (2011). T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Tıbbi Laboratuvar Hizmetleri Genel BaĢkanlığı.
  • TUTAR, F. ve KILINÇ, N. (2007). Türkiye’nin Sağlık Sektöründeki Ekonomik GeliĢmiĢlik Potansiyeli ve Farklı Ülke Örnekleriyle Mukayesesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi ĠĠBF Dergisi, 9(1).
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION (2002). “European Health Report”, World Health Organization, Regional Office for Europe.
  • YENERSOY, G. (1997). Toplam Kalite Yönetimi: Mükemmeli ArayıĢ Yolculuğuna Ġlk Adım, Ġstanbul: Rota Yayınları.
  • YĠĞĠT, V. ve AĞIRBAġ, Ġ. (2004). “Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi: Sağlık Bakanlığı Tokat Doğum ve Çocuk Bakımevi Hastanesinde Bir Uygulama”, Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi, Hacettepe Sağlık Ġdaresi Dergisi, 8.
  • YÜKÇÜ, S. (1999). Kalite Maliyetlerinin MuhasebeleĢtirilmesi, Ġzmir: Anadolu Matbaacılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Öğr.Gör.Bülent Arpat Bu kişi benim

Uzm.Nuri Şaşmaz Bu kişi benim

Öğr.Gör.Emin Yürekli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arpat, ., Şaşmaz, U., & Yürekli, Ö. (2014). SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE MALİYETLERİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 313-332.