The study aims at describing the perceptions of service sector employees regarding the concept of "leader" through metaphors. The study group consists of 68 service sector employees. Phenomenology, which is a pattern of qualitative research method, was used in the research. The data were collected through a semi-structured forms in which the study group had written the metaphors and the logical basis and justifications of these metaphors in order to reveal their perceptions about the concept of leader. The collected data was analyzed by content analysis. As a result of the analysis, 67 metaphors included in the analysis were defined under 6 categories: The leader is the one who achieves the goals, the leader has different characteristics, the leader is followed, the leader is connective and integrative, the leader influences others and the leader has authority. The most repeated metaphors by the study group have been found as compass, father and commander respectively. While the majority of the metaphors produced included positive connotations, a few of them were produced as negative metaphors.
Bu çalışmanın amacı hizmet sektörü çalışanlarının “lider” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tanımlamaktır. Çalışma grubu 68 hizmet sektör çalışanından oluşmuştur. Araştırmada nitel araştırma yönteminin bir deseni olan olgubilim kullanılmıştır. Veriler çalışma grubunun lider kavramıyla ilgili algılarını ortaya çıkartmak için ürettikleri metaforları ve bu metaforların mantıksal dayanak ve gerekçelerini yazabilecekleri yarı yapılandırılmış formlar aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda analize dahil edilen 67 metafor; lider amaçlara ulaştırandır, lider farklı özellikleri olandır, lider takip edilendir, lider birleştirici ve bütünleştiricidir, lider başkalarını etkileyendir ve lider yetki sahibidir olmak üzere 6 kategori altında tanımlanmıştır. Çalışma grubu tarafından en fazla tekrarlanan metaforlar sırasıyla; pusula, baba ve komutan olmuştur. Üretilen metaforların büyük çoğunluğu olumlu çağrışım yapmakla birlikte az sayıda olumsuz metaforlar da üretilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 1 |