BibTex RIS Kaynak Göster

Study on the general health statuses of nursing students

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 20, 27.04.2014

Öz

Aim: This definitive study was planned with the objectives of determining the general health statuses of nursing students, of studying the effects of some sociodemographic characteristics on health status and for starting the process of professional assistance related to the problems determined.
Materials and Methods: The setting of the study was composed of a total of 105 students receiving education during the 2012-2013 academic year. The study was carried out on 89 students (85%). A survey form composed of 17 questions related to the sociodemographic characteristics of the students and a General Health Survey-28 were used in the study. The students under the supervision of the researchers filled out the surveys. Permission was obtained from the faculty dean's office and the students for being able to implement the study.
Findings: It was determined that there was no statistically significant difference (p>0.05) among the point averages on the General Health Survey-28 according to year of education of the students. However, when it was taken into consideration that the cutoff point of the General Health Survey-28 was “5 and above”, then the point averages of the first year students (5.25±4.94) was high compared to the second year students (4.02±5.03). According to the point averages, it was determined that 46% of the first year students and 30% of the second year students were located in the risk group for mental health. A statistically significant difference (p>0.005) was not found between the point averages of the students on the General Health Survey-28 and family structure, educational status of parents, number of siblings, economic status, where they lived, reason for choosing nursing, having a hobby and status of using cigarettes. The point averages on the General Health Survey-28 of the students with malnutrition was higher compared to the students with adequate nutrition and it was determined that the difference between them was statistically significant (t=-2.732, p<0.005).
Conclusion: It was proposed that conformance programs be prepared for developing biopsychosocial good health statuses, that consultancy services be given and that professional assistance be provided by cooperation with the other health disciplines for the students in the risk group for mental health.

Key Words: Nursing students, general health, general health questionnaire

Kaynakça

  • Kaya M, Genç M, Kaya B, Pehlivan E. Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 2007; 18: 1-9.
  • Topkaya N, Meydan B. Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 3: 25-37.
  • Erkan S, Özbay Y, Çankaya ZC, Terzi Ş. Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim 2012; 37: 94-107.
  • Şahin İ, Fırat NŞ, Zoraloğlu YR, Açıkgöz K. Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy 2009; 4: 1435-1449.
  • Koydemir S, Erel Ö, Yumurtacı D, Şahin GN. Psychological help-seeking attitudes and barriers to help-seeking in young people in Turkey. International Journal for Advancement of Counseling 2010; 32: 274-289.
  • Türküm AS, Kızıltaş A, Sarıyer A. Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2004; 21: 15-27.
  • Aştı N, Acar G, Bağcı H, Bağcı İ. Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005; 15: 25-36.
  • Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3: 253-260.
  • Kartal A, Çetinkaya B, Turan T. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde ruhsal belirtilerin taranması. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 161-166.
  • Alparslan N, Yaşar S, Dereli E, Turan FN. Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 2: 48-57.
  • Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 1-8.
  • Temel E, Bahar A, Çuhadar D. Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007; 2: 117-118.
  • Tanrıverdi D, Ekinci M. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 42-51.
  • Erbil N, Kahraman AN, Bostan Ö. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2006; 9: 10-16. 15. Kılıç C. Genel sağlık anketi: Güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7: 3-10.
  • Aktekin M, Karaman T, Şenol YY, Erdem Ş, Erengin H, Akaydın M. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya, Turkey. Medical Education 2001; 35: 12-17.
  • Öztürk C, Aktaş B. Hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumları ve bunu etkileyen bazı özelliklerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 58-65.
  • Bingöl G, Gebeş R, Yavuz R. Amasya Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin genel sağlık durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Göztepe Tıp Dergisi 2012; 27: 106-111.
  • Binboğa D. Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin stresle başa çıkma ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2002.
  • Tully A. Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2004; 11: 43-47.
  • Özkan S, Yılmaz E. Öğrenci hemşirelerin genel sağlık düzeyi, stresle baş etme yöntemleri ve etkileyen faktörler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2010; 26: 67- 82.
  • Vançelik S, Önal SG, Güraksın A, Beyhun E. Üniversite öğrencilerinin beslenme bilgi ve alışkanlıkları ile ilişkili faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6: 242-248.

Hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumlarının incelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 20, 27.04.2014

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumlarını belirlemek, bazı sosyo-demografik özelliklerin sağlık durumuna etkisini incelemek ve belirlenen sorunlara ilişkin profesyonel yardım süreci başlatmak amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 105 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma 89 öğrenci ile (%85) yürütülmüştür. Araştırmada; öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine ilişkin 17 sorudan oluşan anket formu ve Genel Sağlık Anketi-28 kullanılmıştır. Anketler araştırmacıların gözetiminde öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Çalışmanın uygulanabilmesi için fakülte dekanlığından ve öğrencilerden izin alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin sınıflara göre Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı (p>0.05), ancak Genel Sağlık Anketi-28'in kesme noktasının “5 ve üzeri” olduğu dikkate alındığında birinci sınıf öğrencilerinin puan ortalamasının (5.25 ±4.94) ikinci sınıflara göre (4.02 ±5.03) yüksek olduğu belirlenmiştir. Puan ortalamalarına göre birinci sınıf öğrencilerinin %46'sı, ikinci sınıf öğrencilerinin %30'unun ruh sağlığı açısından riskli grupta yer aldığı saptanmıştır. Öğrencilerin Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamaları ile aile yapısı, anne ve babanın eğitim durumu, kardeş sayısı ekonomik durum, yaşadığı yer, hemşireliği seçme nedeni, hobisi olma ve sigara kullanma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.005). Yetersiz beslenen öğrencilerin Genel Sağlık Anketi-28 puan ortalamalarının, yeterli beslenen öğrencilere göre yüksek olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (t= -2.732 p<0.005).
Sonuç: Ruh sağlığı açısından riskli grupta bulunan öğrenciler için biyopsikososyal iyilik durumlarının geliştirilmesine yönelik uyum programlarının hazırlanması, danışmanlık hizmetlerinin verilmesi ve diğer sağlık disiplinleri ile işbirliği yapılarak profesyonel yardımların sağlanması önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencileri, genel sağlık, genel sağlık anketi.

Kaynakça

  • Kaya M, Genç M, Kaya B, Pehlivan E. Tıp Fakültesi ve Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi 2007; 18: 1-9.
  • Topkaya N, Meydan B. Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 3: 25-37.
  • Erkan S, Özbay Y, Çankaya ZC, Terzi Ş. Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim 2012; 37: 94-107.
  • Şahin İ, Fırat NŞ, Zoraloğlu YR, Açıkgöz K. Üniversite öğrencilerinin sorunları. e-Journal of New World Sciences Academy 2009; 4: 1435-1449.
  • Koydemir S, Erel Ö, Yumurtacı D, Şahin GN. Psychological help-seeking attitudes and barriers to help-seeking in young people in Turkey. International Journal for Advancement of Counseling 2010; 32: 274-289.
  • Türküm AS, Kızıltaş A, Sarıyer A. Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2004; 21: 15-27.
  • Aştı N, Acar G, Bağcı H, Bağcı İ. Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005; 15: 25-36.
  • Güler Ö, Çınar S. Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3: 253-260.
  • Kartal A, Çetinkaya B, Turan T. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde ruhsal belirtilerin taranması. TAF Preventive Medicine Bulletin 2009; 8: 161-166.
  • Alparslan N, Yaşar S, Dereli E, Turan FN. Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 2: 48-57.
  • Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 1-8.
  • Temel E, Bahar A, Çuhadar D. Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007; 2: 117-118.
  • Tanrıverdi D, Ekinci M. Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 42-51.
  • Erbil N, Kahraman AN, Bostan Ö. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2006; 9: 10-16. 15. Kılıç C. Genel sağlık anketi: Güvenirlilik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; 7: 3-10.
  • Aktekin M, Karaman T, Şenol YY, Erdem Ş, Erengin H, Akaydın M. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya, Turkey. Medical Education 2001; 35: 12-17.
  • Öztürk C, Aktaş B. Hemşirelik öğrencilerinin genel sağlık durumları ve bunu etkileyen bazı özelliklerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10: 58-65.
  • Bingöl G, Gebeş R, Yavuz R. Amasya Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin genel sağlık durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Göztepe Tıp Dergisi 2012; 27: 106-111.
  • Binboğa D. Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin stresle başa çıkma ve genel sağlık durumlarının incelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2002.
  • Tully A. Stress, sources of stress and ways of coping among psychiatric nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2004; 11: 43-47.
  • Özkan S, Yılmaz E. Öğrenci hemşirelerin genel sağlık düzeyi, stresle baş etme yöntemleri ve etkileyen faktörler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2010; 26: 67- 82.
  • Vançelik S, Önal SG, Güraksın A, Beyhun E. Üniversite öğrencilerinin beslenme bilgi ve alışkanlıkları ile ilişkili faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6: 242-248.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurcan Uysal

Kerziban Yenal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Uysal N, Yenal K. Study on the general health statuses of nursing students. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;5(1):15-20.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.