Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SIRÇA KÖŞKÜNDE Mİ, LABORATUVARINDA MI, ARAMIZDA MI; NEREDE BU BİLİM İNSANLARI? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM ve BİLİM İNSANI ALGISI BİR PAZARLAMA SORUNU MUDUR?

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 3, 785 - 806, 30.07.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin bilim ve bilim insanı algıları ile zihinlerindeki bilim insanı imajını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Araştırma Yöntemleri dersinde 71 öğrenciye yapılandırılmış mülakat yapılmış ve genel olarak bilim ve bilim insanına ilişkin algıları sorulmuş ve zihinlerindeki bilim insanını resmetmeleri istenmiştir. Mülakatlarla toplanan verilerden geliştirilen ölçekle bir devlet üniversitesinin İİBF öğrencilerinden kolayda örnekleme ile belirlenen 700 öğrenciye yüz yüze anket uygulanmış, değerlendirmeye uygun olan 687 anket SPSS 18 paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilere tanımlayıcı istatistikleri belirlemeye yönelik analizler, faktör analizi, bağımsız iki örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Sonuçlar İİBF öğrencilerinin zihinlerindeki bilim insanı imajının bir fen ya da doğa bilimci olduğunu, kendi çalışma alanlarını bilim olarak tanımlamadıklarını ve bilim ve bilim insanına ilişkin algılarının bölümleri itibariyle farklılaşmadığını ortaya koymaktadır. Bulgular sosyal bilimcinin doğru tutundurulması ve yeniden konumlandırılması gerekliliğine işaret etmektedir.

Kaynakça

  • AMBUSAIDI, A., AL-MUQEEMI, F., & AL-SALMI, M. (2015). “Investigation into Omani Secondary School Students' Perceptions of Scientists and Their Work”, International Journal of Instruction, 8(1): 173-188.
  • ATAY, O. (2004). Bir Bilim Adamının Romanı, İletişim, İstanbul.
  • AYVACI, H. S., ATİK, A., & ÜREY, M. (2016). “Okul Öncesi Çocuklarının Bilim İnsani Kavramına Yönelik Algıları”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3): 669-689.
  • BAYRI, N., KÖKSAL, M. S., & ERTEKİN, P. (2016). “Investigating Gifted Middle School Students' Images about Scientists: A Cultural Similarity Perspective”, Science Education International, 27(1): 136-150.
  • CARLI, L. L., ALAWA, L., LEE, Y., ZHAO, B., & KIM, E. (2016). “Stereotypes About Gender and Science: Women≠ Scientists”, Psychology of Women Quarterly, 40(2): 244-260.
  • ÇETİNKAYA, E., TURGUT, H., & DURU, M. K. (2015). “Bilim, Sözde- Bilim Ayrımı Bağlamının Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Algılarına Etkisi: İridoloji Vakası”, Eğitim ve Bilim, 40(181): 1-18.
  • DEWITT, J., ARCHER, L., & OSBORNE, J. (2013). “Nerdy, Brainy and Normal: Children’s and Parents’ Constructions of Those Who are Highly Engaged with Science”, Research in Science Education, 43(4): 1455-1476.
  • ESGİN, A. ve ARSLAN, F. (2011). “Türkiye’de Sosyal Bilim Algısının Negatifliği ve Üniversitenin Misyonu Üzerine”, Yeni Yönelişler ve Sorunlar
  • FARLAND‐SMITH, D. (2009a). “Exploring Middle School Girls’ Science Identities: Examining Attitudes and Perceptions of Scientists when Working “Side‐by‐Side” with Scientists”, School Science and Mathematics, 109(7): 415-427.
