Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİ ALMAKTA OLAN ÖĞRENCİLERİN MOTİVASYONLARI VE MUHASEBE BÖLÜMÜNÜ TERCİHLERİNİN İRDELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 4, 1223 - 1233, 30.10.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı ön lisans ve lisans düzeyinde muhasebe eğitimi almakta olan öğrencilerin muhasebe bölümüne yönelik motivasyonlarını irdeleyerek, muhasebe bölümü tercihinde etkili olan faktörlerin motivasyonları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Süleyman Demirel Üniversitesi Muhasebe eğitimi alan öğrenciler üzerinde yapılan araştırmanın verilerinin elde edilmesinde anket tekniğinden yararlanılmıştır. Değerlendirmeye alınan toplam 960 anketin analiz sonuçlarına göre; öğrencilerin muhasebe bölümü tercihlerinde muhasebe mesleğinin cazibesi, meslek lisesi ve bilinç dışı olmak üzere 3 faktörün etki ettiği ve muhasebe mesleğinin cazibesi boyutunun öğrenci motivasyonu üzerinde güçlü bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan öğrencilerin motivasyonlarının cinsiyete ve öğretim türüne göre farklılaşmadığı, mezun oldukları lise, öğrenim gördükleri okul türü ve muhasebe bölümünü isteyerek tercih edip etmedikleri değişkenlerine göre farklılaştığı ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • ALBEZ, A. ve Bilici, N. (2012). “Meslek Yüksekokulu Muhasebe Öğrencilerinin Mesleğe Bakış Açıları: Atatürk Üniversitesinde Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi SBE Dergisi, 16(3): 383-398.
  • ATMACA, M. ve Çoşgun, N. (2014). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi”, İİBF Dergisi, 4(1):167-184.
  • BOLAY, S.H. (2011). “Çağdaş Üniversitelerde Neler Önem Kazanmaktadır”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt1, Sayı 3:106.
  • ÇOŞKUN N. (2013). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇAKIR, N., Canbaz, S. ve Gümüş, S. (2014). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO örneği, Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, Yaz Dönemi, 2(1): 78-94.
  • ÇELİKKAYA, H. (2006). “Eğitim Bilimlerine Giriş” , Alfa, 3. Basım, Eylül, İstanbul.
  • EREŞ, F. (2007). “Eğitim Bilimine Giriş”, Maya Akademi, Ankara.
  • ILGAZ, Y. (1997). ”Muhasebe Eğitimi Kalitesinin Meslek İmajına Etkisi”, SPK, Yayın:68, Ankara.
  • KANDEMİR, T., Kardeş, Z. ve Baykut, E. (2016). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2): 133-151.
  • KEENAN, K. (1996). “Yöneticinin Kılavuzu Motivasyon”, Remzi Kitabevi, Eylül, İstanbul.
  • KIZIL, C. ve Gencer, K. (2016) “Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesinde Bir Uygulama”, Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi: 67-110
  • ŞENGEL, S. (1999). “Almanya’da Muhasebe Eğitimi Baden-Württemberg Eyaleti Stuttgart-Hohenheim Üniversitesi Uygulaması”, Anadolu Üniversitesi SBE, Eskişehir.
  • SIMPSON, W. (2001). “Yöneticiye Notlar Dizisi”, Ankara.
  • TOROSLU, M.V. (2012). “Muhasebe teorisi”, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • YILDIRIM, O. ve Dalgeç, A. (1993). “Türkiye XIII Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Küreselleşme ve Muhasebe Eğitimi”, 20-22 Mayıs 1993, Çeşme İzmir.
  • YÜREKLİ, E. (2017). “Pamukkale Üniversitesi Honaz Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine ve Mesleğe Bakış Açılarının Araştırılması”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Mart,19(1):319-339.
  • ZAIF, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9/1: 115-136.
  • ZEYTİNOĞLU, E. (2012). “Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Motivasyonu ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.

