The aim of this study is to determine the authentic leadership perceptions of the managers and employees of the hotel enterprises. The interaction between the managers and the customers in the service enterprises is intense and to reveal the effects of the authentic leadership behaviors on the happiness of the employees in this sector. Research data were collected by using questionnaire technique. Authentic leadership perception scale and workplace happiness scale were used in the study. Two scales are used in this study. One of them developed by Walumbwa et al. (2008) and translated into Turkish by Tabak et al. in 2010 was used to measure the authentic leadership perception of the employees, and other was developed by Andres Salas-Vallina ve Joaquin Alegre (2018) used for measuring happiness at work. 234 questionnaires collected from employees working in hotel establishments operating in Ankara, which are assumed to have low labor turnover due to city hotel management, are also assumed to be in constant interaction with employees and managers throughout the year. According to the results of the research, there is a positive relationship between authentic leadership and workplace happiness. Finally, we can say an increase in the level of authentic leadership perception of the employees positively affects the workplace happiness.
Bu çalışmanın amacı, hizmet işletmeleri içerisinde yer alan çalışan yönetici ve müşteri etkileşiminin yoğun olarak yaşandığı otel işletmeleri çalışanlarının, yöneticilerine ilişkin otantik liderlik algılarının belirlenmesi, yöneticilerin göstermiş oldukları otantik liderlik davranışlarının çalışanların işyeri mutluluğu üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma verileri anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Oluşturulan anket içerisinde otantik liderlik algısı ölçeği ve işyeri mutluluğu ölçeği kullanılmıştır. Walumbwa ve arkadaşları tarafından (2008) geliştirilen, Tabak ve arkadaşları tarafından 2010 yılında Türkçe’ye çevrilmiş olan ölçek kullanılarak çalışanların otantik liderlik algısı, Andres Salas-Vallina ve Joaquin Alegre (2018) tarafından geliştirilen ölçek ile çalışanların işyeri mutluluğu ölçülmüştür. Şehir otelciliğinin yapılmasından dolayı igücü devrinin düşük olduğu tahminlenen ayrıca çalışan ve yöneticilerin yıl içerisinde sürekli etkileşim halinde olduğu varsayılan Ankara ilinde faaliyet gösteren otel işletmelerinde çalışanlardan toplanan 234 anket analize dahil edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre otantik liderlik ile işyeri mutluluğu arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, işgörenlerin otantik liderlik algı seviyesindeki artış, işyeri mutluluğunu olumlu etkilemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 4 |