Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AGRICULTURAL PRODUCT MARKETING AND ACCOUNTING FOR AGRICULTURAL TRANSACTIONS

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 2, 185 - 201, 30.04.2020

Öz

The food sector is a sector of strategic importance to mee thuman needs. Today, many countries make significant investments in the food sector in compensating for unexpected situations such as Covid-19 virus and various wars, which negatively affect the whole world economy. Infact, this situation makes it felt its importance as the vital strategy and state policy of many countries. Rapidly growing human population, the proportion of elderly people increased proportionally compared to the number of young people or environmental disasters caused investments in agricultural activities to be valued in many countries began to appear, but also the increasing values of agricultural inputs such as machinery and equipment have taken these activities out of small entrepreneurship activities. The critical and strategic importance of the agricultural sector; It led to the realization of studies in two importantareas of expertise such as production / marketing and agricultural accounting. With this article, examples are given for accounting the transactions for the critical segregation based on the marketing of agricultural products.

Kaynakça

  • 5484 Sayılı Tarım Kanunu.
  • ABDULLAH VE HOSSAİN (2013), A New Cooperative Marketing Strategy for Agricultural Products in Bangladesh, World Review of Business Research,Vol. 3. No. 3. July 2013. Issue. pp. 130 – 144.
  • AKDOĞAN, N., ve SEVİLENGÜL, O., (2007, Kasım-Aralık), "Türkiye Muhasebe Standarlarına Uyum İçin Tek Düzen Hesap Planında Yapılması Gereken Değişiklikler", Mali Çözüm Dergisi, Sayı: 84, s. 29-70.
  • AKTUĞLU, M. A. (1984), İhtisas Muhasebeleri, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • ALAGÖZ S. B. (2007), Yeşil Pazarlama ve Eko Etiketleme, Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Ocak 2007, sayı: 11.
  • ASOGWA B.C., vd., (2012), Marketing of Agricultural Produce Among Rural Farm Households in Nigeria: The Case of Sorghum Marketing in Benue State, International Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 13; July 2012.
  • ERKAN, N. vd., (2008), Gıda Sanayisinde Kullanılan Kalite Güvence Sistemleri, Journal of Fisheries Sciences, (2/1): 88-89 (2008).
  • EMEKSİZ, F. vd., (2019), Türkiye’de Tarımsal Ürünlerin Pazarlama Kanalları ve Araçlarının Değerlendirilmesi, http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/7968ad196a5085f_ek.pdf, (Erişim Tarihi: 17/12/2019).
  • ELEVLİ S., (2018), END304 Kalite Kontrol, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü Ders Notları, Temmuz-2018.
  • FİDAN H., (2018), Tarım Muhasebesinin Tanımı, Önemi ve Amaçları, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2018(4).
  • GÖKGÖZ, A. (2013), Tarımsal Faaliyet Muhasebesi, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa.
  • GVK, Madde 52.
  • İÇÖZ, A., (2015), "TMS 41 Çerçevesinde Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesinde Karşılaşılan Sorunlara Öneriler", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 41, s. 1307-9581.
  • KGK, (2018, Aralık 25), "Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı Taslağı", http://www.kgk.gov.tr/ContentAssingmentDetail/2530/Finansal-Raporlama-Standartlar%C4%B1na-Uygun-Hesap-Plan%C4%B1-Tasla%C4%9F%C4%B1 Erişim Tarihi: 5 Mayıs 2019.
  • KILLI M., Hatunoğlu Z., (2016), Dünyada ve Türkiye’de Tarım Muhasebesi Yazınına Tarihsel Bir Bakış, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2016(3-1).
  • ÖRÜCÜ E., Tavşancı S. (2001), Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Satın alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, Bahar 2001, Sayı:3.
  • ÖZGÜL E. ve Aksulu İ. (2006), Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Gelişmeler, Ege Akademik Bakış Dergisi, 6/1.
  • ÖZULUCAN, A. ve Deran, A. (2008), "41 Nolu Türkiye Muhasebe Standardı, VergiUsul Kanunu ve Tek Düzen Hesap Planı Açısından Küçük ve Büyükbaş Canlı Varlıkların Muhasebeleştirilmesi ve Değerleme İşleminde Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerileri", Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 25, s. 1-22.
  • TAŞTAN, H. (2013). Büyükbaş Canlı Varlık İşletmelerinde Muhasebe Düzeni (Uygulamalı Örnekli, TMS/TFRS - VUK/MSUGT Karşılatırmalı), DetayYayıncılık, Ankara.
  • TOKAY S.H. ve DERAN A. (2011), Tarım Sektöründe ve Tarım Sektörünün Önemli Bir Alt Dalı Olan Meyve Bahçesi İşletmelerinde Muhasebenin Gereği, Belge ve Defter Düzeni, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 4, Sayı:1
  • TUĞAY, O. (2015), Tarımsal Faaliyetlere Yönelik Devlet Teşvikleri ve Muhasebeleştirilmesi, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa.
  • TUNCEZ, H. A. (2011), Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesinin Türkiye Muhasebe Standardı-41 Çerçevesinde İncelenmesi: Bir Tarım İşletmesinde Örnek Uygulama, (Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TMS41, Madde 5, 10, 12, 37.
  • TOSUN, Babür N. (2014), Marka Yönetimi, Beta Basım ve Yayım, İstanbul.
  • SÖNMEZ, F. (2006), Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesi, Altın Nokta Basın Yayın Dağıtım, İzmir.
  • YANIK, S. ve ÖZERHAN, Y. (2010), TMS-TFRS Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı, TÜRMOB Yayınları, Yayın No: 377, Ankara.
  • YILMAZ, E. (2014), "TMS 41 Tarımsal Faaliyetler Standardı Kapsamında Büyükbaş Canlı Varlıkların Değerlemesi ve Muhasebeleştirilmesi", Yönetim ve Ekonomi Araştırma Dergisi, Cilt: 1, Sayı :22, s. 232-248.
  • YÜCEL, M. ve EKMEKSİZ Ü.S., (2008), Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Bir Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.7/26, Güz-2008.
  • YOLAÇ G., (2004), Bütünleşik Pazarlama İletişimi ve Pazarlama, Halkla İlişkiler, Öneri, Cilt: 6, Sayı:22, Haziran 2004.
  • YURDAKUL M. ve KİRACI H. (2008), Sanal Pazarlama Karması Bileşimi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 2.
  • www.ontario.ca, Farm Products Marketing Act, 12/12/2019).
  • www.tse.org.tr/Icerik?ID=2900, Standardizasyon, 02/03/2020).