MOTIVATION OF ACCOUNTING STUDENTS AND EXAMINATION OF THEIR PREFERENCE OVER ACCOUNTING DEPARTMENT

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 4, 1223 - 1233, 30.10.2017

Öz

The purpose of this study is to determine the motivations of the students who are studying accounting at undergraduate and graduate level by examining their motivations towards the accounting department and to assess effects of the factors that have influence over department choice on student motivation. Survey technique was used in obtaining the data of the research done on the students who are in accounting education at Süleyman Demirel University. According to the results of the analysis of 960 surveys taken into consideration, it was determined that 3 factors affect the students choice of the profession -the attractiveness of the accounting profession, occupational high school and unconscious choice- and that the attractiveness dimension of the accounting profession was a strong influence on the student motivation in the preferences of the students in the accounting department. On the other hand, it has been revealed that the motivations of the students do not differ according to the type of sex and education, they differ according to the variables, such as high school, graduated school type and students own preference over accounting department.

Kaynakça

  • ALBEZ, A. ve Bilici, N. (2012). “Meslek Yüksekokulu Muhasebe Öğrencilerinin Mesleğe Bakış Açıları: Atatürk Üniversitesinde Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi SBE Dergisi, 16(3): 383-398.
  • ATMACA, M. ve Çoşgun, N. (2014). “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi”, İİBF Dergisi, 4(1):167-184.
  • BOLAY, S.H. (2011). “Çağdaş Üniversitelerde Neler Önem Kazanmaktadır”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt1, Sayı 3:106.
  • ÇOŞKUN N. (2013). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇAKIR, N., Canbaz, S. ve Gümüş, S. (2014). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO örneği, Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, Yaz Dönemi, 2(1): 78-94.
  • ÇELİKKAYA, H. (2006). “Eğitim Bilimlerine Giriş” , Alfa, 3. Basım, Eylül, İstanbul.
  • EREŞ, F. (2007). “Eğitim Bilimine Giriş”, Maya Akademi, Ankara.
  • ILGAZ, Y. (1997). ”Muhasebe Eğitimi Kalitesinin Meslek İmajına Etkisi”, SPK, Yayın:68, Ankara.
  • KANDEMİR, T., Kardeş, Z. ve Baykut, E. (2016). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2): 133-151.
  • KEENAN, K. (1996). “Yöneticinin Kılavuzu Motivasyon”, Remzi Kitabevi, Eylül, İstanbul.
  • KIZIL, C. ve Gencer, K. (2016) “Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesinde Bir Uygulama”, Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi: 67-110
  • ŞENGEL, S. (1999). “Almanya’da Muhasebe Eğitimi Baden-Württemberg Eyaleti Stuttgart-Hohenheim Üniversitesi Uygulaması”, Anadolu Üniversitesi SBE, Eskişehir.
  • SIMPSON, W. (2001). “Yöneticiye Notlar Dizisi”, Ankara.
  • TOROSLU, M.V. (2012). “Muhasebe teorisi”, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • YILDIRIM, O. ve Dalgeç, A. (1993). “Türkiye XIII Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Küreselleşme ve Muhasebe Eğitimi”, 20-22 Mayıs 1993, Çeşme İzmir.
  • YÜREKLİ, E. (2017). “Pamukkale Üniversitesi Honaz Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine ve Mesleğe Bakış Açılarının Araştırılması”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Mart,19(1):319-339.
  • ZAIF, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9/1: 115-136.
  • ZEYTİNOĞLU, E. (2012). “Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Motivasyonu ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Çarıkçı 0000-0001-8709-9071

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çarıkçı, O. (2017). MUHASEBE EĞİTİMİ ALMAKTA OLAN ÖĞRENCİLERİN MOTİVASYONLARI VE MUHASEBE BÖLÜMÜNÜ TERCİHLERİNİN İRDELENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 1223-1233.