Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemisinin Diş Hekimliği Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Eğitime Bakış Açıları Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi; Kesitsel Bir Anket Çalışması

Yıl 2024, , 262 - 269, 28.08.2024
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1417409

Öz

Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin COVID-19 pandemisi süresince bulaşıcı hastalığa yakalanma korkularını, COVID-19 pandemisinin eğitimlerine ve depresyon düzeylerine etkisini tespit etmekti. Bu kesitsel anket çalışmasında uygulanacak anketler Google Forms aracılığıyla diş hekimliği fakültesi öğrencilerine dağıtılmıştır. Ankette; demografik bilgiler, pandeminin diş hekimliği eğitimi üzerine etkisini sorgulayan sorular ve öğrencilerin depresyon düzeylerinin belirlenmesi için Zung depresyon ölçeği soruları yer almaktaydı. Ankete 163'ü erkek 250'si kadın 413 öğrenci katıldı. Öğrencilerin %48,4' ü diş hekimliği hizmeti sırasında COVID-19'a yakalanma olasılığının 'çok fazla' ve %42,1'i klinik eğitim faaliyetleri sırasında ise 'orta derecede' olduğunu bildirdi. Öğrencilerin %32,4’ü 'çok fazla', %25,4'ü 'aşırı boyutta' COVID-19 pandemisinin eğitim kariyerlerini olumsuz etkilediğini belirtti. Öğrencilerin %44,6’sı COVID-19 pandemisinin pratik becerilerin kazanılmasına 'büyük' oranda etkilediğini düşünmektedir. Öğrencilerin çoğunluğu (%57,4) uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini alamayacağını belirtti. Klinik eğitim faaliyetlerinin COVID-19'a yakalanma riskine 'aşırı boyutta' maruz bırakacağını düşünen öğrencilerin çoğunluğu depresyon ölçeği skorlarına göre depresyondaydı (p=0,001). COVID-19 pandemisinin eğitim kariyeri üzerinde olumsuz etkisinin 'aşırı boyutta' ve 'çok fazla' cevabını verenlerin çoğunluğu hafif depresyon skoruna sahipti (p=0,03). Hafif ve belirgin düzeyde depresyonda olan öğrencilerin çoğunluğu kadındı. Çalışmanın sonuçlarına göre öğrenciler çevrim içi eğitimin yüz yüze eğitimin yerini alamayacağı düşüncesindeydi. Mesleki açıdan COVID-19’a yakalanma riskinin çok fazla olduğu düşüncesi öğrencilerin birçoğunda depresyon nedeni olarak belirlendi.

