Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ulusal Alan Yazında Hemşirelik Öğrencilerinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Kullanımı: Sistematik Derleme

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 201 - 211, 31.08.2022
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1000222

Öz

Amaç: Bu sistematik derleme çalışması, yenilikçi bir yaklaşım olan işbirlikli öğrenme yöntemlerinin hemşirelik eğitiminde kullanımını incelemek amacıyla yapılmıştır.

Materyal-Metot: Literatür taraması Google Akademik, Dergipark, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve ULAKBİM TR Dizin veri tabanlarında gerçekleştirilmiştir. Anahtar kelimelerin seçimi için PICOS (Population, Intervention, Compare, Outcome, Study Design) dikkate alınmıştır ve anahtar kelimelerinin çeşitli Türkçe kombinasyonları kullanılmıştır. Çalışmaya Ocak 2010-Şubat 2021 yılları arasında yayınlanmış randomize, non-randomize kontrollü ve tanımlayıcı araştırma desenlerindeki tam metin makaleler ve tezler dahil edilmiştir.

Bulgular: Tarama sonucunda 688 makaleye ulaşılmıştır. Veri tabanlarından elde edilen tekrarlı makaleler araştırmadan çıkarılmıştır. Başlık, özet ve tam metin elemesinden sonra kalan çalışmaların dahil edilme kriterlerine uygunluğu değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda tüm kriterlere uyan 5 makale olduğu saptanmıştır. Bu makalelerde işbirlikli öğrenme yöntemlerinden biri olan Jigsaw tekniğinin geleneksel yönteme göre öğrencilerin akademik başarısını, bilgilerinin kalıcılığını ve psikomotor beceri düzeylerini arttırmada etkili bir öğretim yöntemi olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda standardize hasta uygulamasında kullanılan işbirlikli öğrenme yöntemi ile birlikte öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerinin arttığı ve kaygı düzeylerinin ise azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. İşbirlikli öğrenme yöntemlerinden bir diğeri olan Ters Yüz Öğrenme modelinin öğrencilerdeki güdülenme duygusu, öğrenme stratejilerinin kullanımı ve öğrencilerin akademik başarılarını geliştiren bir öğrenme yöntemi olduğu sonucu bulunmuştur.