  • FARLAND-SMITH, D. (2009). “How Does Culture Shape Students’ Perceptions of Scientists? Cross- National Comparative Study of American and Chinese Elementary Students”, Journal of Elementary Science Education, 21(4): 23-42.
  • FINSON, K. D., PEDERSEN, J., & THOMAS, J. (2006). “Comparing Science Teaching Styles to Students' Perceptions of Scientists”. School Science and Mathematics, 106(1): 8- 15.
  • HOUSEAL, A. K., ABD‐EL‐ KHALICK, F., & DESTEFANO, L. (2014). “Impact of a Student–Teacher– Scientist Partnership on Students' and Teachers' Content Knowledge, Attitudes toward Science, and Pedagogical Practices”, Journal of Research in Science Teaching, 51(1): 84-115. KAZEMPOUR, M., AMIRSHOKOOHI, A., & HARWOOD, W. (2012). “Exploring Students' Perceptions of Science and Inquiry in a Reform-Based Undergraduate Biology Course”, Journal of College Science Teaching, 42(2): 38-43.
  • LOSH, S. C. (2010). “Stereotypes about Scientists over Time among US Adults: 1983 and 2001”, Public Understanding of Science, 19(3): 372- 382.
  • MIHLADIZ, G. ve DURAN, M. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20): 100-121.
  • MUŞLU, G. ve MACAROĞLU AKGÜL, E. (2006). “Elementary School Students’ Perceptions of Science and Scientific Processes: A Qualitative Study”, Educational Sciences: Theory & Practice, 6(1): 225-229.
  • NAKİP, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • PRPIĆ, K. (2011). “Science, The Public, and Social Elites: How The General Public, Scientists, Top Politicians and Managers Perceive Science”, Public Understanding of Science, 20(6): 733-750.
  • SARUHAN, Ş. C. ve ÖZDEMİRCİ, A. (2013). Bilim, Felsefe ve Metodoloji, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • SIMIS, M. J., YEO, S. K., ROSE, K. M., BROSSARD, D., SCHEUFELE, D. A., XENOS, M. A., & POPE, B. K. (2015). “New Media Audiences’ Perceptions of Male and Female Scientists in Two Sci-Fi Movies”, Bulletin of Science, Technology & Society, 35(3-4): 93- 103. ŞENEL, T. ve ASLAN, O. (2014). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları”, Mersin University Journal of the Faculty of Education, 10(2): 76-95.
  • TAYLOR, A. R., JONES, M. G., BROADWELL, B., & OPPEWAL, T. (2008). “Creativity, Inquiry, or Accountability? Scientists' and Teachers' Perceptions of Science Education”, Science Education, 92(6): 1058-1075.
  • TURGUT, H. (2010). “Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Bilimsel, Sözde-Bilimsel Ayrımına Yönelik Algıları”, Eğitim ve Bilim, 34(154): 50-68.
  • TURGUT, H., EŞ, H., BOZKURT ALTAN, E., & ÖZTÜRK GEREN, N. (2016). “Pre-service Pre-school Teachers’ Perceptions of Science and Pseudo-Science”, International Online Journal of Educational Sciences, 8(1): 150-169.
  • TÜRKMEN, H. (2008). “Turkish Primary Students’ Perceptions about Scientist and what Factors Affecting the Image of the Scientists”, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1): 55-61.
  • ÜREY, M., KARAÇÖP, A., GÖKSU, V., & ÇOLAK, K. (2017). “Fen ve Sosyal Bilimler Kökenli Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Algıları”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1): 205-226.

