Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Laboratuvar Uygulamalarındaki Bilgi ve Becerileri ile Sınav Kaygısı İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, , 43 - 54, 15.04.2017
https://doi.org/10.22312/sdusbed.306412

Öz

Amaç: Hemşirelik öğrencilerin intramüsküler enjeksiyon (İM), subkutan enjeksiyon (SC) ve üriner kataterizasyon uygulamaları konusunda bilgilerini ve uygulama becerilerini değerlendirmek ve öğrencilerin bilgi ve becerilerinin sınav kaygısı ile ilişkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Celal Bayar Üniversitesi Manisa Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünde Eylül 2014-Haziran 2015 tarihleri arasında Hemşirelik Esasları Dersinin teorik ve laboratuvar sınavına giren 200 öğrenci ile yürütülmüştür. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikte bir çalışmadır. Veri toplamada sınav öncesinde Öğrenci Tanılama Formu ve Sınav Kaygısı Ölçeği, sınav sırasında bilgi ve becerilerini değerlendirmede Mesleki Beceri İşlem Basamakları Formu kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin İM enjeksiyon uygulaması bilgi puanı düzeyinin %83’ünün, İM enjeksiyon uygulaması beceri puanı düzeyinin %87’sinin, SC enjeksiyon uygulaması bilgi puanı düzeyinin %87,5’inin, SC enjeksiyon uygulaması beceri puanı düzeyinin %90’nın, kadın üriner kataterizasyon bilgi puanı düzeyinin %78,5’inin, kadın üriner kataterizasyon beceri puanı düzeyinin %79’unun erkek üriner kataterizasyon bilgi puanı ve beceri puanı düzeyinin %83’ünün iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin laboratuvar sınavı uygulamalarındaki bilgi ve beceri puan ortalamaları ile sınav kaygısı puan ortalamaları arasında herhangi bir ilişki saptanmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Öğrencilerin laboratuvar uygulamalarındaki bilgisi ve becerisi iyi düzeydedir. Öğrencilerin laboratuvar sınavı uygulamalarındaki bilgi ve beceri puan ortalamaları ile sınav kaygısı puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

Kaynakça

  • 1. Çam O, Khorsid L, Özsoy S. Bir hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Dergisi 2000; 1: 33-40. 2. Ünsar S, Erol Ö, Turan N. Meslek esasları dersi alan hemşirelik ve ebelik 1. sınıf öğrencilerinin durumluluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi 2006; Mayıs-Haziran:94-99. 3. Gökçedağ S, Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne-Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2001. 4. Öner N. Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, İstanbul: Yöret Vakfı Yayını, 1990. 5. Baltaş A. Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, İstanbul: Remzi Kitap Yayınevi; 2002. 6. Hacıhasanoğlu R, Karakurt P, Yılmaz S, Yıldırım A. Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 69-75. 7. Turner BG, Beidel DC, Hughes S, Turner MW. Test anxiety in african american school children. School Psychology Quarterly 1993; 8(2):140-152. 8. Chapell MS, Blanding ZB, Silverstein ME, Takahashi M, Newman B, Gubi A, McCann N. Test anxiety and academic performance in undergraduate students. Journal of Educational Psychology 2005; 97(2): 268-274. 9. Dawson RH. Effects of test anxiety and evaluate threat on students achievement and motivation. Journal of Educational Research 2001; 94 (5): 284-293. 10. Mwamwenda TS. Gender differences in scores on test anxiety academic achievement among south african university graduate student. South African Journal of Psychology 1994; 24(4): 228. 11. Çankaya Ö. Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, benlik saygısı ve akademik başarı ilişkisi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi;1997. 12. Şahin H, Günay T, Batı H. İzmir ili bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. STED 2006; 15(6): 107-113. 13. Kapıkıran Ş. Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 11(1): 34-43. 14. Yıldırım İ. Family variables ınfluencing test anxiety of students preparing for the university entrance examination. Eurasian Journal of Educational Research 2008; 31: 171–186. 15. Arabacı BL, Korhan AE, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015:1–16. 16. Sabuncu N, Köse S, Özhan F, Batmaz M, Özdilli K. İlk defa intramüsküler enjeksiyon uygulaması yapan öğrencilerin kaygı düzeyleri ve sosyo-demografik özellikleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 3: 27-32. 17. Görgülü S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarının gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 9(1):1-20. 18. Aştı TA, Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2011, s.716-723. 19. Ay FA, Süzen B. Parenteral ilaç uygulamaları. Akça Ay F, editör. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, 4. Baskı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri; 2012, s. 429-59. 20. Craven RF, Hirnle CJ. Fundamentals of Nursing. 6th ed. Philadelphia; Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins, 2009, p.529-530. 21. Güneş ÜY, Zaybak A, Biçici B, Çevik K. Hemşirelerin intramüsküler enjeksiyon işlemine yönelik uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(4): 84-90. 22. Sağkal T, Edeer G, Özdemir C, Özen M, Uyanık M. Hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyon uygulamalarına yönelik bilgileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;17(2): 80-89. 23. Gülnar E, Çalışkan N. Hemşirelerin ventrogluteal bölgeye intramüsküler enjeksiyon uygulamasına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2014; 7 (2): 70-77. 24. Durusoy MA, Hemşirelerin Subkutan Heparin Enjeksiyonuna İlişkin Bilgi Ve Uygulamaları. Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi; 2010. 25. Önem E, İngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde Sınav Kaygısıyla Başarı Düzeyi Arasındaki İlişki ve Bir Öğretim Yaklaşımı. Ankara: Ankara Üniversitesi, 2011. 26. Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(2): 101-106. 27. Özan BM, Yüksel Y. Öğrencilerin sınav kaygılarının öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 2003: 3; 64-70. 28. Ergene T. The relationships among test anxiety, study habits, achievement, motivation, and academic performance among turkish high school students. Education and Science 2011; 36 (160): 320. 29. Sideeg A. Test anxiety, self-esteem, gender difference, and academic achievement: the case of the students of medical sciences at sudanese universities: (a mixed methods approach). British Journal of Arts and Social Sciences 2015; 19(2): 39-59. 30. Farooqi YN, Ghani R, Spielberger CD. Gender differences in test anxiety and academic performance of medical students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences 2012; 2(2): 38-43. 31. Afolayan JA, Donald B, Onasoga O, Adeyanju BA, Agama JA. Relationship between anxiety and academic performance of nursing students, Niger Delta University, Bayelsa State, Nigeria. Advances in Applied Science Research 2013; 4(5): 25-33. 32. Bozkurt S, İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Matematik Kaygısı, Genel Başarı ve Matematik Başarısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi; 2012. 33. Şavk Ş. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi Anksiyete Düzeylerinin Belirlenmesi. Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi; 2012. 34. Kashfi SM, Jeihooni AK, Kashfi SH, Yazdankhah M. The relationship between test anxiety and educational performance among the students at school of health and nutrition, shiraz university of medical sciences in 2011. J Contemp Med Edu. 2014; 2(3): 158-162. 35. DordiNejad FG, Hakimi H, Ashouri M, Dehghani M, Zeinali Z, Daghighi MS, Bahrami N. On the relationship between test anxiety and academic performance, Procedia Social and Behavioral Sciences 2011; 15: 3774–3778. 36. Rana RA, Mahmood N. The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research 2010; 32 (2): 63- 74. 37. Shakir M. Academic anxiety as a correlate of academic achievement. Journal of Education and Practice 2014; 5(10): 29-36.

Assessment of the Relationship Between Test Anxiety and the Levels of Knowledge and Skills about Laboratory Practices for Nursing Students

Yıl 2017, , 43 - 54, 15.04.2017
https://doi.org/10.22312/sdusbed.306412

Öz

Objective: The aim of this study was to examine nursing students’ knowledge and the practice skills about intramuscular injection, subcutaneous injection and urinary catheterization, and to evaluate the relationship between their test anxiety and knowledge and practice skills.

Materials and Methods: The research was conducted on 200 students who took the test in the theoretical and laboratory lesson of Fundamentals of Nursing at Celal Bayar University Manisa Health School between September 2014 and June 2015. It was a cross-sectional descriptive study. In the collection of data, Student Identification Form and Test Anxiety Inventory were used before the test, and The Practice Steps Form of Professional Skills was used to assessment of the knowledge and practice skills during the test.

Results: The students’ knowledge score of IM injection (83), skill score of IM injection (87%), knowledge score of SC injection (87.5%), skill score of SC injection (90%), knowledge score of women urinary catheterization (78,5%), skill score of women urinary catheterization (79%), knowledge score of male urinary catheterization and skill score of male urinary catheterization (83%) were found to be at a good level. There were no significant correlation between mean scores of test anxiety and the knowledge and the practice skills of students in laboratory the practice test (p> 0,05).

Conclusion: The students’ knowledge and the practice skills in laboratory practice are good level. There were no significant relationship between mean scores of the knowledge, practice skills and test anxiety of students in the laboratory test.