Sonuç: Sonuç olarak işbirlikli öğrenme yöntemlerinin hemşirelik eğitiminde çeşitli yararlarının olduğu görülmek ile birlikte bu konuyla ile ilgili ülkemizde yeterli sayıda çalışma olmadığı ve hemşirelik çalışmalarının arttırılması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • [1] Karasu F, Arapacı R, Ç Öztürk E, Çam HH. Hemşirelik eğitiminde işbirlikli öğrenme modeli. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2020;8(3):973-988.
  • [2] Demiray A, İlaslan N. Hemşirelik eğitiminde yenilikçi bir öğrenme yaklaşımı: işbirlikli öğrenme. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;5(1):19-23.
  • [3] Sarmasoğlu S, Dinç L, Elçin M. Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016;13(2):107-115.
  • [4] Şentürk M. Sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinin akademik başarı üzerine etkisi. Journal of Computer and Education Research 2016;4(8):205-221.
  • [5] Bayrakçeken S, Doymuş K, Doğan A. İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulanması. 2. Baskı, Ankara, Türkiye, Pegem Akademi, 2015;3-44.
  • [6] Filiz N.Y. Jigsaw IV öğrenme tekniğinin hemşirelik öğrencilerinde arteriyal kan basıncı uygulamasına yönelik akademik başarılarına ve psikomotor beceri performanslarına etkisi. Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, 2017.
  • [7] K Çakır N, Ballıel B, Sarıkaya M. İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve Fene karşı tutumlarına etkisinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013;2(2):1-15.
  • [8] Yazlık DÖ, Erdoğan A. İşbirlikli öğrenme ile birlikte kullanılan problem çözme stratejilerinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2016;17(3):1-16.
  • [9] Taş G, Akoğlu K. Sosyal Bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenme yaklaşımının etkisi: metasentez çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2020;18 (2):956-983
  • [10] Filiz NY, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde aktif öğrenme yöntemlerinin kullanımı: jigsaw tekniği. J hum rhythm 2017;3(3):145-150.
  • [11] Turgut S. Türkiye’de işbirlikli öğrenmenin matematik tutumuna etkisi: meta-analitik bir inceleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;38(3):1233-1254.
  • [12] MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 2021;372:n71. doi: 10.1136/bmj.n71
  • [13] İlaslan N. Standardize hasta uygulamasında işbirlikli öğrenme yönteminin hemşirelik öğrencilerinin bilgi, psikomotor beceri ve anksiyete düzeylerine etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Düzce, 2019.
  • [14] Özaras Öz G. Hemşirelik eğitiminde ters-yüz sınıf öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2019.
  • [15] Aydın A.G. Jigsaw tekniğinin hemşirelik öğrencilerinin psikomotor beceri düzeyleri, akademik başarıları ve bilginin kalıcılığı üzerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Antalya, 2020.
  • [16] Aksoy B. Hemşirelik eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin güdülenme ve öğrenme stratejileri üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Edirne, 2021.
  • [17] Renganathan LA. Comparative study on effect of jigsaw puzzle method among nursing students’ academic level of performance at oman nursing ınstitute, muscat. Indıan Journal Of Applıed Research 2013;3(9):180-182.
  • [18] Namdol N, Chauhan M, Kanojia D, Kandari H, Rana J, Singh J, Kumar M. Students learning outcomes in response to lecture method and jigsaw teaching methods. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2015;4(3):78-83.
  • [19] Melinamani S, Francis F, George R, Pushpa LM, Vergheese S. The Jigsaw effect: Impact of Jigsaw learning technique on nursing students to learn the concepts of normal labor. Asian Journal of Nursing Education and Research. 2017;7(2):181-184
  • [20] Sanaie N, Vasli P, Sedighi L, Sadeghi B. Comparing the effect of lecture and Jigsaw teaching strategies on the nursing students' self-regulated learning and academic motivation: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 2019;79:35-40.
  • [21] Lee YS, Eun Y. The effect of the flipped learning on self-efficacy, critical thinking disposition, and communication competence of nursing students. The Journal of Korean Acad Vliet emic Society of Nursing Education 2016;22(4):567-576. [22] Yan J, Li L, Yan J, Niu Y. A comparison of flipped and traditional classroom learning: A case study in mechanical engineering. The International journal of engineering education, 2018;34(6):1876-1887.
  • [23] Maxwell KL, Wright VH. Evaluating the effectiveness of two teaching strategies to improve nursing students’knowledge, skillsand attitudes about quality improvement and patient safety. Nursing Education Perspectives. 2016;37(5):291-292.
  • [24] Peisachovic EH, Murtha S, Phillips A, Messinger G. Flipping the classroom: a pedagogical approach to applying clinical judgment by engaging, interacting and collaborating with nursing students. International Journal of Higher Education. 2016;5(4):114-121.
  • [25] Harrington SA, Vanden Bosch M, Schoofs N, Beel-Bates C, Anderson K. Quantitative outcomes for nursing students in a flipped classroom. Nurs. Educ. Perspect. 2015;36(3):179–181.
  • [26] Simpson V, Richards E. Flipping the classroom to teach population health: Increasing the relevance. Nurse Education in Practice. 2015;15(3):162-167.

The Use of Cooperative Learning Methods in Nursing Students in The National Literature: A Systematic Review

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 201 - 211, 31.08.2022
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1000222

Öz

Objective: This systematic review study was conducted to examine the use of cooperative learning methods, which is an innovative approach, in nursing education.

Material and Method: Literature search was carried out in national databases. PICOS was taken into consideration for the selection of keywords and various Turkish combinations of keywords were used. Full-text articles in randomized, non-randomized controlled and descriptive research designs published between January 2010 and February 2021 were included in the study.

Results: As a result of the search, 688 articles were reached. Repetitive articles obtained from databases were excluded from the study. After the title, abstract and full text elimination, the remaining studies were evaluated for compliance with the inclusion criteria. As a result of the evaluations, it was determined that there were 5 articles that met all the criteria. In these articles, it was determined that the Jigsaw technique, which is one of the cooperative learning methods, is an effective teaching method in increasing the academic success, permanence of knowledge and psychomotor skill levels of the students compared to the traditional method. At the same time, with the cooperative learning method used in standardized patient practice, it was concluded that the knowledge and skill levels of the students increased and their anxiety levels decreased. It was found that the Flipped Learning model, which is another cooperative learning method, is a learning method that improves students' sense of motivation, the use of learning strategies, and students' academic success.

Conclusion: As a result, although it is seen that cooperative learning methods have various benefits in nursing education, it is suggested that there are not enough studies on this subject in our country and that nursing studies should be increased.

