It is possible to catagorize the vision and mission statements of the banks as private and public sector banking, domestic or foreign capital banking or non-interest banking. In this study, it was investigated whether there is a difference in terms of vision and mission between private and public, domestic and foreign capital banking and participation banking types and it is aimed to elaborate the differences. In the study vision and mission statements of the banks which have been activating in Turkey was analysed and content analyse was used to catagorize the statements. Additionally in the study vision and mission statements on activating in Turkey international banks’ and foreign equity groups’ main web pages were considered for comparison. As a result of the research, the concepts of sectoral leadership, social responsibility and productivity in public banks' vision and mission statements draw attention. Similar to public banks, participation banks seem to use the concept of social responsibility in their vision and mission statement. It is seen that private banks with domestic capital are focused on more customer satisfaction from public banks by giving priority to the concept of quality service. Especially in principle, participation banks emphasize in terms of vision and mission a kind of different banking system, the emphasis is placed on interest-free banking.
Bankaların vizyon ve misyonlarını özel ve kamu , yerli ve yabancı sermayeli bankacılık ve katılım bankacılığı olarak değerlendirmek mümkündür. Bu çalışmada, özel ve kamu, yerli ve yabancı sermayeli bankacılık ve katılım bankacılığı türleri arasında vizyon ve misyon yönünden fark olup olmadığı irdelenmiş ve farklılıkların detaylandırılması amaçlanmıştır. Çalışmamızda bankaların vizyon ve misyonlarını değerlendirmede içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırmada Türkiye’de faaliyet gösteren bankaların vizyon ve misyon ifadeleri irdelenmiştir. Ayrıca çalışmamızda ülkemizde faaliyet gösteren uluslararası bankaların ve Türkiye’de iştiraki bulunan yabancı grupların web ana sayfalarındaki vizyon ve misyon ifadeleri de karşılaştırma yapabilmek amacıyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda kamu bankalarının vizyon ve misyon ifadelerinde sektörel liderlik, sosyal sorumluluk ve verimlilik kavramları dikkat çekmektedir. Kamu bankaları ile benzer şekilde katılım bankalarının da sosyal sorumluluk kavramını vizyon ve misyon ifadelerinde kullandıkları görülmektedir. Yerli sermayeli özel bankaların kaliteli hizmet kavramını ön plana çıkararak kamu bankalarından daha fazla müşteri memnuniyetine odaklandıkları görülmektedir. Katılım bankalarında vizyon ve misyon ifadelerinde özellikle ilke ve prensip yönünden faizsiz bankacılığa vurgu yapıldığı ve saygınlık ifadesinin ön plana çıktığı izlenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 3 |