TARIMSAL ÜRÜN PAZARLAMASI VE TARIMSAL İŞLEMLERİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 2, 185 - 201, 30.04.2020

Öz

Gıda sektörü insan ihtiyaçlarının karşılanmasında stratejik bir öneme sahiptir. Günümüzde bir çok ülke, bütün dünya ekonomisini olumsuz etkileyen Covid-19 virüsü ve çeşitli savaşlar gibi beklenmeyen durumların telafisinde gıda sektörüne önemli yatırımlar yapmaktadır. Hatta bu durum bir çok ülkenin yaşamsal stratejisi ve devlet politikası olarak önemini hissettirmektedir. Hızla artan insan nüfusu, yaşlı insan sayısının genç insan sayısına göre oransal büyüklüğünün artması ya da çevresel felaketler gibi bir çok duruma paralel olarak tarımsal faaliyetlere ilişkin yatırımların değer kazanmasına sebebiyet vermiştir.Bu özelliğinden dolayı bir çok ülkede tarımsal faaliyetlere olan yatırımlar küçük çiftçilerden ziyade önemli girişimler olarak görülmeye başlamış, aynı zamanda makine ve teçhizatlar gibi tarımsal girdilerin artan değerleri bu faaliyetleri küçük girişimcilik faaliyetlerinin dışına çıkartmıştır.Tarım sektörünün söz konusu kritik ve stratejik önemi; üretim/pazarlama ve tarımsal muhasebe gibi iki önemli uzmanlık alanında çalışmaların gerçekleştirilmesine sebep olmuştur. Bu makale ile, tarımsal ürünlerin pazarlanmasından yola çıkarak söz konusu kritik ayrıma yönelik işlemlerin muhasebeleştirilmesine yönelik örnekler verilmiştir.

