Purpose: This study aims to evaluate the relationship between the scores obtained by the 9-hole peg manual dexterity test of the second-year students of the Faculty of Dentistry at Süleyman Demirel University and the grade point averages that they received from the preclinical practical course tasks.
Material and Methods: The study involved 121 dentistry students (46 males and 75 females). A 9-hole peg test (BASELINE Evaluation Instruments, LOT: 120536) was applied to each student twice for dominant and non-dominant hands, and the obtained average scores were recorded in seconds. At the beginning of the education period, Black II. cavity preparation assignments were given for model teeth numbered 15, 26, and 46. The assessment and evaluation criteria of the students' weekly preclinical practice tasks were shared before each assignment, and the same instructor evaluated the tasks given to the students for three weeks. The relationship between 9-hole peg test scores and preclinical course grades was analyzed with Pearson correlation analysis and the change in 9-hole peg test compared to grade point average with one-way ANOVA.
Results: Both the 9-hole peg test scores and grade point averages of female students participating in the study were significantly higher than male students (p<0.05). It was determined that there was a negative and high-level correlation between the nine-hole peg test scores and grade point averages (p<0.05, r:-0.712).
Conclusion: Although the nine-hole peg test is not used to assess student skills and predict success, it can validate and calibrate educators' grades.
dentistry education restorative dentistry psychomotor skills
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Süleyman Demirel Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi 2. sınıf öğrencilerinin bir el beceri testi olan 9 delikli peg testi ile elde ettikleri skorlar ile preklinik uygulama dersi ödevlerinden aldıkları notlar arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir.
Materyal Metot: Çalışmaya 121 diş hekimliği öğrencisi (46 erkek, 75 kadın) katıldı. Her öğrencinin dominant ve non-dominant elleri için ikişer kez 9 delikli peg testi (BASELINE Evaluation Instruments, LOT: 120536) uygulandı ve elde edilen skorlar ortalama olarak saniye cinsinden kaydedildi. Eğitim yılının başında, uygulamalı eğitim dersinde 15, 26 ve 46 numaralı dişler için Black II kavite hazırlama ödevi verildi. Öğrencilerin tüm preklinik ödevlerine ilişkin ölçme değerlendirme kriterleri ödev öncesinde paylaşıldı. Uygulamanın sürdüğü bu üç hafta boyunca öğrencilere verilen ödevler aynı eğitmen tarafından değerlendirildi. Dokuz delikli peg testi skorları ve uygulama ödevlerinden aldıkları notlar arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile not ortalamasına göre 9 delikli peg testi değişimi Tek yönlü varyans analizi ile analiz edildi.
Bulgular: Çalışmaya katılan kadın öğrencilerin hem 9 delikli peg testi ortalama skorları hem de not ortalamaları erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek bulundu (p<0,05). Dokuz delikli peg testi skorları ve not ortalamaları arasında negatif yönlü ve yüksek düzeyde ilişki olduğu tespit edildi (p<0,05, r:-0,712).
Sonuç: Dokuz delikli peg testi, öğrenci becerilerini değerlendirmek ve başarının tahmini için kullanılmasa da eğitimcilerin notlarının geçerliliği ve kalibrasyonu için kullanılabilir.
diş hekimliği eğitim restoratif diş tedavisi psikomotor beceri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |