In the simplest term, corporate owners or enterprisers invest in companies and they aim to get the highest profit over the so-called
Günümüzde artan rekabet koşulları işletmelerin stratejik finansal kararlarında yardımcı olmak üzere etkin performans ölçüm modellerini öne çıkarmıştır. Bu alanda kullanılan farklı performans ölçüm yaklaşımları mevcuttur. İşletme sahipleri veya yatırımcılar, en basit anlatımıyla işletmelere yatırım yapmakta ve bu yatırım üzerinden şirketin piyasa değerini maksimize etmeyi hedeflemektedirler. Bu nedenle işletme sahiplerinin başlangıçtaki işletmeye yaptıkları yatırım tutarı veya sermayelerinin gelişimini dönemsel olarak doğru bir şekilde izlemeleri gerekmektedir. Değere dayalı yönetim anlayışının gittikçe yaygınlaşması ile birlikte Bir işletmenin ekonomik değer yaratıp yaratamadığı veya hissedarların koydukları sermayenin artıp artmadığı sorularına yanıt aramak için Ekonomik Katma Değer (EVA) ve Pazar Katma Değer (MVA)’ya bakılması gerekmektedir. Bu çalışmada öncelikle performans ölçütleri Ekonomik Katma Değer ve Pazar Katma Değer yöntemleri açıklanarak, uygulamada İMKB 100 endeksinde yer alan seramik işletmelerinin finansal tablolarından yararlanılarak 2005-2010 dönemlerine ait EVA ve MVA değerleri hesaplanmıştır. EVA sonuçlarına göre hiçbir işletmenin tüm dönemlerde ekonomik katma değer yaratamadığı, işletmelerin incelenen yılların çoğunda ekonomik katma değer kaybına uğradıkları ve negatif EVA değerleri elde ettikleri görülmektedir. Elde edilen MVA sonuçlarına göre hiçbir işletmenin tüm dönemlerde Piyasa Katma Değeri yaratamadığı, işletmelerin incelenen yılların çoğunda değer kaybına uğradıkları ve negatif MVA değerleri elde ettikleri görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 2 |