Yazma
bilişsel, duyuşsal, sosyal ve fiziksel yönü olan, süreci ve ürünü
kapsayan karmaşık bir dil becerisidir. Bu beceri, ortaokul
öğrencileri tarafından farklı şekilde algılanıp anlamlandırılabilmektedir. Bu
araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin yazma becerisine ilişkin
algılarını metaforlar aracılığıyla tespit ve analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu,
2015-2016 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Isparta merkez
ortaokullarının 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 202 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemine uygun olarak olgu bilim
(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, ortaokul
öğrencilerinin “Yazmak, …. gibidir; çünkü…….” ifadesini tamamlaması
aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi
yöntemiyle incelenmiş olup öğrencilerin oluşturdukları geçerli metaforlar
sınıflandırılmış ve benzetme gerekçelerine göre de kategorilere ayrılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin kullandıkları metaforlar;
rahatlama aracı, hoşlanılmayan bir eylem, belirsiz bir süreç, eğlenceli ve
keyifli bir eylem, iç dünyayı harekete geçiren bir eylem, öğretici bir eylem,
çok yönlü bir iletişim aracı, yaratıcı bir eylem ve amaçlı ve çaba gerektiren
bir eylem olmak üzere 9 farklı kategoride toplanmaktadır. Araştırma sonucunda
ilk sırada rahatlama aracı ve hoşlanılmayan bir eylem kategorilerinin yer
aldığı görülmüştür. Öğrencilerin çoğunun yazmayı hem rahatlama aracı olarak
algıladıkları hem de sıkıcı ve yorucu bir eylem olarak gördükleri tespit
edilmiştir.
Writing is
a complicated skill which has cognitive, affective, social and physical aspects
and it includes process and product in it. This skill is perceived and
interpreted differently by secondary school students. The primary goal of this
study is to detect and analyze secondary school students' perceptions of
writing skill through metaphor analysis. The study sample is composed of 202
students studying at secondary schools of Isparta in the second semester of
2015-2016 academic year. In the study phenomenology is used in compliance with
qualitative research method. The data of the study is gathered through completion
of the following sentence by secondary school students: ´´Writing is like
.... Because.....`` The data gathered from the study is analyzed through
content analysis and the valid metaphors formed by the students are classified
and categorized according to their metaphorical justifications. According to
the findings, the metaphors used by the students has 9 different categories and
these are: a means of relief, a disfavored act, an ambiguous process,
an entertaining and a joyous act, an act setting inner world in motion, a
didactive act, a multidirectional communicational tool, a creative act, and an
intentional and a demanding act. As a result of the study, the most
commonly used categories belong to the categories of writing as a means of
relief and writing as a disfavored act. It is remarkable that students perceive
writing both as a boring and tiring act and also as a means of relief.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |