BibTex RIS Kaynak Göster

Mikro Rekabetçilikte Yeni Yaklaşımlar Hastanelerde OLuşan Etik İklimin Kalite ve Akreditasyon Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 1, 221 - 241, 01.03.2013

Öz

The creation of ethical awareness has a great importance in terms of competitiveness and social responsibility for policy-makers in macro plan, and for each employee in strategic, tactical and operational level as well as for all stakeholders. In this study was examined the relationship between audit quality standards that identified and examined by JCI and ethical issues that may occur in hospitals. In this way, aimed to create an awareness about ethical values for Health Management which aiming to reach a good quality health care each one. In addition, quality, accreditation, patient safety and ethics are inseparable, like the other, in the past, and in fact have a whole system approach to these concepts in all of these concepts will be addressed and in what way each of the other factors that affect the issue of development will be presented

Kaynakça

  • AKALIN, H, Sağlık Hizmetlerinde Kalite mi? Sürekli Kalite İyileştirme Kavramı mı?, Hastane Tıp Teknolojisi Dergisi, (4), 3, 2000, ss: 2-33.
  • AKGÜN, S, Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Başkent Üniversitesi örneği, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 44, 2005, ss: 527.
  • AKYURT, N, Hastanelerde Akreditasyon Standartları, 1.Basım, 2008, İstanbul.
  • AYDIN, E, Tıp Etiğine Giriş, 1. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık 2001.
  • ÇOBANOĞLU, N, Tıp Alanında Bilimsel Tıp ve Yayın Etiği, Tıbbi Hukuk,Tıbbi Etik ve Tıp Felsefesi Sempozyumu, 2006, Çorlu.
  • DALLI, M, Türkiye’de Hasta Hekim İlişkilerinde Etik Sorunları, Dokuz Eylül Üniv. Sos.Bil.Enstitüsü Doktora Tezi, 2000, İzmir.
  • HATCHER, T, Environmental Ethics as an Alternative for Evaluation Theory in for Profit Business Context”, Evalution And Program Planning, (27), 2004, ss: 357- 363.
  • http://tr.jointcommissioninternational.org/entr/Accreditation-Update-2011-JCI- Hospital-Standards-Coming-in-July-2010/. (Erişim: 22.01.2013).
  • İZMEN, B, Teknoloji ve Hasta Güvenliği, Sağlık Hizmetlerinde, Kalite, Akreditasyon ve Hasta Güvenliği Dergisi, (3), 2009, ss: 54-56.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, Second Edition, 2003a, USA.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, Third Edition, 2007b, USA.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, 4th Edition, 2010, USA.
  • KELEŞ, R. ve Ertan, B, Çevre Hukukuna Giriş, Ankara: İmge Yayınları, 2002.
  • OĞUZ, Y, Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş, Klinik Etik, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2001.
  • Orhan, F, Sağlık Hizmetlerinde Etik Boyut:Hastanelerde Çalışan Personelin Etiksel Sorunlara Yaklaşımlarının Belirlenmesine Yönelik Alan Çalışması, G.Ü.Sos.Bil.Enst. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2007, Ankara.
  • ORHAN, F, Hasta Güvenliği Kriterleri Bağlamında Oluşan Etik İklimin Kurumsal Kültüre Etkisi, Kalite, Akreditasyon ve Hasta Güvenliği Dergisi, 4, 2009, ss. 36-39.
  • ÖZDİL, N, JCI Akreditasyonu Olan Özel Hastanelerde Personel Temini ve Uygulaması, M.Ü. Uluslararası Kalite Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2010, İstanbul.
  • PENCE, E., G, Medical Ethics, USA: McGraw-Hill Companies, 2004.
  • ŞAHİN, T, Özel Hastanelerde Karşılaşılan Etik Problemlerin İrdelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, G.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005, Ankara.
  • THIROUX, J, P, Ethics, Theory and practice, 2nd edn. California: Glencoe Publishing, 1980, Encino.
  • TÜRE, E, Süreç Yönetimine Giriş, TÜSSİDE Eğitimci Notları, TÜSSİDE, 2004.
  • UĞURLUOĞLU, Ö. ve Çelik, Y, Sağlık Sistemleri Performans Ölçümü, Önemi Ve Dünya Sağlık Örgütü Yaklaşımı, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(1), 2005, ss: 4-26.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2000). http://www.who.int/whr/2000/en/. (22.01.2013).