Kaynakça

  • [1] Türken, M., Köse, Ş. 2020. Covid-19 bulaş yolları ve önleme. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 30(2), 36-42.
  • [2] T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Alıntılanma Tarihi 19 Şubat, 2023. https://covid19.saglik.gov.tr/
  • [3] Demirel, A., Önder, N., Topaloğlu, P., SarıŞ.2021. Pedodonti lisansüstü eğitimine covid-19 pandemisinin etkileri: Bir anket çalışması. Selcuk Dental Journal, 8(1), 163-72.
  • [4] Şenel, F. Ç. 2021. Covid-19 salgınının diş hekimliği uygulamalarına etkisi. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 10(1), 1-12.
  • [5] Kılıçarslan, M. A. 2020. Covid-19 pandemisi sürecinde diş hekimliği uygulamalari. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 3(1), 36-42.
  • [6] Karagöz, Ö. K., Yıldırım, B. 2021. COVID-19; Dı̇ş hekı̇mlı̇ğı̇ öğrecı̇lerı̇nde kaygı, endı̇şe ve eğı̇tı̇m durumlarına etkı̇sı̇. Proceeding Book.79-83.
  • [7] Yatğın, S. K., Tonguç, M. Ö. 2020. Covid-19 Pandemisinde Diş Hekimliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 376-382.
  • [8] Özen, O., İşler, S. D., Gülsüm, A. K., Peker, K., Açıkgöz, M. M. 2022. Covid-19 pandemi döneminde diş hekimliği eğitiminde yeni normaller. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi,5(1), 32-40.
  • [9] Hung, M., Licari, F. W., Hon, E. S., et al. 2021. In an era of uncertainty: Impact of COVID‐19 on dental education. Journal of dental education, 85(2), 148-156.
  • [10] Atay, Ü. T., Dinçer, N. N., Yarkac, F. U.,Öncü, E. 2020. Covid-19 pandemi sürecinde diş hekimliği uzmanlık öğrencilerinin korku ve anksiyete düzeylerinin değerlendirilmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Dergisi, 2(3), 86-93.
  • [11] Alzamo, A., Delilbaşı, E. 2022. Covid-19 Pandemisinde diş hekimliği eğitimi. ADO Klinik Bilimler Dergisi,11(1), 85-9.
  • [12] Büyükerkmen, E. B., Özkale, H. A. 2022. Covıd-19 Pandemisinde yüz yüze uygulamalı eğitim alan diş hekimliği öğrencilerinin stres durumları ve deneyimleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Dergisi,4(1),17-23.
  • [13] Schlenz, M. A., Schmidt, A., Wöstmann, B., Krämer, N., Schulz-Weidner, N. 2020. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): A cross-sectional study. BMC medical education, 20(1), 1-7.
  • [14] Farias Bezerra, H. K., Passos, K. K. M., Leonel, A. C. L. D. S., Ferreti Bonan, P. R., Martelli-Júnior, H., Machado, R. A., ... & Perez, D. E. D. C. 2021. The impact of the COVID-19 pandemic on undergraduate and graduate dental courses in Brazil. Work. 70(1), 31-9
  • [15] Keskin,2021. G. Self-report measurement of depression, anxiety, and stress caused by covid-19 pandemic in senior undergraduate dental students. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada, 21.
  • [16] Generali, L., Iani, C., Macaluso, G. M., Montebugnoli, L., Siciliani, G., & Consolo, U. 2021. The perceived impact of the COVID‐19 pandemic on dental undergraduate students in the Italian region of Emilia‐Romagna. European Journal of Dental Education, 25(3), 621-33.
  • [17] Zung, WW. 1965. A Self-Rating Depression Scale. Archives Of General Psychiatry, 12(1), 63-70.
  • [18] Gençdoğan, B. 2001. Zung Depresyon Ölçeğinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerlik Güvenirliği ile Faktör Yapısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • [19] Edebal, Z., Doğan, S. 2021. Covıd-19 Pandemisinin Diş Hekimliği Öğrencilerinin Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimine Bakışlarına Olan Etkisi. Selcuk Dental Journal,8(3), 790-95.
  • [20] Aktürk, E. S., Şen, S. S., Kösen, E. 2022. COVID-19 Pandemi Döneminde Diş Hekimliği Fakültelerinde Uygulanan Eğitim Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 11(3), 286-94.
  • [21] Google Haberler: Koronavirüs (COVID-19). Alıntılanma Tarihi 19 Şubat, 2023. https://news.google.com/covid19/map?hl=tr&mid=%2Fm%2F02j71&gl=TR&ceid=TR%3Atr
  • [22] Keser, G., Pekiner, F. N. 2022. Evaluation of online learning process of intern dental students during the Covid-19 pandemic period: A survey. Current Research in Dental Sciences, 32(1), 1-4.
  • [23] Yildirim, T. T., Atas, O. 2021. The evaluation of psychological state of dental students during the COVID-19 pandemic. Brazilian oral research,35.
  • [24] Gungor, A. S., Uslu, Y. Ş., Dönmez, N. 2021. Perceptions Of Dental Students Towards Online Education During The COVID-19 Pandemic. European Oral Research,55(3), 124-32.
  • [25]García, D. T., Akinkugbe, A. A., Mosavel, M., Smith, C. S., Brickhouse, T. H. 2021. COVID-19 and dental and dental hygiene students’ career plans. JDR Clinical & Translational Research. 6(2),153-60.
  • [26] Çelik, O. E., Cansever, İ. H. 2021. Evaluation of the effects of the COVID‐19 pandemic on dentistry. Clinical and Experimental Dental Research, 7(6), 943-50.
  • [27] Tuğut, F., Tuğut, N., Çelik, B. Y. 2021. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,6(2), 136-44.
  • [28] Büyükbayraktar, Z., Karahan, S., Ağadayı, E., Doruk, C. 2022. Diş Hekimliği Öğrencilerinin Koronavirüs Bilgi Düzeyleri, Koruyucu Davranışları Ve Korku Seviyeleri. Selcuk Dental Journal,9(1),119-25.
  • [29] Orozco, M. F. S., de González, W. Y. E., Marín, N. P., Hernández, J. R. C., Hernandez-Cabanillas, J. C., Acosta, I. O., Casillas Santana, M. A. 2023. Depression and opinion of dental students regarding the hybrid learning model during the COVID-19 pandemic. BMC psychology, 11(1), 115.
  • [30] Huri, M., Bagis, N., Eren, H., Umaroglu, M., Orhan, K. 2016. Association between burnout and depressive symptoms among Turkish dentists. J Dent Sci, 11(4), 353-9

Evaluation of the Effect of the Covıd-19 Pandemic on the Depressıon Levels and Perspectives to Education of Dentistry Students; A Cross-Sectional Survey Study

Yıl 2024, , 262 - 269, 28.08.2024
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1417409

Öz

The aim of this study was to determine dental students' fears of contracting infectious diseases during the COVID-19 pandemic and to assess the impact of the pandemic on their education and levels of depression. The questionnaire forms were distributed to dentistry faculty students via Google Forms in this cross-sectional survey study. The questionnaire included demographic information, questions about the impact of the pandemic on dental education, and the Zung depression scale to determine students' depression levels.413 students, 163 male and 250 female, participated in the survey. The majority of students (48.4%) reported that a dentist had a 'very high' probability of contracting COVID-19 during their dental service and 42.1% reported a 'moderate' risk of contracting COVID-19 during clinical training activities. 32.4% of the students stated that the COVID-19 pandemic affected their education careers ‘too much’ and 25.4% reported ‘extremely’. 44.6% of the students think that the Covid 19 pandemic has ‘greatly’ affected their acquisition of practical skills. The majority of students (57.4%) stated that distance education cannot replace face-to-face education.The majority of the students, who thought clinical education activities would expose them to an 'extreme' risk of contracting COVID-19, were depressed according to the depression scale scores (p=0.001). The majority of those who answered 'extremely' and 'very much' about the negative impact of the COVID-19 pandemic on their educational career had a mild depression score (p=0.03). The majority of those who answered 'too much' and 'extremely' to the negative impact of the COVID-19 pandemic on their educational career had mild depression scores (p=0.03).The majority of students who were mildly and moderatelydepressed were women.According to the results of the study, students thought that online education could not replace face-to-face education. The thought that there is a high risk of contracting COVID-19 professionally was determined as the cause of depression in most students.

Kaynakça

  • [1] Türken, M., Köse, Ş. 2020. Covid-19 bulaş yolları ve önleme. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 30(2), 36-42.
  • [2] T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu. Alıntılanma Tarihi 19 Şubat, 2023. https://covid19.saglik.gov.tr/
  • [3] Demirel, A., Önder, N., Topaloğlu, P., SarıŞ.2021. Pedodonti lisansüstü eğitimine covid-19 pandemisinin etkileri: Bir anket çalışması. Selcuk Dental Journal, 8(1), 163-72.
  • [4] Şenel, F. Ç. 2021. Covid-19 salgınının diş hekimliği uygulamalarına etkisi. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 10(1), 1-12.
  • [5] Kılıçarslan, M. A. 2020. Covid-19 pandemisi sürecinde diş hekimliği uygulamalari. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 3(1), 36-42.
  • [6] Karagöz, Ö. K., Yıldırım, B. 2021. COVID-19; Dı̇ş hekı̇mlı̇ğı̇ öğrecı̇lerı̇nde kaygı, endı̇şe ve eğı̇tı̇m durumlarına etkı̇sı̇. Proceeding Book.79-83.
  • [7] Yatğın, S. K., Tonguç, M. Ö. 2020. Covid-19 Pandemisinde Diş Hekimliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 376-382.
  • [8] Özen, O., İşler, S. D., Gülsüm, A. K., Peker, K., Açıkgöz, M. M. 2022. Covid-19 pandemi döneminde diş hekimliği eğitiminde yeni normaller. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi,5(1), 32-40.
  • [9] Hung, M., Licari, F. W., Hon, E. S., et al. 2021. In an era of uncertainty: Impact of COVID‐19 on dental education. Journal of dental education, 85(2), 148-156.
  • [10] Atay, Ü. T., Dinçer, N. N., Yarkac, F. U.,Öncü, E. 2020. Covid-19 pandemi sürecinde diş hekimliği uzmanlık öğrencilerinin korku ve anksiyete düzeylerinin değerlendirilmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Dergisi, 2(3), 86-93.
  • [11] Alzamo, A., Delilbaşı, E. 2022. Covid-19 Pandemisinde diş hekimliği eğitimi. ADO Klinik Bilimler Dergisi,11(1), 85-9.
  • [12] Büyükerkmen, E. B., Özkale, H. A. 2022. Covıd-19 Pandemisinde yüz yüze uygulamalı eğitim alan diş hekimliği öğrencilerinin stres durumları ve deneyimleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Dergisi,4(1),17-23.
  • [13] Schlenz, M. A., Schmidt, A., Wöstmann, B., Krämer, N., Schulz-Weidner, N. 2020. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): A cross-sectional study. BMC medical education, 20(1), 1-7.
  • [14] Farias Bezerra, H. K., Passos, K. K. M., Leonel, A. C. L. D. S., Ferreti Bonan, P. R., Martelli-Júnior, H., Machado, R. A., ... & Perez, D. E. D. C. 2021. The impact of the COVID-19 pandemic on undergraduate and graduate dental courses in Brazil. Work. 70(1), 31-9
  • [15] Keskin,2021. G. Self-report measurement of depression, anxiety, and stress caused by covid-19 pandemic in senior undergraduate dental students. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada, 21.
  • [16] Generali, L., Iani, C., Macaluso, G. M., Montebugnoli, L., Siciliani, G., & Consolo, U. 2021. The perceived impact of the COVID‐19 pandemic on dental undergraduate students in the Italian region of Emilia‐Romagna. European Journal of Dental Education, 25(3), 621-33.
  • [17] Zung, WW. 1965. A Self-Rating Depression Scale. Archives Of General Psychiatry, 12(1), 63-70.
  • [18] Gençdoğan, B. 2001. Zung Depresyon Ölçeğinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerlik Güvenirliği ile Faktör Yapısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • [19] Edebal, Z., Doğan, S. 2021. Covıd-19 Pandemisinin Diş Hekimliği Öğrencilerinin Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimine Bakışlarına Olan Etkisi. Selcuk Dental Journal,8(3), 790-95.
  • [20] Aktürk, E. S., Şen, S. S., Kösen, E. 2022. COVID-19 Pandemi Döneminde Diş Hekimliği Fakültelerinde Uygulanan Eğitim Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. ADO Klinik Bilimler Dergisi, 11(3), 286-94.
  • [21] Google Haberler: Koronavirüs (COVID-19). Alıntılanma Tarihi 19 Şubat, 2023. https://news.google.com/covid19/map?hl=tr&mid=%2Fm%2F02j71&gl=TR&ceid=TR%3Atr
  • [22] Keser, G., Pekiner, F. N. 2022. Evaluation of online learning process of intern dental students during the Covid-19 pandemic period: A survey. Current Research in Dental Sciences, 32(1), 1-4.
  • [23] Yildirim, T. T., Atas, O. 2021. The evaluation of psychological state of dental students during the COVID-19 pandemic. Brazilian oral research,35.
  • [24] Gungor, A. S., Uslu, Y. Ş., Dönmez, N. 2021. Perceptions Of Dental Students Towards Online Education During The COVID-19 Pandemic. European Oral Research,55(3), 124-32.
  • [25]García, D. T., Akinkugbe, A. A., Mosavel, M., Smith, C. S., Brickhouse, T. H. 2021. COVID-19 and dental and dental hygiene students’ career plans. JDR Clinical & Translational Research. 6(2),153-60.
  • [26] Çelik, O. E., Cansever, İ. H. 2021. Evaluation of the effects of the COVID‐19 pandemic on dentistry. Clinical and Experimental Dental Research, 7(6), 943-50.
  • [27] Tuğut, F., Tuğut, N., Çelik, B. Y. 2021. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,6(2), 136-44.
  • [28] Büyükbayraktar, Z., Karahan, S., Ağadayı, E., Doruk, C. 2022. Diş Hekimliği Öğrencilerinin Koronavirüs Bilgi Düzeyleri, Koruyucu Davranışları Ve Korku Seviyeleri. Selcuk Dental Journal,9(1),119-25.
  • [29] Orozco, M. F. S., de González, W. Y. E., Marín, N. P., Hernández, J. R. C., Hernandez-Cabanillas, J. C., Acosta, I. O., Casillas Santana, M. A. 2023. Depression and opinion of dental students regarding the hybrid learning model during the COVID-19 pandemic. BMC psychology, 11(1), 115.
  • [30] Huri, M., Bagis, N., Eren, H., Umaroglu, M., Orhan, K. 2016. Association between burnout and depressive symptoms among Turkish dentists. J Dent Sci, 11(4), 353-9
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Yarbaşı 0000-0002-7234-5265

Esin Bozdemir (haştar) 0000-0002-2421-3807

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

Vancouver Yarbaşı Ö, Bozdemir (haştar) E. COVID-19 Pandemisinin Diş Hekimliği Öğrencilerinin Depresyon Düzeyleri ve Eğitime Bakış Açıları Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi; Kesitsel Bir Anket Çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;15(2):262-9.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.