Kaynakça

  • 5484 Sayılı Tarım Kanunu.
  • ABDULLAH VE HOSSAİN (2013), A New Cooperative Marketing Strategy for Agricultural Products in Bangladesh, World Review of Business Research,Vol. 3. No. 3. July 2013. Issue. pp. 130 – 144.
  • AKDOĞAN, N., ve SEVİLENGÜL, O., (2007, Kasım-Aralık), "Türkiye Muhasebe Standarlarına Uyum İçin Tek Düzen Hesap Planında Yapılması Gereken Değişiklikler", Mali Çözüm Dergisi, Sayı: 84, s. 29-70.
  • AKTUĞLU, M. A. (1984), İhtisas Muhasebeleri, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • ALAGÖZ S. B. (2007), Yeşil Pazarlama ve Eko Etiketleme, Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Ocak 2007, sayı: 11.
  • ASOGWA B.C., vd., (2012), Marketing of Agricultural Produce Among Rural Farm Households in Nigeria: The Case of Sorghum Marketing in Benue State, International Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 13; July 2012.
  • ERKAN, N. vd., (2008), Gıda Sanayisinde Kullanılan Kalite Güvence Sistemleri, Journal of Fisheries Sciences, (2/1): 88-89 (2008).
  • EMEKSİZ, F. vd., (2019), Türkiye’de Tarımsal Ürünlerin Pazarlama Kanalları ve Araçlarının Değerlendirilmesi, http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/7968ad196a5085f_ek.pdf, (Erişim Tarihi: 17/12/2019).
  • ELEVLİ S., (2018), END304 Kalite Kontrol, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü Ders Notları, Temmuz-2018.
  • FİDAN H., (2018), Tarım Muhasebesinin Tanımı, Önemi ve Amaçları, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2018(4).
  • GÖKGÖZ, A. (2013), Tarımsal Faaliyet Muhasebesi, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa.
  • GVK, Madde 52.
  • İÇÖZ, A., (2015), "TMS 41 Çerçevesinde Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesinde Karşılaşılan Sorunlara Öneriler", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 41, s. 1307-9581.
  • KGK, (2018, Aralık 25), "Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı Taslağı", http://www.kgk.gov.tr/ContentAssingmentDetail/2530/Finansal-Raporlama-Standartlar%C4%B1na-Uygun-Hesap-Plan%C4%B1-Tasla%C4%9F%C4%B1 Erişim Tarihi: 5 Mayıs 2019.
  • KILLI M., Hatunoğlu Z., (2016), Dünyada ve Türkiye’de Tarım Muhasebesi Yazınına Tarihsel Bir Bakış, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2016(3-1).
  • ÖRÜCÜ E., Tavşancı S. (2001), Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Satın alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, Bahar 2001, Sayı:3.
  • ÖZGÜL E. ve Aksulu İ. (2006), Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Gelişmeler, Ege Akademik Bakış Dergisi, 6/1.
  • ÖZULUCAN, A. ve Deran, A. (2008), "41 Nolu Türkiye Muhasebe Standardı, VergiUsul Kanunu ve Tek Düzen Hesap Planı Açısından Küçük ve Büyükbaş Canlı Varlıkların Muhasebeleştirilmesi ve Değerleme İşleminde Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerileri", Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 25, s. 1-22.
  • TAŞTAN, H. (2013). Büyükbaş Canlı Varlık İşletmelerinde Muhasebe Düzeni (Uygulamalı Örnekli, TMS/TFRS - VUK/MSUGT Karşılatırmalı), DetayYayıncılık, Ankara.
  • TOKAY S.H. ve DERAN A. (2011), Tarım Sektöründe ve Tarım Sektörünün Önemli Bir Alt Dalı Olan Meyve Bahçesi İşletmelerinde Muhasebenin Gereği, Belge ve Defter Düzeni, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 4, Sayı:1
  • TUĞAY, O. (2015), Tarımsal Faaliyetlere Yönelik Devlet Teşvikleri ve Muhasebeleştirilmesi, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa.
  • TUNCEZ, H. A. (2011), Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesinin Türkiye Muhasebe Standardı-41 Çerçevesinde İncelenmesi: Bir Tarım İşletmesinde Örnek Uygulama, (Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TMS41, Madde 5, 10, 12, 37.
  • TOSUN, Babür N. (2014), Marka Yönetimi, Beta Basım ve Yayım, İstanbul.
  • SÖNMEZ, F. (2006), Tarımsal Faaliyetlerin Muhasebeleştirilmesi, Altın Nokta Basın Yayın Dağıtım, İzmir.
  • YANIK, S. ve ÖZERHAN, Y. (2010), TMS-TFRS Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı, TÜRMOB Yayınları, Yayın No: 377, Ankara.
  • YILMAZ, E. (2014), "TMS 41 Tarımsal Faaliyetler Standardı Kapsamında Büyükbaş Canlı Varlıkların Değerlemesi ve Muhasebeleştirilmesi", Yönetim ve Ekonomi Araştırma Dergisi, Cilt: 1, Sayı :22, s. 232-248.
  • YÜCEL, M. ve EKMEKSİZ Ü.S., (2008), Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Bir Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.7/26, Güz-2008.
  • YOLAÇ G., (2004), Bütünleşik Pazarlama İletişimi ve Pazarlama, Halkla İlişkiler, Öneri, Cilt: 6, Sayı:22, Haziran 2004.
  • YURDAKUL M. ve KİRACI H. (2008), Sanal Pazarlama Karması Bileşimi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 2.
  • www.ontario.ca, Farm Products Marketing Act, 12/12/2019).
  • www.tse.org.tr/Icerik?ID=2900, Standardizasyon, 02/03/2020).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Serdar Atay 0000-0001-8070-6166

Cihat Kartal 0000-0003-2390-8268

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atay, M. S., & Kartal, C. (2020). TARIMSAL ÜRÜN PAZARLAMASI VE TARIMSAL İŞLEMLERİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 185-201.