MİKRO REKABETÇİLİKTE YENİ YAKLAŞIMLAR Hastanelerde Oluşan Etik İklimin Kalite ve Akreditasyon Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 1, 221 - 241, 01.03.2013

Öz

Öncelikle makro planda politika koyucular olmak üzere; stratejik, taktik ve operasyonel kademede bulunan her bir çalışan için olduğu kadar tüm paydaşlar için de etik farkındalığının oluşturulması rekabetçilik ve sosyal sorumluluk açısından çok büyük bir öneme sahiptir. Yapılan bu çalışma ile hastanelerde oluşabilecek etik sorunlar ile JCI tarafından belirlenen ve denetlenen kalite standartları arasında nasıl bir ilişki olduğu incelenmiştir. Bu sayede kaliteli bir sağlık hizmetine ulaşmayı hedefleyen her bir sağlık isletmesi için etik değerler konusunda bir farkındalık oluşturabilmek amaçlanmıştır. Ayrıca, kalite, akreditasyon, hasta güvenliği ve etik gibi birbiri içerisine geçmiş ve aslında birbirinden ayrılmaz bir bütün olmuş tüm bu kavramlara değinilecek ve bu kavramların sistem yaklaşımı içerisinde her birinin gelişiminin diğer faktörleri ne şekilde etkileyeceği hususu ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • AKALIN, H, Sağlık Hizmetlerinde Kalite mi? Sürekli Kalite İyileştirme Kavramı mı?, Hastane Tıp Teknolojisi Dergisi, (4), 3, 2000, ss: 2-33.
  • AKGÜN, S, Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Başkent Üniversitesi örneği, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 44, 2005, ss: 527.
  • AKYURT, N, Hastanelerde Akreditasyon Standartları, 1.Basım, 2008, İstanbul.
  • AYDIN, E, Tıp Etiğine Giriş, 1. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık 2001.
  • ÇOBANOĞLU, N, Tıp Alanında Bilimsel Tıp ve Yayın Etiği, Tıbbi Hukuk,Tıbbi Etik ve Tıp Felsefesi Sempozyumu, 2006, Çorlu.
  • DALLI, M, Türkiye’de Hasta Hekim İlişkilerinde Etik Sorunları, Dokuz Eylül Üniv. Sos.Bil.Enstitüsü Doktora Tezi, 2000, İzmir.
  • HATCHER, T, Environmental Ethics as an Alternative for Evaluation Theory in for Profit Business Context”, Evalution And Program Planning, (27), 2004, ss: 357- 363.
  • http://tr.jointcommissioninternational.org/entr/Accreditation-Update-2011-JCI- Hospital-Standards-Coming-in-July-2010/. (Erişim: 22.01.2013).
  • İZMEN, B, Teknoloji ve Hasta Güvenliği, Sağlık Hizmetlerinde, Kalite, Akreditasyon ve Hasta Güvenliği Dergisi, (3), 2009, ss: 54-56.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, Second Edition, 2003a, USA.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, Third Edition, 2007b, USA.
  • JCI. Uluslararası Birleşik Komisyon Hastaneler için Akreditasyon Standartları, 4th Edition, 2010, USA.
  • KELEŞ, R. ve Ertan, B, Çevre Hukukuna Giriş, Ankara: İmge Yayınları, 2002.
  • OĞUZ, Y, Felsefi Yaklaşımların Işığında Klinik Etiğe Giriş, Klinik Etik, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2001.
  • Orhan, F, Sağlık Hizmetlerinde Etik Boyut:Hastanelerde Çalışan Personelin Etiksel Sorunlara Yaklaşımlarının Belirlenmesine Yönelik Alan Çalışması, G.Ü.Sos.Bil.Enst. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2007, Ankara.
  • ORHAN, F, Hasta Güvenliği Kriterleri Bağlamında Oluşan Etik İklimin Kurumsal Kültüre Etkisi, Kalite, Akreditasyon ve Hasta Güvenliği Dergisi, 4, 2009, ss. 36-39.
  • ÖZDİL, N, JCI Akreditasyonu Olan Özel Hastanelerde Personel Temini ve Uygulaması, M.Ü. Uluslararası Kalite Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2010, İstanbul.
  • PENCE, E., G, Medical Ethics, USA: McGraw-Hill Companies, 2004.
  • ŞAHİN, T, Özel Hastanelerde Karşılaşılan Etik Problemlerin İrdelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, G.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005, Ankara.
  • THIROUX, J, P, Ethics, Theory and practice, 2nd edn. California: Glencoe Publishing, 1980, Encino.
  • TÜRE, E, Süreç Yönetimine Giriş, TÜSSİDE Eğitimci Notları, TÜSSİDE, 2004.
  • UĞURLUOĞLU, Ö. ve Çelik, Y, Sağlık Sistemleri Performans Ölçümü, Önemi Ve Dünya Sağlık Örgütü Yaklaşımı, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(1), 2005, ss: 4-26.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2000). http://www.who.int/whr/2000/en/. (22.01.2013).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Yrd.doç.dr.muaz Güngören Bu kişi benim

Fatih Orhan Bu kişi benim

Yrd.Doç.Dr.Nurullah Kurutkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güngören, .Y., Orhan, F., & Kurutkan, Y. (2013). MİKRO REKABETÇİLİKTE YENİ YAKLAŞIMLAR Hastanelerde Oluşan Etik İklimin Kalite ve Akreditasyon Açısından Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 221-241.