Kaynakça

  • [1] Karasu F, Arapacı R, Ç Öztürk E, Çam HH. Hemşirelik eğitiminde işbirlikli öğrenme modeli. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2020;8(3):973-988.
  • [2] Demiray A, İlaslan N. Hemşirelik eğitiminde yenilikçi bir öğrenme yaklaşımı: işbirlikli öğrenme. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;5(1):19-23.
  • [3] Sarmasoğlu S, Dinç L, Elçin M. Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016;13(2):107-115.
  • [4] Şentürk M. Sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinin akademik başarı üzerine etkisi. Journal of Computer and Education Research 2016;4(8):205-221.
  • [5] Bayrakçeken S, Doymuş K, Doğan A. İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulanması. 2. Baskı, Ankara, Türkiye, Pegem Akademi, 2015;3-44.
  • [6] Filiz N.Y. Jigsaw IV öğrenme tekniğinin hemşirelik öğrencilerinde arteriyal kan basıncı uygulamasına yönelik akademik başarılarına ve psikomotor beceri performanslarına etkisi. Sakarya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, 2017.
  • [7] K Çakır N, Ballıel B, Sarıkaya M. İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve Fene karşı tutumlarına etkisinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2013;2(2):1-15.
  • [8] Yazlık DÖ, Erdoğan A. İşbirlikli öğrenme ile birlikte kullanılan problem çözme stratejilerinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2016;17(3):1-16.
  • [9] Taş G, Akoğlu K. Sosyal Bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenme yaklaşımının etkisi: metasentez çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2020;18 (2):956-983
  • [10] Filiz NY, Dikmen Y. Hemşirelik eğitiminde aktif öğrenme yöntemlerinin kullanımı: jigsaw tekniği. J hum rhythm 2017;3(3):145-150.
  • [11] Turgut S. Türkiye’de işbirlikli öğrenmenin matematik tutumuna etkisi: meta-analitik bir inceleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;38(3):1233-1254.
  • [12] MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 2021;372:n71. doi: 10.1136/bmj.n71
  • [13] İlaslan N. Standardize hasta uygulamasında işbirlikli öğrenme yönteminin hemşirelik öğrencilerinin bilgi, psikomotor beceri ve anksiyete düzeylerine etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Düzce, 2019.
  • [14] Özaras Öz G. Hemşirelik eğitiminde ters-yüz sınıf öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2019.
  • [15] Aydın A.G. Jigsaw tekniğinin hemşirelik öğrencilerinin psikomotor beceri düzeyleri, akademik başarıları ve bilginin kalıcılığı üzerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Antalya, 2020.
  • [16] Aksoy B. Hemşirelik eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin güdülenme ve öğrenme stratejileri üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Edirne, 2021.
  • [17] Renganathan LA. Comparative study on effect of jigsaw puzzle method among nursing students’ academic level of performance at oman nursing ınstitute, muscat. Indıan Journal Of Applıed Research 2013;3(9):180-182.
  • [18] Namdol N, Chauhan M, Kanojia D, Kandari H, Rana J, Singh J, Kumar M. Students learning outcomes in response to lecture method and jigsaw teaching methods. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2015;4(3):78-83.
  • [19] Melinamani S, Francis F, George R, Pushpa LM, Vergheese S. The Jigsaw effect: Impact of Jigsaw learning technique on nursing students to learn the concepts of normal labor. Asian Journal of Nursing Education and Research. 2017;7(2):181-184
  • [20] Sanaie N, Vasli P, Sedighi L, Sadeghi B. Comparing the effect of lecture and Jigsaw teaching strategies on the nursing students' self-regulated learning and academic motivation: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 2019;79:35-40.
  • [21] Lee YS, Eun Y. The effect of the flipped learning on self-efficacy, critical thinking disposition, and communication competence of nursing students. The Journal of Korean Acad Vliet emic Society of Nursing Education 2016;22(4):567-576. [22] Yan J, Li L, Yan J, Niu Y. A comparison of flipped and traditional classroom learning: A case study in mechanical engineering. The International journal of engineering education, 2018;34(6):1876-1887.
  • [23] Maxwell KL, Wright VH. Evaluating the effectiveness of two teaching strategies to improve nursing students’knowledge, skillsand attitudes about quality improvement and patient safety. Nursing Education Perspectives. 2016;37(5):291-292.
  • [24] Peisachovic EH, Murtha S, Phillips A, Messinger G. Flipping the classroom: a pedagogical approach to applying clinical judgment by engaging, interacting and collaborating with nursing students. International Journal of Higher Education. 2016;5(4):114-121.
  • [25] Harrington SA, Vanden Bosch M, Schoofs N, Beel-Bates C, Anderson K. Quantitative outcomes for nursing students in a flipped classroom. Nurs. Educ. Perspect. 2015;36(3):179–181.
  • [26] Simpson V, Richards E. Flipping the classroom to teach population health: Increasing the relevance. Nurse Education in Practice. 2015;15(3):162-167.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esin Uslusoy 0000-0003-2782-3966

Seda Ersoy 0000-0001-7579-3621

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Uslusoy E, Ersoy S. Ulusal Alan Yazında Hemşirelik Öğrencilerinde İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Kullanımı: Sistematik Derleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;13(2):201-1.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.