Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRANSPORT POLICIES OF THE EUROPEAN UNION AND TURKEY WITHIN THE FRAMEWORK OF INTERNATIONAL TRANSPORT POLICIES

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 3, 513 - 524, 30.07.2019

Öz

With today's globalization of production and commerce, transport politics emerges as a fundamental element of ensuring economic growth and increasing competitiveness. The global welfare-enhancing effects of the international division of labor have prompted governments to pursue international co-operation and policies that facilitate international mobility. While the transport policies are examined in general terms, the status of the different transport systems in the form of road, rail, sea and air must also be analyzed. The effectiveness and efficiency of the EU transport policy, which plays an important role for the economic and political integration of the Member States, is one of the main factors for the enormous growth in commodity trade in Europe. In foreign trade, the EU’s fifth largest trade partner is Turkey and Turkey has its largest trade with the EU. In this study, the steps taken in the Transport Policy in Turkey in recent years will be reviewed in the context of international transport policies and the EU’s Turkey Progress Reports.

Kaynakça

  • AVRUPA KOMİSYONU (2019). Komisyon Çalışma Dokümanı: 2019 Türkiye Raporu, Brüksel.
  • EUROPEAN COMMISSION (2011a). Transport 2050: The major challanges, the key measures, Brussels.
  • EUROPEAN COMMISSION (2011b). Transport 2050: Commission outlines ambitious plan to increase mobility and reduce emissions, Brussels.
  • EUROPEAN COMMISSION (2016). Commission Staff Working Document: The implementation of the 2011 White Paper on Transport "Roadmap to a Single European Transport Area – towards a competitive and resource-efficient transport system" five years after its publication: achievements and challenges, Brussels.
  • EUROSTAT (2019). “Extra EU Trade since 2000 by mode of transport”, http://ec.europa.eu/eurostat/web/international-trade-in-goods/data/database, 06.05.2019.
  • FICHERT, F ve GRANDJOT, H. H. (2016). "Akteure, Ziele und Instrumente in der Verkehrspolitik". O. Schwedes, W. Canzler, A. Knie (ed.). Handbuch Verkehrspolitik, 2.Auflage, Springer, Wiesbaden, ss. 137-163.
  • MANKIW, N. G. (2018). Principles of Economics. 8.edition, Cengage Learning, Boston.
  • MURPHY, P. R. ve KNEMEYER A. M. (2018). Contemporary Logistics, 12.edition, Pearson, London.
  • OECD (2017). International Transport Forum: International Transport Outlook.
  • PERREAULT W. D., JOSEPH P. C., MCCARTHY E. J. (2015). ''Benefits and Limitations of Different Transport Modes'', Essentials of Marketing, 14.edition, McGraw-Hill, New York.
  • SAATÇİOĞLU, C. (2016). Ulaştırma Ekonomisi, Sümer Kitabevi, İstanbul.
  • ŚLUSARCZYK, B. (2010). Transport Importance In Global Trade, Advanced Logistic Systems, Vol:4, ss. 186-192.
  • T.C. DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ BAŞKANLIĞI (2018). İlerleme Raporları, https://www.ab.gov.tr/ilerleme-raporlari_46224.html, 05.06.2019.
  • T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ VE DIŞ İLİŞKİLER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2019). ''Ulaştırma Sektöründe Eenerji Verimliliği: Hedefler, Engeller ve Fırsatlar'', http://evf.gov.tr/content/files/Konusmaci_Sunumlari/turk-konusmacilar/Hayrettin-Beyhan-Ulasim-Enerji-Vermliligi-2019.pdf, 02.06.2019.
  • T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI (2017). Stratejik Plan 2017-2021.
  • TÜİK (2019). ''Dış Ticaret İstatistikleri'', http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046, 27.04.2019.
  • ŻAK, J. (2018). "The Methodology of Multiple Criteria Decision Making/Aiding in Transportation", J. Żak, Y. Hadas, R. Rossi (ed.). Advanced Concepts, Methodologies and Technologies for Transportation and Logistics. Volume 572, Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer, Cham, ss. 9-38.