IN HER/HIS GLASS KIOSK, IN HER/HIS LABORATORY, WITH US; WHERE ARE THESE SCIENTISTS? ARE UNIVERSITY STUDENTS’ SCIENCE AND SCIENTIST PERCEPTIONS A MARKETING PROBLEM?

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 3, 785 - 806, 30.07.2017

Öz

The purpose of this study is to identify Faculty of Economics and Administrative Sciences students’ science and scientist perceptions and the image of scientist in their mind. Firstly a structured interview about science and scientist perception and the scientist image was prepared and applied to 71 students that attended Research Methods course. The data was used to improve a questionnaire. It was applied to 700 students that was selected by convenience sampling from a state university’s Faculty of Economics and Administrative Sciences students. The data collected from 687 appraisable questionnaires analysed by SPSS. Descriptive statistics, factor analysis, independent samples t-test and One-Way-ANOVA were used. The results show that the image in students’ minds is a natural and applied scientist. They do not think their field as a science and this aspect do not differ with department. The results sign that social scientist must be promoted correctly and repositioned by social scientists.

Kaynakça

  • AMBUSAIDI, A., AL-MUQEEMI, F., & AL-SALMI, M. (2015). “Investigation into Omani Secondary School Students' Perceptions of Scientists and Their Work”, International Journal of Instruction, 8(1): 173-188.
  • ATAY, O. (2004). Bir Bilim Adamının Romanı, İletişim, İstanbul.
  • AYVACI, H. S., ATİK, A., & ÜREY, M. (2016). “Okul Öncesi Çocuklarının Bilim İnsani Kavramına Yönelik Algıları”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3): 669-689.
  • BAYRI, N., KÖKSAL, M. S., & ERTEKİN, P. (2016). “Investigating Gifted Middle School Students' Images about Scientists: A Cultural Similarity Perspective”, Science Education International, 27(1): 136-150.
  • CARLI, L. L., ALAWA, L., LEE, Y., ZHAO, B., & KIM, E. (2016). “Stereotypes About Gender and Science: Women≠ Scientists”, Psychology of Women Quarterly, 40(2): 244-260.
  • ÇETİNKAYA, E., TURGUT, H., & DURU, M. K. (2015). “Bilim, Sözde- Bilim Ayrımı Bağlamının Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Algılarına Etkisi: İridoloji Vakası”, Eğitim ve Bilim, 40(181): 1-18.
  • DEWITT, J., ARCHER, L., & OSBORNE, J. (2013). “Nerdy, Brainy and Normal: Children’s and Parents’ Constructions of Those Who are Highly Engaged with Science”, Research in Science Education, 43(4): 1455-1476.
  • ESGİN, A. ve ARSLAN, F. (2011). “Türkiye’de Sosyal Bilim Algısının Negatifliği ve Üniversitenin Misyonu Üzerine”, Yeni Yönelişler ve Sorunlar
  • FARLAND‐SMITH, D. (2009a). “Exploring Middle School Girls’ Science Identities: Examining Attitudes and Perceptions of Scientists when Working “Side‐by‐Side” with Scientists”, School Science and Mathematics, 109(7): 415-427.
  • FARLAND-SMITH, D. (2009). “How Does Culture Shape Students’ Perceptions of Scientists? Cross- National Comparative Study of American and Chinese Elementary Students”, Journal of Elementary Science Education, 21(4): 23-42.
  • FINSON, K. D., PEDERSEN, J., & THOMAS, J. (2006). “Comparing Science Teaching Styles to Students' Perceptions of Scientists”. School Science and Mathematics, 106(1): 8- 15.
  • HOUSEAL, A. K., ABD‐EL‐ KHALICK, F., & DESTEFANO, L. (2014). “Impact of a Student–Teacher– Scientist Partnership on Students' and Teachers' Content Knowledge, Attitudes toward Science, and Pedagogical Practices”, Journal of Research in Science Teaching, 51(1): 84-115. KAZEMPOUR, M., AMIRSHOKOOHI, A., & HARWOOD, W. (2012). “Exploring Students' Perceptions of Science and Inquiry in a Reform-Based Undergraduate Biology Course”, Journal of College Science Teaching, 42(2): 38-43.
  • LOSH, S. C. (2010). “Stereotypes about Scientists over Time among US Adults: 1983 and 2001”, Public Understanding of Science, 19(3): 372- 382.
  • MIHLADIZ, G. ve DURAN, M. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20): 100-121.
  • MUŞLU, G. ve MACAROĞLU AKGÜL, E. (2006). “Elementary School Students’ Perceptions of Science and Scientific Processes: A Qualitative Study”, Educational Sciences: Theory & Practice, 6(1): 225-229.
  • NAKİP, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • PRPIĆ, K. (2011). “Science, The Public, and Social Elites: How The General Public, Scientists, Top Politicians and Managers Perceive Science”, Public Understanding of Science, 20(6): 733-750.
  • SARUHAN, Ş. C. ve ÖZDEMİRCİ, A. (2013). Bilim, Felsefe ve Metodoloji, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • SIMIS, M. J., YEO, S. K., ROSE, K. M., BROSSARD, D., SCHEUFELE, D. A., XENOS, M. A., & POPE, B. K. (2015). “New Media Audiences’ Perceptions of Male and Female Scientists in Two Sci-Fi Movies”, Bulletin of Science, Technology & Society, 35(3-4): 93- 103. ŞENEL, T. ve ASLAN, O. (2014). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları”, Mersin University Journal of the Faculty of Education, 10(2): 76-95.
  • TAYLOR, A. R., JONES, M. G., BROADWELL, B., & OPPEWAL, T. (2008). “Creativity, Inquiry, or Accountability? Scientists' and Teachers' Perceptions of Science Education”, Science Education, 92(6): 1058-1075.
  • TURGUT, H. (2010). “Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Bilimsel, Sözde-Bilimsel Ayrımına Yönelik Algıları”, Eğitim ve Bilim, 34(154): 50-68.
  • TURGUT, H., EŞ, H., BOZKURT ALTAN, E., & ÖZTÜRK GEREN, N. (2016). “Pre-service Pre-school Teachers’ Perceptions of Science and Pseudo-Science”, International Online Journal of Educational Sciences, 8(1): 150-169.
  • TÜRKMEN, H. (2008). “Turkish Primary Students’ Perceptions about Scientist and what Factors Affecting the Image of the Scientists”, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1): 55-61.
  • ÜREY, M., KARAÇÖP, A., GÖKSU, V., & ÇOLAK, K. (2017). “Fen ve Sosyal Bilimler Kökenli Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Algıları”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1): 205-226.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Boyraz

Tuğba Kılıçer

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Boyraz, E., & Kılıçer, T. (2017). SIRÇA KÖŞKÜNDE Mİ, LABORATUVARINDA MI, ARAMIZDA MI; NEREDE BU BİLİM İNSANLARI? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM ve BİLİM İNSANI ALGISI BİR PAZARLAMA SORUNU MUDUR?. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 785-806.