Aim: This definitive study was planned with the objectives of determining the general health statuses of nursing students, of studying the effects of some sociodemographic characteristics on health status and for starting the process of professional assistance related to the problems determined.
Materials and Methods: The setting of the study was composed of a total of 105 students receiving education during the 2012-2013 academic year. The study was carried out on 89 students (85%). A survey form composed of 17 questions related to the sociodemographic characteristics of the students and a General Health Survey-28 were used in the study. The students under the supervision of the researchers filled out the surveys. Permission was obtained from the faculty dean's office and the students for being able to implement the study.
Findings: It was determined that there was no statistically significant difference (p>0.05) among the point averages on the General Health Survey-28 according to year of education of the students. However, when it was taken into consideration that the cutoff point of the General Health Survey-28 was “5 and above”, then the point averages of the first year students (5.25±4.94) was high compared to the second year students (4.02±5.03). According to the point averages, it was determined that 46% of the first year students and 30% of the second year students were located in the risk group for mental health. A statistically significant difference (p>0.005) was not found between the point averages of the students on the General Health Survey-28 and family structure, educational status of parents, number of siblings, economic status, where they lived, reason for choosing nursing, having a hobby and status of using cigarettes. The point averages on the General Health Survey-28 of the students with malnutrition was higher compared to the students with adequate nutrition and it was determined that the difference between them was statistically significant (t=-2.732, p<0.005).
Conclusion: It was proposed that conformance programs be prepared for developing biopsychosocial good health statuses, that consultancy services be given and that professional assistance be provided by cooperation with the other health disciplines for the students in the risk group for mental health.
Key Words: Nursing students, general health, general health questionnaire
Nursing students general health general health questionnaire
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumlarını belirlemek, bazı sosyo-demografik özelliklerin sağlık durumuna etkisini incelemek ve belirlenen sorunlara ilişkin profesyonel yardım süreci başlatmak amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 105 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma 89 öğrenci ile (%85) yürütülmüştür. Araştırmada; öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine ilişkin 17 sorudan oluşan anket formu ve Genel Sağlık Anketi-28 kullanılmıştır. Anketler araştırmacıların gözetiminde öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Çalışmanın uygulanabilmesi için fakülte dekanlığından ve öğrencilerden izin alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin sınıflara göre Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı (p>0.05), ancak Genel Sağlık Anketi-28'in kesme noktasının “5 ve üzeri” olduğu dikkate alındığında birinci sınıf öğrencilerinin puan ortalamasının (5.25 ±4.94) ikinci sınıflara göre (4.02 ±5.03) yüksek olduğu belirlenmiştir. Puan ortalamalarına göre birinci sınıf öğrencilerinin %46'sı, ikinci sınıf öğrencilerinin %30'unun ruh sağlığı açısından riskli grupta yer aldığı saptanmıştır. Öğrencilerin Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamaları ile aile yapısı, anne ve babanın eğitim durumu, kardeş sayısı ekonomik durum, yaşadığı yer, hemşireliği seçme nedeni, hobisi olma ve sigara kullanma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.005). Yetersiz beslenen öğrencilerin Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamalarının, yeterli beslenen öğrencilere göre yüksek olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (t= -2.732 p<0.005).
Sonuç: Ruh sağlığı açısından riskli grupta bulunan öğrenciler için biyopsikososyal iyilik durumlarının geliştirilmesine yönelik uyum programlarının hazırlanması, danışmanlık hizmetlerinin verilmesi ve diğer sağlık disiplinleri ile işbirliği yapılarak profesyonel yardımların sağlanması önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencileri, genel sağlık, genel sağlık anketi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1 |