In this research, the relationship between the strategic
leadership behaviors of the school principals and the occupational
professionalism of the teachers were examined according to the views of
teachers’. The research was carried out in Altındağ district of Ankara province
in 2018-2019 academic year. The study group consisted of 344 teachers working
in public schools. In the study, the research which was applied relational
survey model, the data were analyzed with quantitative techniques. “Strategic
Leadership Scale” and “Occupational Professionalism Scale of Teachers” were
used. As a result, it was determined that school principals’ strategic leadership
behaviors and teachers’ perceptions of occupational professionalism are
relatively good. In addition, positive, moderate and significant relationships
were found between the variables. According to the correlation analysis, the
highest relationship was found between transformational leadership with
personal development and emotional labor. Another result of the study is that
transformational and ethical leadership are significant predictors of teachers'
personel development and emotional labor. In addition, it was found that transformational
and politic leadership are sinificant predictors of teachers’ professional
awareness. Also, it has been determined that strategic leadership dimensions do
not have any predictor on the contribution to organization.
Strategic leadership Occupational professionalism School principal Teacher School
Bu araştırmada öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin
göstermiş olduğu stratejik liderlik davranışları ile öğretmenlerin mesleki
profesyonelliği arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim
öğretim yılında Ankara ili Altındağ ilçesinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu kamu okullarında görev yapmakta olan 344 öğretmen
oluşturmuştur. İlişkisel tarama modelinin uygulandığı araştırmada veriler nicel
teknikler ile çözümlenmiştir. Veri toplama sürecinde “Stratejik Liderlik
Ölçeği” ve “Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin stratejik
liderlik davranışları göstermeleri ve öğretmenlerin mesleki profesyonellik
algılarının göreceli olarak iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
değişkenler arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı ilişkiler
saptanmıştır. Korelasyon analizine göre dönüşümsel liderlik ile mesleki
profesyonelliğin boyutları olan kişisel gelişim ve duygusal emek arasında en
yüksek düzeyde ilişkinin kurulduğu görülmüştür. Araştırmanın bir diğer sonucu
ise dönüşümsel ve etik liderliğin, kişisel gelişim ve duygusal emeğin ve ayrıca
dönüşümsel ve politik liderliğin mesleki duyarlılığın anlamlı yordayıcıları
olmalarıdır. Ayrıca stratejik liderlik boyutlarının kuruma katkı boyutu
üzerinde herhangi bir yordayıcılığının olmadığı da tespit edilmiştir.
Stratejik liderlik Mesleki profesyonellik Okul müdürü Öğretmen Okul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |