Amaç: Bu
çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs’ta (KK) annelerin doğum sonrası dönemde emzirmeye
ilişkin bilgilerini ve davranışlarını belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı
tipteki araştırma KK’nin en büyük ve en
fazla doğum yapılan hastanesinde 290 anne ile yürütülmüştür. Veriler
araştırmacılar Veri Toplama Formu ve LATCH Emzirme Tanılama Ölçeği aracılığı
ile toplanmıştır. Veri toplama
formu, araştırmacı tarafından, yüz yüze görüşme yöntemi ile uygulanmıştır.
Annelerin emzirme davranışları iki kez gözlemlenerek puanlanmıştır.
Bulgular: Annelerin emzirme bilgi puan ortalamalarının 27.88±3.30, LATCH Emzirme Tanılama Ölçeği puan ortalamalarının 7.75±1.95 olduğu ve %30.7’sinin emzirme konusunda desteğe ihtiyaç
duymadıkları belirlenmiştir. Emzirme bilgi puan ortalaması, ortalamanın altında
olan annelerin %35.8’i, emzirme bilgi puan ortalaması, ortalamanın
üstünde olan annelerin %26.1’i LATCH ölçeğinden 10 puan almışlardır
(p=0.050). Sezaryen doğum yapan, emzirme ile ilgili gebeliğinde aldığı bilgiyi
yeterli bulan ve sosyal güvencesi olmayan annelerin emzirme bilgi puanlarının
yüksek olmasına rağmen, ilkokul ve altı eğitim durumuna sahip, çalışmayan, iki
ve üzeri gebelik geçiren ya da yaşayan çocuğu olan, daha önce emzirme deneyimi
yaşayan ve normal doğum yapan anneler daha yüksek oranda doğru emzirme
davranışı göstermişlerdir (p<0.05).
Sonuç: “Bebek Dostu Hastane” kavramının ülke
politikalarına yansıtılması ve doğum yaptırılan tüm hastanelerde uygulanması
emzirme sıklığı ve süresinin iyileştirilmesi açısından önemlidir. Emzirme
davranışının birçok faktörden etkilenmesi nedeniyle, bireye özgü geliştirilecek
eğitim ve danışmanlık hizmetlerinde, hizmetin yürütüldüğü toplumunun kültürünün
iyi tanınması gereklidir.
Aim: The purpose
of the study is to reveal the breastfeeding knowledge and behaviors of
postpartum mothers in the Northern Cyprus (NC).
Material and
Methods: This descriptive study was conducted in the largest
hospital in the NC where the highest number of delivery, with 290 mothers. The
data were collected with questionnaire and the LATCH Breastfeeding Charting
System. The data collection form was administered face-to-face interviews by
the researchers to mothers. The breastfeeding behaviors of mothers were
evaluated twice.
Results: The mean
breastfeeding knowledge score was 27.88±3.30,
the mean LATCH score was 7.75±1.95, and 30.7% of mothers did not need support
for breastfeeding. One-third of
the participants (35.8%) who had a below-average breastfeeding knowledge score
got 10 from LATCH, 26.1% of those who had an above-average score. Although
mothers who had cesarean, who were getting adequate breastfeeding information
during pregnancy, and who lacked social insurance had high breastfeeding
knowledge scores, appropriate breastfeeding behaviors were exhibited at a
higher level by mothers who had a lower educational status, who did not work,
who had already had two or more deliveries or had two or more living children,
who had experienced breastfeeding before, and who had a vaginal delivery
(p<0.05).
Conclusion: In order to
improve the incidence and duration of breastfeeding, it is essential that
“baby-friendly hospital initiative”, should be reflected in national policies
and implemented at all hospital. Since breastfeeding is influenced by a number
of factors, any personalized training/counseling service should be based on a
decent recognition of a given culture.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |
SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.