ULUSLARARASI ULAŞTIRMA POLİTİKALARI ÇERÇEVESİNDE AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’NİN ULAŞTIRMA POLİTİKALARI

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 3, 513 - 524, 30.07.2019

Öz

Günümüzde üretim ve ticaretin küreselleşmesiyle birlikte, ulaştırma politikaları ekonomik büyümenin sağlanması ve rekabetçiliğin artırılmasının temel unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Uluslararası iş bölümünün küresel refahı artırıcı etkilerinin olması, devletleri uluslararası iş birliği yapmaya ve uluslararası hareketliliği kolaylaştırıcı politikalar izlemeye sevk etmektedir. Ulaştırma politikaları genel çerçevesiyle incelenirken, karayolu, demiryolu ve denizyolu ve havayolu şeklindeki farklı ulaştırma sistemlerinin durumu da analiz edilmelidir. Üye devletlerin iktisadi ve siyasi entegrasyonu için önemli bir rol oynayan AB ulaştırma politikasının etkinliği ve verimliliği, Avrupa içinde görülen mal ticaretindeki müthiş büyüme artışının yaşanmasının en temel etkenlerinden biridir. Dış ticarette, AB’nin beşinci en büyük ticari ortağı olan Türkiye, en büyük ticari ortaklığını AB ile yapmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’nin son yıllarda Ulaştırma Politikalarında attığı adımlar uluslararası ulaştırma politikaları ve AB’nin Türkiye İlerleme Raporları bağlamında değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • AVRUPA KOMİSYONU (2019). Komisyon Çalışma Dokümanı: 2019 Türkiye Raporu, Brüksel.
  • EUROPEAN COMMISSION (2011a). Transport 2050: The major challanges, the key measures, Brussels.
  • EUROPEAN COMMISSION (2011b). Transport 2050: Commission outlines ambitious plan to increase mobility and reduce emissions, Brussels.
  • EUROPEAN COMMISSION (2016). Commission Staff Working Document: The implementation of the 2011 White Paper on Transport "Roadmap to a Single European Transport Area – towards a competitive and resource-efficient transport system" five years after its publication: achievements and challenges, Brussels.
  • EUROSTAT (2019). “Extra EU Trade since 2000 by mode of transport”, http://ec.europa.eu/eurostat/web/international-trade-in-goods/data/database, 06.05.2019.
  • FICHERT, F ve GRANDJOT, H. H. (2016). "Akteure, Ziele und Instrumente in der Verkehrspolitik". O. Schwedes, W. Canzler, A. Knie (ed.). Handbuch Verkehrspolitik, 2.Auflage, Springer, Wiesbaden, ss. 137-163.
  • MANKIW, N. G. (2018). Principles of Economics. 8.edition, Cengage Learning, Boston.
  • MURPHY, P. R. ve KNEMEYER A. M. (2018). Contemporary Logistics, 12.edition, Pearson, London.
  • OECD (2017). International Transport Forum: International Transport Outlook.
  • PERREAULT W. D., JOSEPH P. C., MCCARTHY E. J. (2015). ''Benefits and Limitations of Different Transport Modes'', Essentials of Marketing, 14.edition, McGraw-Hill, New York.
  • SAATÇİOĞLU, C. (2016). Ulaştırma Ekonomisi, Sümer Kitabevi, İstanbul.
  • ŚLUSARCZYK, B. (2010). Transport Importance In Global Trade, Advanced Logistic Systems, Vol:4, ss. 186-192.
  • T.C. DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ BAŞKANLIĞI (2018). İlerleme Raporları, https://www.ab.gov.tr/ilerleme-raporlari_46224.html, 05.06.2019.
  • T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ VE DIŞ İLİŞKİLER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2019). ''Ulaştırma Sektöründe Eenerji Verimliliği: Hedefler, Engeller ve Fırsatlar'', http://evf.gov.tr/content/files/Konusmaci_Sunumlari/turk-konusmacilar/Hayrettin-Beyhan-Ulasim-Enerji-Vermliligi-2019.pdf, 02.06.2019.
  • T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI (2017). Stratejik Plan 2017-2021.
  • TÜİK (2019). ''Dış Ticaret İstatistikleri'', http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046, 27.04.2019.
  • ŻAK, J. (2018). "The Methodology of Multiple Criteria Decision Making/Aiding in Transportation", J. Żak, Y. Hadas, R. Rossi (ed.). Advanced Concepts, Methodologies and Technologies for Transportation and Logistics. Volume 572, Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer, Cham, ss. 9-38.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Saatçioğlu Bu kişi benim 0000-0002-0247-8070

Kaan Çelikok Bu kişi benim 0000-0002-1124-9755

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Saatçioğlu, C., & Çelikok, K. (2019). ULUSLARARASI ULAŞTIRMA POLİTİKALARI ÇERÇEVESİNDE AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’NİN ULAŞTIRMA POLİTİKALARI. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(3), 513-524.