Kaynakça

  • 1. Çam O, Khorsid L, Özsoy S. Bir hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Dergisi 2000; 1: 33-40. 2. Ünsar S, Erol Ö, Turan N. Meslek esasları dersi alan hemşirelik ve ebelik 1. sınıf öğrencilerinin durumluluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelik Forumu Dergisi 2006; Mayıs-Haziran:94-99. 3. Gökçedağ S, Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne-Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2001. 4. Öner N. Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, İstanbul: Yöret Vakfı Yayını, 1990. 5. Baltaş A. Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, İstanbul: Remzi Kitap Yayınevi; 2002. 6. Hacıhasanoğlu R, Karakurt P, Yılmaz S, Yıldırım A. Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 69-75. 7. Turner BG, Beidel DC, Hughes S, Turner MW. Test anxiety in african american school children. School Psychology Quarterly 1993; 8(2):140-152. 8. Chapell MS, Blanding ZB, Silverstein ME, Takahashi M, Newman B, Gubi A, McCann N. Test anxiety and academic performance in undergraduate students. Journal of Educational Psychology 2005; 97(2): 268-274. 9. Dawson RH. Effects of test anxiety and evaluate threat on students achievement and motivation. Journal of Educational Research 2001; 94 (5): 284-293. 10. Mwamwenda TS. Gender differences in scores on test anxiety academic achievement among south african university graduate student. South African Journal of Psychology 1994; 24(4): 228. 11. Çankaya Ö. Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, benlik saygısı ve akademik başarı ilişkisi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi;1997. 12. Şahin H, Günay T, Batı H. İzmir ili bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. STED 2006; 15(6): 107-113. 13. Kapıkıran Ş. Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 11(1): 34-43. 14. Yıldırım İ. Family variables ınfluencing test anxiety of students preparing for the university entrance examination. Eurasian Journal of Educational Research 2008; 31: 171–186. 15. Arabacı BL, Korhan AE, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015:1–16. 16. Sabuncu N, Köse S, Özhan F, Batmaz M, Özdilli K. İlk defa intramüsküler enjeksiyon uygulaması yapan öğrencilerin kaygı düzeyleri ve sosyo-demografik özellikleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 3: 27-32. 17. Görgülü S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarının gerçekleştirme durumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002; 9(1):1-20. 18. Aştı TA, Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2011, s.716-723. 19. Ay FA, Süzen B. Parenteral ilaç uygulamaları. Akça Ay F, editör. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, 4. Baskı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri; 2012, s. 429-59. 20. Craven RF, Hirnle CJ. Fundamentals of Nursing. 6th ed. Philadelphia; Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins, 2009, p.529-530. 21. Güneş ÜY, Zaybak A, Biçici B, Çevik K. Hemşirelerin intramüsküler enjeksiyon işlemine yönelik uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(4): 84-90. 22. Sağkal T, Edeer G, Özdemir C, Özen M, Uyanık M. Hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyon uygulamalarına yönelik bilgileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014;17(2): 80-89. 23. Gülnar E, Çalışkan N. Hemşirelerin ventrogluteal bölgeye intramüsküler enjeksiyon uygulamasına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2014; 7 (2): 70-77. 24. Durusoy MA, Hemşirelerin Subkutan Heparin Enjeksiyonuna İlişkin Bilgi Ve Uygulamaları. Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi; 2010. 25. Önem E, İngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde Sınav Kaygısıyla Başarı Düzeyi Arasındaki İlişki ve Bir Öğretim Yaklaşımı. Ankara: Ankara Üniversitesi, 2011. 26. Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(2): 101-106. 27. Özan BM, Yüksel Y. Öğrencilerin sınav kaygılarının öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 2003: 3; 64-70. 28. Ergene T. The relationships among test anxiety, study habits, achievement, motivation, and academic performance among turkish high school students. Education and Science 2011; 36 (160): 320. 29. Sideeg A. Test anxiety, self-esteem, gender difference, and academic achievement: the case of the students of medical sciences at sudanese universities: (a mixed methods approach). British Journal of Arts and Social Sciences 2015; 19(2): 39-59. 30. Farooqi YN, Ghani R, Spielberger CD. Gender differences in test anxiety and academic performance of medical students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences 2012; 2(2): 38-43. 31. Afolayan JA, Donald B, Onasoga O, Adeyanju BA, Agama JA. Relationship between anxiety and academic performance of nursing students, Niger Delta University, Bayelsa State, Nigeria. Advances in Applied Science Research 2013; 4(5): 25-33. 32. Bozkurt S, İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Matematik Kaygısı, Genel Başarı ve Matematik Başarısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi; 2012. 33. Şavk Ş. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi Anksiyete Düzeylerinin Belirlenmesi. Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi; 2012. 34. Kashfi SM, Jeihooni AK, Kashfi SH, Yazdankhah M. The relationship between test anxiety and educational performance among the students at school of health and nutrition, shiraz university of medical sciences in 2011. J Contemp Med Edu. 2014; 2(3): 158-162. 35. DordiNejad FG, Hakimi H, Ashouri M, Dehghani M, Zeinali Z, Daghighi MS, Bahrami N. On the relationship between test anxiety and academic performance, Procedia Social and Behavioral Sciences 2011; 15: 3774–3778. 36. Rana RA, Mahmood N. The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research 2010; 32 (2): 63- 74. 37. Shakir M. Academic anxiety as a correlate of academic achievement. Journal of Education and Practice 2014; 5(10): 29-36.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülay Sağkal Midilli

Kıvan Çevik Bu kişi benim

Ebru Baysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

Vancouver Midilli TS, Çevik K, Baysal E. Hemşirelik Öğrencilerinin Laboratuvar Uygulamalarındaki Bilgi ve Becerileri ile Sınav Kaygısı İlişkisinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;8(1):43-54.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.