Inclusions of regional development policies in Turkey’s accession process to the European Union have led it to leave the regional models, policies and tool it had been implementing for about forty years and enter a new process of structuring. The main tools of this structuring are new local units that are called Development Agencies. Development agencies act as a regional policy tool that is implemented for reduction of developmental differences among regions and achievement of local development. Development agencies need a solid and effective accounting information system in order to be able to control the resources used and systematically monitor the results of practices. The accounting information system of a development agency serves in preparation of budgets, determination of budget content, approval of budget, collection of revenue, organization of expenditures and management of assets related to these. The purpose of this study is to investigate the accounting system of development agencies. In this context, the accounting system of development agencies was theoretically described, and examples of accounting records of development agencies were provided.
Development Agencies Accounting System Accounting System in Development Agengies
Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne katılım sürecine bölgesel gelişme politikalarının da dâhil edilmesi, yaklaşık kırk yıldır uygulamakta olduğumuz bölgesel gelişme model, politika ve araçlarını bir yana bırakarak yeniden bir yapılanma süreci içine girmemize sebep olmuştur. Bu yeni yapılanmanın temel aracı ise Kalkınma Ajansları olarak adlandırılan yeni yerel birimler olmaktadır. Kalkınma ajansları, bölgeler arası gelişmişlik farklılıklarının azaltılması ve yerel kalkınmanın sağlanması yönünde uygulanan bir bölgesel politika aracıdır. Kalkınma ajansları kullanılan kaynakları kontrol edebilmesi, uygulama sonuçlarının sistematik olarak izlenebilmesi için sağlam ve etkin bir muhasebe bilgi sistemine sahip olması gerekmektedir. Kalkınma ajanslarının muhasebe bilgi sistemi; bütçelerinin hazırlanması, bütçe içeriğinin belirlenmesi, bütçenin kabulü, gelirlerin tahsili, giderlerin yapılması, bunlara ait varlıkların yönetiminin yapılmasını sağlar. Bu çalışmanın amacı kalkınma ajanslarının muhasebe düzenini incelemektir. Bu kapsamda çalışmada öncelikle kalkınma ajanslarının muhasebe düzeni teorik olarak açıklanmış daha sonra da kalkınma ajanslarının muhasebe kayıtlarına yer verilmiştir.
Kalkınma Ajansları Muhasebe Düzeni Kalkınma Ajanslarında Muhasebe Düzeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 3 |