Introduction and Aim: All people could live anxiety in different levels
through all their lives. When they live mild level anxiety, they could
concentrate to the situation, learn and be motivated. However, learning,
understanding, deciding and problem solving ability could effected negatively
in severe anxiety. This study was conducted to determine anxiety levels and
strategies for coping with stress of nursing students at health college before
clinical practice, as descriptive and correlational.
Method: The study was
conducted with first, second and third class nursing students who will do
clinical practice after, between February- March in 2010. All of students who
accepted to participate to the study (n:140) were taken to the study. Data was
collected with quastionnaire form, State Anxiety Inventory (SAI) and Strategies
for Coping with Stress Inventory (SCSI). Data was evaluated by using
descriptive statistics, homogenity and importance tests between two means.
Results: It is determined that of the students; 82% was girl, 59%
was between 18-20 years old, 90% came from out of city, 44% stayed at home with
their friends, 38% paid their expenses from their family and credits. Fifty-two
percent of the students told their relations with families were very good and
relations with friends of 63% of them was good. Of the students; 59% told they
wanted to come this department as voluntary, 54% preferred it because of job guarantee,
83% loved this job. Before the clinical practice, 82% of the students generally
lived tension and embarrassment because of unknown about hospital environment,
fear of making mistake and not being successful from practice. Also 63% of them
told they could cope with these problems.
In the study, anxiety score means were 45.49±10.49 for girls, 40.00±12.35 for boys (p<0.05). Also, helpless approach score means that one of SAI
subgroup scales of girls and hopeful approach scores of boys were higher (U=1017.000,
p=0.028, U=858.500, p= 0.002, respectively).
Conclusions: Clinicians
and instructor should be work in collaboration because of clinic nurses have
got important roles in student education. So that, the students could get
desired approaches from clinical practices without living stress and
anxiety.
Giriş ve Amaç: Bu çalışma, Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü
öğrencilerinin klinik uygulamaya çıkmadan önce kaygı düzeylerinin ve stresle
başa çıkma tarzlarının belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak
yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma Şubat-Mart
2010 tarihleri arasında sağlık yüksekokulunda, klinik uygulamaya çıkacak olan
1. 2. ve 3. sınıf hemşirelik bölümü öğrencileri üzerinde yapılmıştır.
Araştırmada örneklem hesabına gidilmeyip, çalışmaya katılmayı kabul eden
öğrencilerin tümü (n:140) araştırma kapsamına alınmıştır. Veriler anket formu,
Durumluluk Kaygı Envanteri (DKE) ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği (SBTÖ)
kullanılarak toplanmış, tanımlayıcı istatistikler, homojenlik ve iki ortalama
arasındaki farkın önemlilik testi, (Independent t, Mann Whitney U) Pearson
Korelasyon ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışma kapsamına alınan öğrencilerin %82’ sinin kız, %59’unun 18-20 yaş grubunda,
%90’ının şehir dışından geldiği, %44’ünün arkadaşları ile birlikte evde
kaldığı, %38’inin ailesinden ve kredi yardımı alarak giderlerini karşıladığı
belirlenmiştir. Öğrencilerden %59’u bölüme isteyerek geldiğini, %54’ü iş
garantisi olduğu için bölümü tercih ettiğini,
%83’ü mesleği sevdiğini ifade etmiştir. Öğrencilerin %82’si klinik uygulamaya
çıkmadan önce genellikle hastane ortamına bağlı bilinmezlik, yanlış yapma ve
sınıfta kalma korkusu nedeni ile gerginlik-sıkıntı yaşadıklarını ve %63’ü bu
sorunlarla baş edebildiklerini ifade etmişlerdir. Çalışmada, kız öğrencilerin kaygı puan ortalamaları 45.49±10.49, erkek öğrencilerin 40.00±12.35 olarak bulunmuştur
(p<0.05). Ayrıca kız öğrencilerin SBTÖ alt grup puan ortalamalarından çaresiz yaklaşım, erkek öğrencilerin ise
iyimser yaklaşım puan ortalamalarının yüksek olduğu bulunmuştur
(sırasıyla U=1017.000, p=0.028, U=858.500, p= 0.002).
Sonuç: Öğrencilerin
stres ve kaygı yaşamadan klinik uygulamalardan istenilen kazanımları sağlayabilmeleri
için klinik uygulamaya çıkmadan önce öğrencilerin baş etmelerinin
güçlendirilmesi önerilmektedir.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |