Concerns on environment and
sustainability make themselves felt more every day. In a world with
continuously increasing population and limited resources one of the greatest
ideas in the 21th century has been green chemistry. The aim of this study is to
identify the effect of context-based education on students’ perceptions of “green chemistry and sustainability” and
ensure that students reinforce the concepts of environment, environmental
problems, sustainability and etc. through green chemistry applications.
Throughout the research, the 40-question test, made up of quad likert-type
questions, was applied as pre-test and post-test. In order to compare the
points that the students collected from the pre- and post-application tests,
paired students t-test method was used. Findings collected as a result of the
analysis have revealed that statistically there is a meaningful difference (t(15)=
-6.599, p<.05) between the points collected by the students in support of
the post-test and this finding has stood out prominently in the arithmetic
means. Looking at the changes of the points collected by students from pre-test
to post-test, it is detected that there is a 39% increase in support of the
post-test. These findings achieved throughout the study show that context-based
learning method attracted all participant students’ interests and is successful
in terms of improving students’ awareness of sustainability and green
chemistry.
Sustainability Green chemistry Context-based learning Environmental education Chemistry education
Çevre ve sürdürülebilirlik konusundaki
endişeler her geçen gün kendini daha fazla hissettirmektedir. Devamlı artan bir
nüfusa ve sınırlı kaynaklara sahip olan dünyada sürdürülebilir kalkınma fikri
için 21. yüzyıldaki en büyük düşüncelerden birisi yeşil kimya anlayışı
olmuştur. Bu çalışmanın amacı, bağlam temelli öğretimin öğrencilerde “yeşil kimya ve sürdürülebilirlik” algısı
üzerine etkisini tespit etmek ve öğrencilerin çevre, çevre sorunları ve
sürdürülebilirlik gibi kavramları yeşil kimya uygulamalarıyla pekiştirilmesinin
sağlanmasıdır. Araştırmada 40 soruluk 4’lü likert tipi sorulardan oluşan test
ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin uygulama
öncesi ve sonrası başarı testinden elde edilen puanlarını karşılaştırmak
amacıyla bağımlı örneklem t testi yapılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen
bulgular, öğrencilerin puanlarında son-test lehine istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık olduğunu (t(15)= -6.599, p<.05) ortaya koymuş ve bu
bulgu aritmetik ortalamalarda da belirgin bir şekilde kendini göstermiştir.
Öğrencilerin ön-test ve son-test puanlarındaki değişime bakıldığında, son test
lehine yaklaşık %39’luk bir artışın olduğu belirlenmiştir. Çalışmada elde
edilen bu bulgular, yaşam temelli öğrenme yönteminin araştırmaya katılan tüm
öğrencilerin ilgisini çektiğini, sürdürülebilirlik ve yeşil kimya bilincini
geliştirmede başarılı olduğunu göstermektedir.
Sürdürülebilirlik Yeşil kimya Yaşam temelli öğrenme Çevre eğitimi Kimya eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |