Although the concept of democracy is perceived as the regime of a state, at the same time, it is one of the management forms for all kinds of organizations. Democracy is a concept related to collective decision making in which all the members have equal rights to participate in the process of decision making for the decisions that are affecting an organization. Even though, Organizational Democracy is a concept of modern business management literature and it is generally associated with private sector institutions, this study was carried out in order to investigate how much this management style can be valid for and be applied in the public enterprises. As a result of the research, it has been found out that there are differences between the demographic characteristics of the employees and the perceptions of organizational democracy. What’s more, there is also a link between the sub- dimensions of organizational democracy.
Demokrasi kavramı devletin yönetim biçimi olarak algılansa da aynı zamanda her türlü örgütün yönetim biçimlerinden birsidir. Demokrasi ortak karar almayla ilgili bir kavram olup, bir örgütü etkileyen tüm kararların, o örgütün bütün çalışanları tarafından alınması sürecine katılmak için her bir üyenin eşit haklara sahip olmasıdır, örgütsel demokrasi modern işletme yönetimi literatürüne ait bir kavram olmasına ve genellikle özel sektör kuruluşlarını çağrıştırmasına rağmen kamu kurumlarında bu yönetim biçiminin ne kadar geçerli ya da uygulanabilir olduğunu araştırmak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Araştırma sonucunda çalışanların demografik özellikleriyle örgütsel demokrasi algıları arasında farklılığa rastlanmıştır. Ayrıca örgütsel demokrasinin alt boyutları arasında da ilişkiye rastlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı |